Obnova mosta u Novom Gradu diže rampu za teretnjake

23.09.2021. 08:24 / Izvor: Glas Srpske
Obnova mosta u Novom Gradu diže rampu za teretnjake

Opštine, privrednici i stanovništvo štetu trpe od 1. jula 2013. godine, kada je Hrvatska postala punopravna članica EU.

BiH je pripremila sporazum o rekonstrukciji mosta koji preko Une spaja Novi Grad i Dvor u susjednoj Hrvatskoj, što je preduslov da tamošnji granični prelaz ponovo bude otvoren i za teretni saobraćaj, na čemu mnogi insistiraju duže od osam godina.

Opštine, privrednici i stanovništvo štetu trpe od 1. jula 2013. godine, kada je Hrvatska postala punopravna članica EU, jer su na snagu stupili novi propisi o graničnim prelazima i pograničnom prometu. Najveći problem je upravo "stop" koji je postavljen na prelazu za teretna vozila, čime je dodatno otežana situacija privrednicima iz Novog Grada, drugih opština prijedorske regije i samog Dvora, kojima je taj prelaz najbliži.

Iako se već u nekoliko navrata činilo da su BiH i Hrvatska na korak do dogovora o prekategorizaciji prelaza, do toga nije došlo, a u Novom Gradu su čak bili posumnjali da blokada ima veze i sa izgradnjom odlagališta otpada na Trgovskoj gori, na područja Dvora, protiv čega je BiH. Kao jedan od posljednjih uslova za otvaranje prelaza za teretnjake je pominjana sanacija mosta, da bi mogao da sigurno podnese taj transport.

Kako bi se premostili otvoreni problemi, a na osnovu ranijih razgovora sa hrvatskim vlastima, Ministarstvo komunikacija i transporta BiH je pripremilo i u fazu konsultacija uputilo nacrt sporazuma sa Hrvatskom, kojim je definisana rekonstrukcija mosta. Stavljanjem potpisa obje strane na taj akt bili bi regulisani odnosi i obaveze da bi posao bio završen u dogledno vrijeme, a sve da bi obezbijedili stalan i nesmetan transport robe i putnika, odnosno da granični prelaz bude otvoren za međunarodni robni transport. Sporazumom, kako navode u Ministarstvu komunikacija i transporta BiH, definisan je način sprovođenja postupaka javnih nabavki za izradu projektne dokumentacije, izvođenja radova i stručnog nadzora te način finansiranja, a predviđena je obnova stubova, kolovoza, pješačkog dijela, ivičnjaka, rasvjete, saobraćajne signalizacije i drugih stvari na mostu i u okolini. Projektnu dokumentaciju za rekonstrukciju trebalo bi da uradi Hrvatska i bude nosilac aktivnosti za nabavke, a BiH za nadzor radova.

"Ugovorne strane su se sporazumjele da će troškove rekonstrukcije mosta, u skladu sa ovim sporazumom, dijeliti u omjeru 50 naspram 50 odsto", piše u dokumentu koji bi uskoro trebalo da bude upućen u dalju proceduru, nakon što faza konsultacija završi 7. oktobra.

Načelnik Novog Grada Miroslav Drljača u ovom koraku vidi novu nadu s ciljem konačnog rješenja problema sa kojim se bore od kada je Hrvatska dio EU. Sa nadležnima u Savjetu ministara je, podsjetio, nedavno usaglašeno da se u prijedlogu koji će BiH uputiti Hrvatskoj jasno navede da će biti i za prevoz putnika i robe. 

"Važno nam je da zadržimo taj kontinuitet. Razgovarao sam u utorak i sa načelnikom Dvora Nikolom Arbutinom, jer su i oni zainteresovani da taj prelaz vrati funkciju i značaj koji je nekada imao", istakao je Drljača.

Prekategorizacija prelaza koji spaja Novi Grad i Dvor mjesecima je stalna tema na sjednicama Mješovite komisije za praćenje sprovođenja ugovora o granici između BiH i Hrvatske. Drljača smatra da i članovi te komisije čekaju novi sporazum dviju zemalja, jer je dosadašnji istekao. Ohrabruje i to što je put Dvor - Novi Grad sastavni dio Pravilnika o određivanju javnih puteva za tranzitni saobraćaj teretnih vozila bez zadržavanja, a koji je nedavno donijelo nadležno hrvatsko ministarstvo.

Pozadina

Osnov za zaključivanje bilateralnog sporazuma leži u sporazumu između Savjeta ministara BiH i Vlade Hrvatske o održavanju i rekonstrukciji drumskih mostova na granici, a koji je potpisan u septembra 2020. godine u Zagrebu. Strane su, prema tom aktu, preuzele obavezu da za rekonstrukciju ili sanaciju mostova, što je slučaj na Uni, zaključuju posebne sporazume.

*Pri preuzimanju teksta s portala Akta.ba potrebno je navesti izvor i linkovati tekst.

Dojavi vijest na viber +387 60 3315503 ili na mail urednik@akta.ba.

NAPOMENA: Komentari odražavaju stavove njihovih autora, a ne nužno i stavove internet portala Akta.ba.

Investicije