Kupovina preko inostranih web shop-ova: Carina – taj neugodni iznenadni trošak

28.06.2019 08:22:04
Kupovina preko inostranih web shop-ova: Carina – taj neugodni iznenadni trošak

Prilikom kupovine proizvoda putem interneta uvijek je potrebno u ukupnu cijenu uračunati sve troškove koji se mogu pojaviti prilikom uvoza proizvoda.

Čini se nevjerovatno jadnostavnim i prije svega povoljnim kupiti proizvod preko inostranih online web shop-ova (eBay je tek samo jedan od najpopularnijih). Proizvod nam se na "prvu" čini znatno povoljnijim nego u domaćim prodavnicama, ali u praksi često dolazi do neugodnih situacija onda kada njegov poručioc shvati da za isti treba da plati i carinske dadžbine.

Svakako, ovu informaciju nećete pročitati na stranim web shop stranicama, jer oni ne ulaze u carinske procedure u državama u koje dostavljaju.

Korisnici koji proizvode nabavljaju u stranim web shopovima, nerjetko se iznenade kada čuju da u BiH moraju platiti i neke dodatne troškove uz samu cijenu proizvoda koja je navedena na web shop-u. Za ta neugodna iznenađenja odgovorni su sami potrošači jer, u pravilu, ne poznaju carinske propise po kojima moraju platiti prateće troškove.

U "svakodnevnom" jeziku pod pojmom špediter se podrazumijevaju ili kompanije koje se bave carinjenjem ili osobe koje rade na poslovima carinjenja u takvim kompanijama. Prilikom kupovine preko interneta u inostranstvu, kupci uglavnom primaju pošiljke putem kurirskih službi ili pošte. Kuriske službe ili pošta su i prevoznici i špediteri – dakle one se bave i dostavom pošiljaka i pružaju usluge carinjenja pošiljaka. EuroExpress brza pošta je licencirani zastupnik FedEx-a za BiH te zahvaljujući ovom partnerstvu vrši dostavu paketa u 220 zemalja svijeta, a putem svoje špediterske kuće EuroExpress šped pruža i usluge špedicije.

Koja je uloga špeditera?

Glavni zadatak špeditera tokom uvoza pošiljaka jest da se obavi sve poslove oko carinjenja (ukoliko se roba mora ocariniti). Koliko god to trivijano izgledalo, sam postupak carinjenja je složen, a špediter u ime uvoznika (najčešće se radi o kupcu robe) u tom složenom postupku pred državom (Upravom za indirektno oporezivanje) zastupa uvoznika te njegovu pošiljku provodi kroz postupak carinjenja. Postupak carinjenja se ponekad može činiti dugotrajnim i skupim. Zbog te pravne složenosti i zbog činjenice da u postupku špediteri zastupaju uvoznike/izvoznike pred državom, špediteri su i kazneno i materijalno odgovorni za zakonom propisano provođenje carinskog postupka.

Rigorozni carinski propisi te odgovornost koju je špediterima nametnula država su nerjetko u suprotnosti s informiranošću potrošača. Zbog toga se privatnim osobama, koje su kupile nešto putem interneta, nerjetko čini da je taj postupak bespotrebno komplikovan i skup. Korisnici često budu nezadovoljni, a zbog “dodatnih” troškova se često osjećaju izigrano ili prevareno. Takav osjećaj proizlazi iz neinformiranosti o ovom cijelom procesu.

Treba uzeti u obzir da je carinski postupak u cijelom svijetu složen te da se ulavnom svugdje provodi na temelju istih načela (kao i u BiH). Tačno je da takve carinske fromalnosti opterećuju i privatne kupce i privrednike.

Zakon u BiH kaže da ni jedno fizičko lice ne može samo da se zastupa pred carinskom ispostavom, odnosno da je za poslove carinjenja dužno da angažuje pravnog zastupnika – špeditera.

Roba se carini u skladu sa Zakonom o carinskoj politici i posebno je bitno istaći da špediter ne određuje koja će se roba cariniti, već da to određuje Uprava za indirektno oporezivanje u skladu sa navedenim zakonom i provedbenim propisima. Špediter takođe ne odlučuje o visini carinskih dadžbina koje su isto regulisane zakonom.

