Jedan je od najznačajnijih morskih puteva

Što bi za BiH značilo zatvaranje Sueskog kanala

17.11.2023. 11:33 / Izvor: Večernji List
Suecki kanal

Svakog dana kroz Sueski kanal prođu brodovi s teretom vrijednim više od deset milijardi dolara.

Svakog dana kroz Sueski kanal prođu brodovi s teretom vrijednim više od deset milijardi dolara. Eventualno zatvaranje ovog kanala moglo bi imati nesagledive posljedice

Sukob Izraela i Hamasa, po nekim crnim scenarijima, mogao bi dovesti do eventualnog zatvaranja Sueskog kanala, što bi, ako se to dogodi, dovelo do novog poskupljenja svih vrsta roba, prvenstveno nafte i hrane.

Već s prvim danima rata između Izraela i Hamasa reagirale su svjetske burze, a cijena sirove nafte skočila je za deset posto.

Sueski kanal jedan je od najznačajnijih morskih puteva i jedna od najvažnijih karika u lancu opskrbe. Kroz njega se odvija 12 posto svjetske trgovine.

Svakog dana kroz Sueski kanal prođu brodovi s teretom vrijednim više od deset milijardi dolara. Eventualno zatvaranje ovog kanala moglo bi imati nesagledive posljedice, izvještava BHRT.

"Ako bi se zatvorio ovaj kanal, nitko ne može predvidjeti u kojem bi smjeru išao morski promet i koliko bi poskupio prijevoz roba. Štete za ekonomiju bile bi nemjerljive", kaže potpredsjednik Vanjskotrgovinske komore BiH Ahmet Egrlić.

Prvo što bi poskupjelo u slučaju zatvaranja Sueskog kanala bili bi energenti, a oni bi za sobom povukli sve ostalo.

"Eventualno najgori scenarij može dovesti do drastičnog rasta cijena svih energenata. Nadamo se da se to neće dogoditi. Ali opasnost postoji. Opasnost je realna. I treba biti spreman na obje najgore opcije, a te su opcije da opet nafta ode prema 100 dolara, da plin ode iznad 500 ili 700 dolara za tisuću kubika na burzama", stava je Almir Bečarević, stručnjak za energetiku.

Iako ovaj put nismo ništa krivi, vrlo vjerojatno ćemo osjetiti posljedice sukoba na Bliskom Istoku.

"Svi ti procesi funkcioniraju po načelu spojenih posuda. Prelijevaju se s jednog na drugo tržište, tako da u ovom trenutku trpimo određene probleme velikih igrača koji se neizravno prenose na naše tržište", navodi predsjednik Područne gospodarske komore Banje Luke Goran Račić.

Kada je prije dvije godine Sueski kanal bio zatvoren zbog nasukanog teretnjaka, posljedice u svjetskoj ekonomiji bile su dalekosežne. Pola godine trebalo je da se normaliziraju lanci opskrbe, a šteta se mjerila u desecima milijardi dolara. I to samo jer je Sueski kanal bio zatvoren nekoliko dana.

*Pri preuzimanju teksta s portala Akta.ba potrebno je navesti izvor i linkovati tekst.

Dojavi vijest na viber +387 60 3315503 ili na mail urednik@akta.ba.

NAPOMENA: Komentari odražavaju stavove njihovih autora, a ne nužno i stavove internet portala Akta.ba.

Vijesti