Vijećnica - sarajevski feniks koji se izdiže iz pepela

16.06.2013. 18:09 / Izvor: Fena
Vijećnica - sarajevski feniks koji se izdiže iz pepela
OTVORI GALERIJU

Jedno od najljepših sarajevskih zdanja - Vijećnica, čiji je životni put obilježen brojnim mijenama, ponovo dobiva negdašnje obrise postepeno pokazujući svu raskošnost svoje jedinstvenosti.

Jedno od najljepših sarajevskih zdanja - Vijećnica, čiji je životni put obilježen brojnim mijenama, možda i dinamičnijim nego što stane u jedan ljudski život, ponovo dobiva negdašnje obrise postepeno pokazujući svu raskošnost svoje jedinstvenosti.

Fasada je već dobila stari sjaj, dok u unutrašnjosti radovi traju u punom jeku. Prašina od građevinskih radova posvuda, skele u centralnom holu i duž brojnih lukova, radnici fokusirani na posao...Tek ponegdje izvire svježe oslikana kupola ili luk otkrivajući kakva će ljepota njene unutrašnjosti uskoro biti.

Jedan je to od najvećih i najzahtjevnijih projekata obnove znamenite kulturne baštine u BiH nakon rata. Pripreme za početak radova trajale su dugo, potrebno je bilo pronaći što je moguće više fotografija i dokumenata koji svjedoče o izvornom izgledu svakog pedlja zgrade. Čitav tim ljudi radio je na tome.

Veliki dio posla je već završen, a ipak puno je još toga ostalo za uraditi. Prije dvadesetak dana počeli su radovi na oslikavanju kupola - tek ih je pet završeno, a potrebno ih je uraditi na desetine. Stil kojim su rađene ostavlja bez daha.

Magistrica građevine koja vodi radove oslikavanja Vijećnice Maja Jerkić istaknula je novinarki Agencije Fena tokom posjete objektu da radovi nisu mogli početi ranije zbog niskih temperatura, kao i nužnih priprema - malterisanja kupola prije oslikavanja.

"Projekte crteža i drugu dokumentaciju o Vijećnici pronašli smo u Kaptolskom arhivu u Zagrebu, na osnovu čega su arhitekti uradili projekt slikarija, kao i na temelju rijetkih neoštećenih dijelova zidova u Vijećnici. Crteže obrađujem i od njih pravim posebne šablone koji su matrica za oslikavanje, jer se i prije tako oslikavala Vijećnica. Potrebno mi je oko pet dana da završim svaki šablon, jer je svaka kupola različita - površinom, pandantima (četiri trokutasta dijela na koja se oslanja kupola), malterom i vrstom uzorka dekoracija", istaknula je ona.

Za oslikavanje se koriste profesionalne boje za restauraciju, jer je ta grupa boja otpornija na atmosferilije i vrijeme, te duže traju.

Jerkić navodi da je riječ o velikom broju kupola koje trebaju biti oslikane - u prizemlju ih je 24, te isti broj na spratu. Na ulaznom dijelu je pet velikih kupola i vestibul - devet malih kupola, kao i sedam ispred ulaza u Vijećnicu.

Izabrane boje za oslikavanje u skladu su s autentičnim izgledom Vijećnice - tamnoplava i svijetloplava, terakot, crvena oksidna, zlatnožuta, tamnosmeđa i svijetlosmeđa, te svijetlosiva podloga.

"Šablon se koristi samo kao matrica, ali se svaka dekoracija oslikava ručno. Vijećnicu su u vrijeme kada je građena slikali dvije godine, a mi imamo rok do aprila iduće godine. Problem je s pronalaskom radnika, jer je riječ o delikatnom poslu. Za sada je riječ o manje od deset ljudi koji rade na oslikavanju - restauratori te moleri iz starih i posebnih škola specijaliziranih za taj posao, dok nekoliko slikara i kipara radi na gipsanim dekoracijama", kazala je Jerkić.

Glavni arhitekta projekta obnove Vijećnice Muhamed Hamidović naglašava da su svi pripremni radovi za zadnju fazu obnove završeni. Također su završeni svi grubi građevinski radovi - zidanje, malterisanje, te postavljanje instalacija, vodovoda i kanalizacije, kao i stolarija.

Navodi da je već 80 posto gipsarskih radova također završeno, a putem negativa i pozitiva dobijena je tačna slika kako su elementi u gipsu bili izvedeni u originalnoj verziji.