Naravno, za usluge koje pruža špediter potrebno je nešto i izdvojiti iz novčanika i platiti carinsko posredovanje i slične usluge.

Upravo zbog banalizovanja uloge i znanja špeditera dolazi i do najvećeg nezadovoljstva kod građana i to u slučajevima kada nakon kupnje nekih proizvoda na stranim web shopovima carinski postupak iziskuje nekakvo dodatno plaćanje. Tome nezadovoljstvu ne bi bilo mjesta da se prije svake kupnje potrošač informiše o tome kakve sve formalnosti treba proći pošiljka koja je kupljena na stranom web shopu.

Više informacija o carinskoj politici i propisima u BiH možete pronaći na linku http://www.new.uino.gov.ba/bs/Carina

Obračun uštede?

Prilikom kupovine proizvoda putem interneta uvijek je potrebno u ukupnu cijenu uračunati sve troškove koji se mogu pojaviti prilikom uvoza tih proizvoda. Nikako u računanje ukupne cijene koštanja nije pametno izbjegavati plaćanje niti carine niti PDV-a, a posebno ne prikazivati da je nešto plaćeno manje nego što je to tačno. Carina može u naknadnoj kontroli (čak i nedjeljama/mjesecima nakon što ste primili pošiljku) tražiti da dokažete koliko ste neki proizvod platili. Ako ste to platili više, a prikazali manje i pritom izbjegli plaćanje carine, PDV-a ili kakvog drugog davanja, tada postoji osnova da se o postupku potrošača raspravlja i u kontekstu kaznenih djela: od krivotovorenja isprave do utaje. Ovo je veoma rizično, jer se na PayPal računu ili kreditnoj kartici može lako ustanoviti koliko ste šta platili.

Nije se pametno polakomiti za nevjerovatno niskim cijenama iskazanim na stranim web shop-ovima jer doista može postojati dobar razlog zbog čega su proizvodi kod nas skuplji. U ukupnu cijenu treba uvijek uračunati SVE troškove (i carinska davanja i usluge carinjenja i manipulacije robom i troškove dostave) i tek onda je uporediti s cijenom u BiH – u stranim web shop-ovima se isplati kupovati tek onda ako su proizvodi sa svim uračunatim troškovima jeftiniji od onih u lokalnim trgovinama.

Potrebno se detaljno informisati o tome kakvi troškovi mogu stajati iza uvoza robe koju kupujemo na stranim shop-ovima čak i onda kada ne kupujemo zbog uštede (nego npr. zbog toga što je neki proizvod nedostupan u BiH). Možda za to postoji i neki drugi razlog osim toga da se neko u BiH nije sjetio uvoziti takve proizvode – taj razlog često može biti jako skup.

Zbog svega iznad navedenog se i jest razvila špediterska profesija.

Preporučeni koraci kod kupovine preko inostranih web shop-ova:

1. Našli ste proizvod koji biste kupili.

2. Provjerite kod Uprave za indirektno oporezivanje ili EuroExpress šped-a moguće dodatne troškove carinjenja, PDV-a i dr.

3. Od vašeg online prodavca tražite infromaciju/potvrdu koji su tačno troškovi pokriveni kupovinom proizvoda.

4. Za dostavu paketa putem FedEx-a nazovite licenciranog zastupnika za BiH EuroExpress brzu poštu (vrijeme dostave, cijene transporta i sl.).

5. Kada ste sve prethodno provjerili, i dobili potpune informacije donesite odluku o svojoj online kupovini putem inostranog web shop-a.

Za dodatne infromacije oko troškova međunarodnog transporta i FedEx pošiljki pozovite +387 51 244 331.

Za više informacija o uslugama carinskog posredovanja i samim postupcima, pozovite broj +387 57 310 710.

Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video? Pošaljite na Viber +387 62 700 098 ili na mail prodaja@akta.ba odnosno putem forme Objavi promo ili putem Facebooka i podijeliti ćemo je sa hiljadama naših čitatelja.

NAPOMENA: Komentari odražavaju stavove njihovih autora, a ne nužno i stavove internet portala Akta.ba.

Ostale vijesti iz rubrike

Predstavljamo