Pauza / KULTURA I FILM

Šanel broj 5: Priča koja se krije iza ovog klasičnog parfema

19.08.2020. 11:51 / Izvor: Akta.ba

Promućurna francuska poslovna žena i ljepotica s elitne pariske scene stvorila je 1921. godine miris koji je napravio revoluciju u načinu na koji mirišu žene.

Devedeset godina kasnije, Šanel broj 5 je vjerovatno i dalje najprepoznatljiviji parfem na svijetu.

Sa izdašnim nepoštovanjem prema socijalnoj etikeciji i svitom prijateljica i poštovateljki među gradskim "raskalašnim" ženama, modna kreatorka Koko Šanel hodala je po ivici između titule "dame" i "ljubavnice".

Ali početkom dvadesetih, Šanel je već bila fenomen u francuskim modnim krugovima.

U Pariz je doputovala kao ljubavnica tekstilnog industrijalca Etjena Balsana i 1909. godine je otvorila butik šešira ispod Balsanovog stana.

Godine 1921. već je imala niz uspješnih butika u Parizu, Dovilu i Bijaricu, bila je vlasnica vile na jugu Francuske i vozikala se okolo u vlastitom plavom rols-rojsu.

Sada je željela da stvori miris koji bi mogao da opiše novu, modernu ženu kakvu je ona predstavljala.

Ali Šanel je imala i buran i složen pedigre, što je, također, uspjelo da se uvuče i u njen prepoznatljivi miris.

Bila je kćerka pijačnog prodavca i pralje u ruralnoj Francuskoj, ali kad joj je umrla majka, poslata je u cistercijanski manastir u Obazenu, gdje je provela tinejdžerske godine.

Miris sapuna i svježe oprane kože ostao je sa njom još godinama.

Bila je besprijekorno čista i kasnije, dok se kretala među ljubavnicama bogataša, i žalila se na to kako one mirišu, smrdeći na mošus i zadah tijela.

Kad je odlučila da naruči izradu parfema za najbolje klijentkinje - novi trend među modnim kućama - bilo joj je važno da on bude prožet svježinom.

Ali, imala je problema da nađe parfimera koji može to da postigne, prenosi BBC News.

"Nedostižni gral u parfimeriji oduvijek je bio da se stvore veoma svježi mirisi koji traju", kaže Frederik Mal, urednik za parfeme i profesionalni "nos".

"Tih dana jedini način da se stvore svježi mirisi bio je da se koriste citrusna voća kao što su limun, bergamot i pomorandža. Te stvari su veoma svježe i veoma šarmantne, ali se one ne zadržavaju dugo na koži".

U to vrijeme su hemičari već uspjeli da izoluju hemikalije po imenu aldehidi koje mogu vještački da dočaraju te mirise.

Ali oni su bili izuzetno jaki, pa su parfimeri oklijevali da ih koriste.

Tokom poznog ljeta 1920. godine, Šanel je otišla na odmor na Azurnu obalu sa ljubavnikom velikim knezom Dmitrijem Pavlovičem.

Tamo je čula za jednog parfimera, sofisticiranog i načitanog lika po imenu Ernest Bo, koji je radio za rusku kraljevsku porodicu i živio blizu Grasa, centra parfemske industrije.

Bo je bio radoznao i odvažni zanatlija i on se poduhvatio izazova koji je dobio od Koko Šanel.

Rezultat greške?

Trebalo mu je nekoliko mjeseci da usavrši novi miris, ali je na kraju izradio deset uzoraka i predstavio ih Šanel.

Imali su brojeve od jedan do pet i od 20 do 24. Ona je izabrala broj pet.

Glasine kažu da je ta smješa zapravo rezultat laboratorijske greške. Boov asistent je dodao dozu aldehida u količini koja nikad nije korišćena ranije.

Tilar Maceo, autor knjige "Tajna Šanela broj 5", rekao je za BBC zašto je taj miris opčinio Šanel.

"Zanimljiva stvar u vezi sa aldehidima je da jedan od njih miriše kao sapun".

"I tako je ona u svojoj glavi mogla da pomiri vlastito detinjstvo provedeno u manastiru sa luksuznim životom jedne ljubavnice".

Šanel je kasnije rekla: "To je bilo ono što sam čekala. Parfem kakvog nema. Ženski parfem, koji miriše na ženu".

Miris, koji sadrži jasmin, ružu, sandalovinu i vaniliju, bio je momentalni uspjeh, djelimično zbog genijalnih marketinških štosova same Koko Šanel.

Ona je pozvala Boa i prijatelje u luksuzni restoran na Rivijeri kako bi proslavila uspjeh i odlučila da prostor oko stola isprska parfemom.

Svaka žena koja bi prošla zaustavila bi se da pita koji je to miris i odakle potiče.

"Za Šanel je to bio trenutak koji joj je potvrdio da će to biti revolucionaran parfem", kaže Maceo.

"To je bio prvi trenutak da je bilo ko u javnosti namirisao Šanel broj 5 i bukvalno ga je zaustavio u pola koraka. Tog trenutka su potrošači namirisali nešto što nisu namirisali nikad prije, bila je to prekretnica u istoriji parfema", zaključio je on.

PODIJELI:

TAGOVI:

Šanel 5

parfem

tajna

Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video? Pošaljite na Viber 060 3315503 ili na mail urednik@akta.ba ili putem Facebooka i podijeliti ćemo je sa hiljadama naših čitatelja.

NAPOMENA: Komentari odražavaju stavove njihovih autora, a ne nužno i stavove internet portala Akta.ba.

Pauza