U pojedinim dijelovima objekta gdje su završeni građevinski radovi sklanjaju se skele i oslobađa prostor da bi slikari mogli završiti plafon, posebno u vijećničkim salama i velikoj svečanoj sali.

Također naglašava da će ovih dana biti odabrane boje stakla za veliki vitraž, postavljen ispod centralne staklene krovne kupole. Vitraž će raditi firma "Kristal" iz Viteza, a tonalitet boja će biti određen na osnovu originalnih snimaka Vijećnice. Potrebno je uraditi i teraco pod - sitni kamen sa cementom u raznim bojama.

No, nijedan veliki projekt ne prolazi bez problema, pa su se tako i u obnovi ovog bisera graditeljstva pojavili mnogi, za koje Hamidović očekuje da će ipak u dogledno vrijeme biti riješeni.

Tako u izvedbenom projektu omaškom nije predviđen originalni bijeli kamen iz Aranđelovca za centralno stepenište, ali je Hamidović uspio sa saradnicima pronaći kamen najsličniji tom.

"Originalni bijeli kamen se više ne može naći jer je kamenolom u Ađanđelovcu zatvoren, te smo tragali za sličnim materijalom iz cijelog regiona jugoistočne Evrope. Mislim da smo našli jedan na granici između Makedonije i Grčke koji je najbliži originalu. Namijenjen je za centralno stepenište u holu zgrade koje je najmonumentalniji dio Vijećnice. Vanjsko stepenište je rađeno od sarajevske hreše i on će biti isti", ističe Hamidović.

On ukazuje i na problem postojanja razlike između projekta i premjera radova. Reviziju tekstualnog dijela projekta radila je međunarodna ekspertna italijanska grupa, koja je mnoge stvari slučajno ili namjerno izbacila ili je u prijevodu izostavljeno. Sada postoji problem s količinama materijala. Tako je, naprimjer, projektom predviđeno oko 130 kvadrata teraca, dok je potrebno 1.300. Nada se da će problem biti riješen.

Jedan od velikih problema su i vanjski prozori, jer je tokom obnove Vijećnice GP "Bosna" zadužena za taj dio posla bankrotirala, zbog čega određeni broj prozora nije postavljen.

U podrumskim prostorijama Vijećnice predviđen je muzej sa stalnom postavkom posvećenom bogatoj historiji ove građevine, kao i mjesto za povremene izložbe.

"Mišljenja sam da to treba biti muzej o priči kako je nastala i egzistirala Vijećnica, te šta se sve s njom dešavalo - od imena projektanata, originalnih nacrta, te perioda kada je bila akademija, biblioteka i gradska opština, kao i svo dešavanje u ratu i paljenje zgrade, fonda knjiga i njihovo spašavanje", navodi on.

Hamidović očekuje da će najveći intenzitet posla biti pred završetak kompletne obnove, jer je otvaranje Vijećnice predviđeno za april 2014. godine.

Jedan od glavnih projektanata obnove Vijećnice Ferhad Mulabegović potcrtava da su pored ratnih razaranja Vijećnicu u velikoj mjeri uništile i četiri sarajevske zime. Pod uticajem atmosferilija, snijega i vlage trajno je uništeno više od 90 posto gipsanih i slikarskih dekoracija. One su očuvane samo u skrivenim dijelovima objekta.

"Pitanje autentične dokumentacije za Vijećnicu predstavlja dugogodišnje traganje na više izvora, tokom kojeg se nije puno našlo. Najveći dio dokumentacije u plavim kopijama pronađen je u arhivima u Sarajevu i poslužen je za rekonstrukciju objekta. Međutim, kada se radi o dekorativnim crtežima i gipsanoj plastici uspjeli smo, sticajem okolnosti, da pronađemo dijelove tih crteža u Kaptolskom (Crkvenom) arhivu u Zagrebu. To su originalni crteži bez kojih ovaj posao ne bi mogao biti urađen", naglašava on.

Mulabegović zaključuje da su, u odnosu na trenutne klasične radove arhitekture i građevine, upravo gipsarske i slikarske dekoracije ono što će značajno percepcijom odraziti autentičnost Vijećnice. To se odnosi i na fasadu urađenu s originalnim motivima rađenim u neomaorskom stilu.

Foto Fena: Emir Burlovic

*Pri preuzimanju teksta s portala Akta.ba potrebno je navesti izvor i linkovati tekst.

Dojavi vijest na viber +387 60 3315503 ili na mail urednik@akta.ba.

NAPOMENA: Komentari odražavaju stavove njihovih autora, a ne nužno i stavove internet portala Akta.ba.

Investicije