Električni trotineti: Sve ih je više po ulicama, a u zakonu ih nema
Učesnicima u saobraćaju u proteklim mjesecima mnogo muke zadaje upotreba električnih trotineta.
Električni trotineti – mnogi kažu vozilo budućnosti. U Bosni i Hercegovini i dalje brojne nedoumice gdje ih voziti, kako, kojom brzinom i ko ih može koristiti. Prema zakonu registrovani su kao sredstvo za igru i zabavu. Njihovo korišćenje nije definisano ni u Nacrtu zakona o osnovama bezbjednosti saobraćaja BiH.
Učesnicima u saobraćaju u proteklim mjesecima mnogo muke zadaje upotreba električnih trotineta. Njih bi, umjesto po kolovozu, trebalo voziti samo po trotoarima. Međutim i na trotoarima se moraju voziti propisanom brzinom.
"Apelujemo na građane koji imaju i koriste električni trotinet, da do izmjene zakonskih propisa i preciznog propisivanja korišćenja ovog sredstva u saobraćaju, isti koriste na prostorima namijenjenim za igru i privatnim posjedima, a izuzetno na trotoaru i to brzinom ljudskog hoda“, navode iz Ministarstva unutrašnjih poslova Republike Srpske (MUPRS).
Bez obzira na to što se ovo sredstvo smatra vozilom budućnosti, zbog ekonomske isplativosti i smanjenja zagađenja, mnoge evropske zemlje suočavaju se sa problemima. Povećava se broj saobraćajnih nesreća, pa uvode i visoke novčane kazne za prekršioce.
Iako su u zakonu ova vozila registrovana kao sredstva za igru i zabavu, prema najnovijim informacijama, na tržištu su se pojavila i ona koja razvijaju brzinu do 80 km na čas, što znači da to više nije sredstvo za igru i da bi prema mišljenju stručnjaka u novom zakonu o bezbjednosti saobraćaja trebala da se nađe stavka da oni koji upravljau ovim vozilima moraju imati položen vozački ispit.
Milija Radović, Agencija za bezbjednost saobraćaja - “Vjerovatno i kod nas, ako usvojimo propise, ovo neće moći koristiti mlađi od 14 godina, ali i tad će morati poznavati osnove bezbjednosti u saobraćaju, kao npr. za vožnju mopeda, za što morate proći teoretsku obuku i položiti teoretski ispit.”
I iznajmljivači trotineta žele da se njihova upotreba zakonski uredi, što bi podrazumijevalo ne samo starosnu dob već i obaveznu polisu osiguranja.
Danijela Zeljaja, Usluge “Tenik” Banjaluka - “Trotinete izdajemo samo odraslim osobama uz važeći lični dokument, mada dešava nam se da roditelji dolaze i iznajmljuju za djecu, ali onda je odgovornost samo na njima, mada ih i tad savjetujemo da ne smiju da voze više od 6 km na sat.”
Na manjkavosti u kontroli upotrebe ovih vozila možda je najbolje ukazao Banjalučanin, nastanjen u Njemačkoj.
“U Njemačkoj ovakva vozila imaju registarske oznake i vi znate ko ga vozi,ovdje ili bježati od njega ili kad vas udari kao pješaka, šta mu možete… ništa.”
Iako će se prema saopštenju iz MUP-a RS, prekršioci novčano kažnjavati po važećem Zakonu o osnovama bezbjednosti u saobraćaju BiH, ostalo je nejasno po kojem članu ovog zakona, jer ovih vozila u zakonu i nema.
*Pri preuzimanju teksta s portala Akta.ba potrebno je navesti izvor i linkovati tekst.
Dojavi vijest na viber +387 60 3315503 ili na mail urednik@akta.ba.
NAPOMENA: Komentari odražavaju stavove njihovih autora, a ne nužno i stavove internet portala Akta.ba.