Revizija Ministarstva odbrane BiH pokazala nepravilnosti u javnim nabavkama
Ured za reviziju institucija BiH objavio je finansijsku reviziju Ministarstva odbrane BiH.
Ured za reviziju institucija BiH obavio je finansijsku reviziju Ministarstva odbrane BiH za 2019. godinu u kojoj je ministarstvo dobilo mišljenje s rezervom na finansijske izvještaje zbog nepravilnosti kod provođenja procedura javnih nabavki.
U izvještaju se, između ostalog, navode da ova institucija ne posvećuje dovoljno pažnje istraživanju tržišta, kasni u pokretanju pojedinih procedura, te da je tokom izbora vozila zahtijevala određenu širinu, visinu i dužinu, što bi moglo upućivati da je eventualno došlo do preferiranja u ovim javnim nabavkama.
Prema izvještaju Ministarstvo je planirano provesti javne nabavke u vrijednosti od 16.542.820 KM. Provedeno je 127 postupaka javnih nabavki ukupne vrijednosti 16.499.522 KM, od čega: 30 otvorenih postupaka u vrijednosti od 13.770.747 KM, 12 konkurentskih postupaka u vrijednosti od 329.602 KM, četiri pregovaračka postupka u vrijednosti od 457.239 KM, tri postupka Aneksa II u vrijednosti od 1.543.793 KM, jedan postupak primjenom izuzeća od Zakona o javnim nabavkama u iznosu od 26.828 KM te 77 direktnih postupaka u vrijednosti od 371.586 KM.
Na tendersku dokumentaciju se odnosi 15 žalbi, od čega je 10 djelimično ili potpuno osnovano, a 37 se odnosi na odluku ugovornog organa, od čega 16 djelimično ili potpuno osnovanih.
Neodovoljno pažnje za istraživanje tržišta
Ured je naveo kako Ministarstvo ne posvećuje dovoljno pažnje istraživanju tržišta, odnosno isto nije dokumentovano na adekvatan način. Obaveza istraživanja i dokumentovanja definisana je između ostalog i Pravilnikom o planiranju, organizovanju i izvršavanju logističkih potreba u Ministarstvu odbrane i Oružanim snagama Bosne i Hercegovine koji je donesen u 2018. godini.
Također, Ministarstvo nije u svim slučajevima adekvatno izvršilo procjenu vrijednosti javnih nabavki. Procedure javnih nabavki u kojima su cijene dostavljenih ponuda značajno prelazile procijenjenu vrijednost nabavke su poništene, a u slučaju da ponuđena cijena nije značajno prelazila procijenjenu vrijednost izvršena je preraspodjela sredstava i procedure su okončane ugovorom (nabavka rezervnih dijelova za helikoptere, nabavka goriva).
Ured za reviziju navodi i kako prilikom definisanja tehničkih i ekonomskih parametara neophodnih za uspješnu realizaciju nabavki propisanih Zakonom o javnim nabavkama u BiH, čime se Ministarstvo izlaže povećanom riziku od ulaganja žalbi i poništenja postupaka nabavki.
Uočeno je i kašnjenje u pokretanju pojedinih procedura javnih nabavki (referat), što proizvodi probijanje definisanih rokova (mlazno gorivo, materijal za popravku i održavanje zgrada, nabavka rezervnih dijelova za teretna motorna vozila, usluge osiguranja motornih vozila, usluge štampanja itd.).
Zanimljiv je bio izbor najpovoljnijeg dobavljača za nabavku hrane procijenjene vrijednosti 2.709.495 KM bez PDV-a proveden otvorenim postupkom koji je sadržavao 19 lotova. Niti za jedan lot nije tražena garancija za ozbiljnost ponude, s obzirom na to da je procijenjena vrijednost lota za jednu godinu ispod 100.000 KM. Međutim, procedura nabavke je provedena i okvirni sporazumi su zaključeni za period od tri godine. Procijenjena vrijednost za tri godine za pojedine lotove (10 od 19 lotova) prelazi iznos od 100.000 KM te se u skladu sa članom 61. stav 2. Zakona o javnim nabavkama mogla tražiti garancija za ozbiljnost ponude.
"Ovo posebno ističemo iz razloga što je za lot 19 Mlijeko, pavlaka i jogurt lokacija Banja Luka nakon provedene procedure i izbora najpovoljnijeg dobavljača isti odustao od ugovora. Kao razlog odustajanja ponuđač je naveo promjene na tržištu te bi preuzimanje ugovornih obaveza za njega izazvalo finansijske gubitke. S obzirom na to da nije tražena garancija za ozbiljnost ponude, Ministarstvo nije imalo mehanizam da zaštiti svoje interese, odnosno da osigura kontinuitet u nabavci prehrambenih proizvoda za Oružane snage", navodi Ured.
Sporna javna nabavka vozila
Postupak javne nabavke službenih specijalizovanih vozila za potrebe Oružanih snaga BiH, kao višegodišnji projekat, pokrenut je u augustu 2018. godine. Predmet javne nabavke su vozila podijeljena na 28 lotova.
