Neefikasna javna uprava u BiH
S obzirom na to da se reforma javne uprave u Bosni i Hercegovini godinama odvija sporo, nema sumnje da će nam još dugo na šalteru trebati papir više.
Dugi redovi na šalterima u Bosni i Hercegovini su svakodnevna slika, te su postali predmet viceva. Reforma javne uprave i javnih službi, jedan je od zahtjeva Evropske unije Bosni i Hercegovini. U kojoj fazi je ta reforma i gdje su problemi?
Sa čime se suočavaju građani kada žele javnu uslugu od neke institucije u državi?
Ako npr. želite promijeniti samo adresu firme, taj proces će trajati više od mjesec, priča nam Emina koja se početkom septembra preselila i još nije okončala proces da bi mogla normalno raditi. Formulari, takse, institucije, ovjere, sve zahtijeva mnogo vremena.
Emina Daut, preduzetnik - “Odrediti jednu osobu koja će tu cijelu proceduru odraditi, završiti, ako ste vi neko društvo koje ima jedan, dva, tri uposlena, a u međuvremenu se trudite da ne gubite vrijeme. Svaki dan vam je vrijedan i važan u smislu nekakvog prometa”.
Glavni problem neefikasnosti javne uprave je u komplikovanom administrativnom uređenju. Javna uprava regulisana je na svim nivoima vlasti. Ta iscjepkanost predstavlja neefikasnost, podsjećaju u nevladinom sketoru.
Selma Ašćerić, “Javnarasprava.ba” - “Glavni razlog neefikasne javne uprave je nespremnost političkih elita da i pored deklarativnih opredjeljenja, krenu u provođenje neophodnih reformskih procesa. To bi značilo racionalizaciju broja zaposlenih, otvaranje javne uprave prema građanima i smanjenje troškova javne administracije."
Neke institucije se trude da građanima daju online objašnjenja, no uzalud online objašnjenje, ako uslugu ne možete dobiti online. BiH nema zakon o elektronskom potpisu. Legislativa nije usklađena sa direktivama Evropske unije. Proces digitalizacije javne uprave ne ide željenom brzinom, kažu u Centru za politike i upravljanje.
Adis Muhović, Centar za politike i upravljanje - “Kada dođete na šalter, vi date svoju ličnu kartu. Službenik pogleda vašu ličnu kartu, ustanovi da je to vaš identitet i da vam određeni dokument. Kada aplicirate online, to nije moguće. Morate imati sistem dvostruke autentifikacije koja će dokazati da ste vi zaista ta osoba koja traži dokument online”.
U Uredu koordinatora za reformu javne uprave kažu da je blokiran fond za reformu. Razlog je što Vlada Republike Srpske nije prihvatila produženje Memoranduma o razumijevanju za funkcionisanje fonda. Zbog toga je vraćeno oko pet miliona donatorskih sredstava namijenjenih reformi.
Dragan Ćuzulan, koordinator Kancelarije za reformu javne uprave - “Oni su tražili da se na entitetskom nivou provode procedure javnih nabavki i da se entitetski podijele sredstva, tražili su partikularizaciju fonda. Zahtjev Evropske komisije je da se reforma odvija harmonizovano u cijeloj državi”.
S obzirom na to da se reforma javne uprave u Bosni i Hercegovini godinama odvija sporo, nema sumnje da će nam još dugo na šalteru trebati papir više.
*Pri preuzimanju teksta s portala Akta.ba potrebno je navesti izvor i linkovati tekst.
Dojavi vijest na viber +387 60 3315503 ili na mail urednik@akta.ba.
NAPOMENA: Komentari odražavaju stavove njihovih autora, a ne nužno i stavove internet portala Akta.ba.