Fond za zaštitu okoliša podstiče unapređenje alternativnih načina saobraćaja

09.11.2018. 13:16 / Izvor: Akta.ba
Fond za zaštitu okoliša podstiče unapređenje alternativnih načina saobraćaja

Još uvijek je odaziv, što se tiče uvođenja električnih vozila u javni prijevoz, skroman u odnosu na mogućnost uvođenja plina kao pogonskog goriva.

Još uvijek je odaziv, što se tiče uvođenja električnih vozila u javni prijevoz, skroman u odnosu na mogućnost uvođenja plina kao pogonskog goriva, kaže za Akta.ba Tatjana Kapetanović iz Fonda za zaštitu okoliša FBiH.

Inače, Fond objavljuje jedan do dva javna poziva na godišnjem nivou. Slijedom strateških dokumenata, u javnim pozivima za sufinanciranje projekata Fond, redovito objavljuje lotove namijenjene projektima iz oblasti zaštite zraka kao i lotove namijenjene povećanju energijske efikasnosti (kojima se omogućuje smanjenje potrošnje energije i smanjenje emisija) te se vrlo detaljno daju primjeri projekata koji se bave zaštitom zraka u urbanim sredinama kao što su: uvođenje vozila na ekološki prihvatljiva goriva u gradski saobraćaj, inovativna tehničko-tehnološka rješenja u saobraćaju, projekti prostornog i urbanističkog planiranja s ciljem poboljšanja kvalitete zraka kao što su  projekti sadnje parkova, proširenja mreže biciklističkih staza i sl. 

"U javnom pozivu iz 2012. godine dio sredstava bio je namijenjen sufinanciranju programa javnih ustanova i privrednih subjekata o uspostavljanju i unapređenju alternativnih načina saobraćaja (npr. projekti 'carpooling' i 'carsharing'). U svim sljedećim javnim pozivima prepoznati su projekti čiji je cilj smanjenje štetnih emisija u saobraćaju. Naprimjer, u pozivu 2016. jedan od lotova bio je namijenjen projektima u oblasti zaštite zraka koji se odnose na smanjenje emisija štetnih plinova od industrije i saobraćaja. Što se tiče saobraćaja, lot je bio namijenjen projektima Zaštite zraka urbanih sredina u smislu smanjenja emisija štetnih plinova od saobraćaja (npr. uvođenje električnih vozila u gradski saobraćaj, korištenje alternativnih goriva, ekonomičnije i ekološki prihvatljivije korištenje goriva, inovativna tehničko-tehnološka rješenja u saobraćaju)", navodi ona.

Isto tako, dodaje, u javnim pozivima 2017-1 i 2018-1 jedan od lotova namijenjen je Projektima u oblasti zaštite zraka, između ostalog  zaštiti zraka urbanih sredina u smislu smanjenja emisija štetnih plinova od saobraćaja.

"Jedna od ponuđenih oblasti bila je uvođenje novih ili prilagođavanje postojećih vozila gradskog saobraćaja na ekološki prihvatljiviji pogon, u većim urbanim sredinama - gdje prednost ima namjena gradskog prijevoza za javne potrebe gdje bi  sufinansiranje od strane Fonda za zaštitu okoliša Federacije BiH moguće je ostvariti kroz razliku u cijeni između standardnog motora na fosilna goriva i motora na ekološki prihvatljiviji pogon", kaže Kapetanović.

Neki od projekata koje je Fond sufinancirao, a koji uključuju uvođenje ili analizu mogućnosti uvođenja električnih vozila su projekt JP BH Pošta d.o.o."Zamjena transportno-dostavnih vozila sa pogonom na standardna fosilna goriva, sa ekološko prihvatljivim električnim vozilima", JP Komus d.o.o. Gračanica za projekat "Energetski efikasno čišćenje javnih površina u Gračanici – nabavka električne čistilice", te projekt-studija Instituta za saobraćaj i komunikacije d.o.o. Sarajevo "Integracija vozila na električni pogon (elektromobila) u elektroenergetski sistem i njihov uticaj na poboljšanje kvaliteta zraka dijela grada Sarajeva.

Fond za zaštitu okoliša je financijska institucija koja se bavi prikupljanjem naknada za zaštitu okoliša i plasiranjem sredstava koja preostaju nakon raspodjele 70% kantonima. Fond od preostalih 30% sredstava, putem javnog poziva, sufinancira različite projekte i programe vezane za oblast zaštite okoliša.

Prema čl. 18 Zakona o Fondu za zaštitu okoliša FBiH (Službene novine Federacije FBiH, br.33/03),  prihodi Fonda za zaštitu okoliša FBiH za finansiranje zaštite okoliša osiguravaju se prvenstveno iz naknada zagađivača okoliša i to:

-          naknada za zagađivače zraka, za emisije SO2, NO2 i čvrstih čestica, prema Uredbi o vrstama naknada i kriterijumima za obračun naknada za zagađivače zraka 

-          naknada za plasiranje na tržište kesa tregerica debljine do 20 mikrona, prema Uredbi o naknadama za plastične kese tregerice 

-          posebne naknade za okoliš koja se plaća pri registraciji motornih vozila (Uredba o posebnim naknadama za okoliš koje se plaćaju pri registraciji motornih  vozila

"Fond prilikom odabira projekata za sufinanciranje slijedi osnovne strateške i pripadajuće operativne ciljeve Strategije zaštite okoliša (2008-2018.). Kada je u pitanju oblast zaštite kvalitete zraka radi se o ograničenju/smanjenju emisije štetnih plinova u okoliš (kroz primjene mjera za smanjenje/ ograničenje emisije iz malih i velikih ložišta, te iz saobraćaja), upravljanju kvalitetom zraka (zaštita i poboljšanje kvalitete kroz monitoring, prostorno planiranje i dr.), unapređenju korištenja energije (smanjenje energ. intenzivnosti, korištenje/podsticanje obnovljivih izvora energije) te edukaciji i povećanju javne svijesti o potrebi zaštite zraka", ističe Kapetanović.

S.B.

 

*Pri preuzimanju teksta s portala Akta.ba potrebno je navesti izvor i linkovati tekst.

Dojavi vijest na viber +387 60 3315503 ili na mail urednik@akta.ba.

NAPOMENA: Komentari odražavaju stavove njihovih autora, a ne nužno i stavove internet portala Akta.ba.

Vijesti