Postupak je prvobitno proveden 2018. godine i isti je poništen Rješenjem Ureda za razmatranje žalbi broj JN2-01-07-1-689-6/18 od 24.01.2019. godine. Ponovljeni postupak je pokrenut 29.03.2019. godine i sadržavao je 21 lot. Ukupna vrijednost predmetne nabavke je 18.129.059 KM bez PDV-a (21.211.000 KM sa PDV-om).
Postupak nabavke je proveden djelimično, uz tri žalbe ponuđača Premier Febeco d.o.o. Mostar, koja je odbijena, te Transturist d.d. Tuzla i Mipex Auto d.o.o. Sarajevo koje su odbačene. Do kraja 2019. godine kompletiranjem postupka za 21 lot, utrošeno je 11.158.710 KM bez PDV-a (14.155.689 KM sa PDV-om). Preostali iznos od 7.055.300,00KM sa PDV-om Ministarstvo planira utrošiti u 2020. godini na realizaciju preostalog dijela nabavke u skladu sa projektom.
"Uvidom u dokumentaciju nismo se mogli uvjeriti da se sva vozila koja su predmet nabavke mogu svrstati u vozila koja tretira ovaj Pravilnik i primijeniti izabrani postupak javne nabavke (npr. lot 8, 14 i 18 ). Ministarstvo je za sva nabavljena vozila zahtijevalo set dodatnih guma i obuku osoblja ministarstva/oružanih snaga, u smislu servisiranja nabavljenih vozila, a što je prema mišljenju revizije poseban postupak javne nabavke te je isti trebao biti proveden odvojeno od predmetne nabavke. Nabavka guma se vrši posebnim postupkom nabavki roba te ne može biti dijelom nabavke vozila. Kao razlog zajedničkog provođenja nabavke ugovorni organ je naveo postojanje ograničenja vezano za proces planiranja i ugovaranja te izbjegavanje rizika neizvjesnosti u pogledu održavanja vozila i korištenja sa neadekvatnim gumama (ljetne gume u zimskom periodu i obrnuto)", saošteno je.
Uvidom u tehničke specifikacije vozila po lotovima uočeno je da iste mogu ukazivati na "eventualno preferiranje predmeta nabavke u pojedinim lotovima (ugovorni organ je zahtijevao specifikacije malih raspona, naprimjer radnu zapreminu motora, za pojedina vozila je zahtijevana širina, dok za neka i širina i visina i dužina - lot 2, 8 i 14). Uzimajući u obzir da je na čak šest lotova samo jedan ponuđač prošao kvalifikaciju, te da su nabavljena različita vozila iz game samo jednog proizvođača revizija ne može sa sigurnošću tvrditi da je ostvarena pravična konkurencija u smislu člana 3. i člana 44. stav (3) Zakona o javnim nabavkama BiH".
Dvije grupe ponuđača su odabrane kao najpovoljnije u ukupno 12 od 21 lota. Grupa ponuđača M.R.M. d.o.o. Ljubuški i Porsche BH d.o.o. Sarajevo su izabrani za najpovoljnije ponuđače u osam od ukupno 21 lotova, te ukupna vrijednost svih sklopljenih ugovora sa ovim ponuđačima iznosi 8.842.710 KM bez PDV-a, odnosno 10.345.971 KM sa PDV-om (preko 65% ukupno realizovanih sredstava).
Navedeni ponuđači su, kao najpovoljniji, odabrani za lotove 1, 2, 3. 4, 5, 8, 11 i 14 te bili jedini kvalifikovani ponuđači u postupku.
Grupa ponuđača MIPEX d.o.o. Banja Luka, RESOR d.o.o. (Srbija) i VOLVO d.o.o. Novi Banovci (Srbija) su odabrani kao najpovoljniji ponuđači u postupku javne nabavke za pet lotova, i to lotovi 16, 17, 18, 20 i 21, sa ukupnom vrijednosti svih pet lotova 3.809.707 KM sa PDV-om.
Jedna od preporuka Ureda za reviziju su da tehničke specifikacije trebaju omogućavati učešće drugih proizvođača vozila kako bi se omogućila konkurencija i povoljnije cijene.
I.S.
*Pri preuzimanju teksta s portala Akta.ba potrebno je navesti izvor i linkovati tekst.
Dojavi vijest na viber +387 60 3315503 ili na mail urednik@akta.ba.
NAPOMENA: Komentari odražavaju stavove njihovih autora, a ne nužno i stavove internet portala Akta.ba.
-
TRANSTURIST d.d. Tuzla
ul. Bosne Srebrene br. 60 75000 Tuzla -
MINISTARSTVO ODBRANE BIH Sarajevo
Hamdije Kreševljakovića 98 71000 Sarajevo -
M.R.M. export-import d.o.o. Ljubuški
Hrašljani broj 12 88320 Ljubuški -
Premier Febeco d.o.o. Mostar
Ilićka 733 88000 Mostar -
MIPEX-AUTO RS d.o.o. Banja Luka
ulica Miloša Crnjanskog broj 55 78000 Banja Luka -
Ured za reviziju institucija BiH Sarajevo
Hamdije Čemerlića 2 71000 Sarajevo