Zbog imidža države BiH kaska u makroekonomskoj konkurentnosti

21.06.2019. 09:53 / Izvor: Akta.ba
Zbog imidža države BiH kaska u makroekonomskoj konkurentnosti

Kvalitet je jedini i pravi put za proizvođače iz BiH jedna je od poruka koja je upućena na panel diskusiji "Kvalitetom do konkurentnosti – Budućnost bh. ekonomije".

Kvalitet je jedini i pravi put za proizvođače iz Bosne i Hercegovine, jedna je od poruka koja je upućena na panel diskusiji “Kvalitetom do konkurentnosti – Budućnost bh. ekonomije”, koja je održana protekle sedmice tokom Sajma privrede u Tešnju.

Organizator panela bila je Privredna/Gospodarska komora FBiH, a njen predsjednik Mirko Šantić poručio je da nema boljeg mjesta od Tešnja, ako se želi govoriti o kvaliteti.

"Konkurentnost se često definira kao sposobnost neke zemlje da u ovim uvjetima globalizacije osigura održivi rast produktivnosti, zaposlenosti i naravno kvalitete života. U samom temelju konkurentnosti ugrađeno je i obrazovanje, poduzetničko okruženjem, kvaliteta poslovnog sektora i okoliš. Tržišni uspjeh poduzeća je od ključne važnosti za postizanje jedne makroekonomske konkurentnosti. Učinkovitost i kvaliteta se danas ugrađuju u poseban sustav upravljanja kvalitetom i ona ima zadaću osigurati te osnovne temeljne faktore i ostvariti rezultate, izjavio je Šantić.

Napominje da se percepcija kvaliteta uglavnom svodi na "njemački kvalitet-italijanski dizajn". Ipak, Šantić smatra da u BiH ima puno kompanija sa izvanrednim kvalitetom, zahvaljujući kojima se može ponosno isticati bh. proizvod i bh. dizajn.

Jedna od njih je fabrika namještaja Artisan, koja je nastala iz porodične stolarije i koja je svu ljubav prema drvetu pretočila u današnji svjetski proizvod. Trenutno imaju preko 220 prodajnih mjesta u svijetu i ekskluzivne uvoznike za Novi Zeland, Australiju, Južnu Koreju, Meksiko. 

PREDRASUDE PREMA BH. PROIZVOĐAČIMA​

Armin Huremović, ispred firme Artisan, kaže da su najviše ponosni što je sve to otišlo iz jedno malog Tešnja, te da je kvalitet jedini put put do uspjeha i svjetskog tržišta, ali da im predrasude sa kojima se suočavaju proizvođači u BiH otežavaju poslovanje u svakom smislu. 

"Kada gradimo biznis na evropskim i svjetskim tržištima, susrećemo se sa mnogo problema. Npr. prije nekoliko dana dogovorili smo ekskluzivni uvoz naših proizvoda na Novom Zelandu. Vlasnik te firme je posjetio našu tvornicu, ali prije dolaska je prvo je pitao da li je siguran dolazak u našu zemlju. Koliko god apsurdno zvučalo, u poslu to znači da mi krećemo od kraja u odnosu na naše konkurentne iz EU", naveo je Huremović.

Jozo Puškarić, izvršni direktor kompanije Maxhof u Poduzetničkoj zoni Dusine u Orašju gradi pogon za proizvodnju kućanskih aparata za evropsko tržište, kazao je da su dugo bili u bili u dilemi da li raditi jeftin proizvod i ići na uštrb kvalitete.

"U tom slučaju bismo naštetitli brendu i tu smo mogućnost otklonili. Kvalitet mora biti na prvom mjestu", poručio je on.

Da je kvaliteta ključ uspjeha, potvrdio je i Esmir Kotorić, zamjenik direktora firme Madi, najveći proizvođač i izvoznik svježeg pilećeg mesa. Jedan od primjera uspješne saradnje koja je ostvarena zahvaljujući kvaliteti proizvoda, je saradnja sa kompanijom Argeta.

"Godišnje potrebe ove kompanije za sirovinom su oko 3.000 tona. Madi je posljednjih 10 godina njihov najveći snabdjevač i prošle godine smo zadovoljii 33 posto njihovih potreba", kazao je Kotorić.

Menadžment kompanije Argeta, nudio je Madiju da postane ekskluzivni dobavljač njihovih proizvoda, odnosno da snabdjeve svu sirovinu.

"Snabdijevati jedan takav brend koji radi po evropskim standardima kvaliteta, znači da smo spremni nastupati na tržištu Evropske unije što će se uskoro desiti", ističe on.

Njihov kvalitet su prepoznali i kupci u Crnoj Gori gdje je došlo do rapidnog rasta na tržištu Crne Gore. 

"Dakle, kvalitet nije nešto čega se bojimo, već konkurentnost i rizik. Sve zemlje imaju podršku od državnih tijela kroz razne programa povlastica, beneficija, edukacija, usvršavanja, pa čak i povrata investicija. Proizvođači u BiH su uglavnom prepušteni sami sebi i dobre rezultate postižu zahvaljujući ambicijama pojedinaca. Moramo sinergijiski djelovati, kako bi naši proizvodi bili konkurentniji na tržištu EU", poručio je Kotorić.

 

Venan Hadžiselimović, izvršni direktor Grupacije Hifa Oil, je govoreći o sistemu upravljanja kvalitetom ove kompanije kazao da je kvalitet stepen kojim su određene značajne karakteristike, osobine proizvoda i usluge i ispunjavanju zahtjeva.

KOMPANIJE MORAJU ZAJEDNO RADITI NA BRENDU DRŽAVE

"Zahtjevi su potrebe kupaca, ali ih treba posmatrati individualno i ispunjavati ih na različite načine. Svaki kupac je jedinka za sebe, drugačije percipiraju proizvode i zato zahtjeve treba pojedinačno rješavati. Tako ulazimo dublje u analizu kupaca i tržišta i nudimo dodanu vrijednost", izjavio je Hadžiselimović.

Napominje da je Hifa Oil reprezentant kompanije koja ne nudi samo naftne derivate, već puno više od obećanog. "Poštujemo ISO standarde, imamo jako dobre mlade ljudske resurse koji su vođeni dobrim menadžmentom i vizijom vlasnika i to je naš ključ za uspjeh, ističe. 

Prema njegovim riječima, uglavnom svi koriste iste aršine standarda. Kompanije su orijentirane ka kupcu, traže lidere u svojim vlasnicima, rade na poboljšanju svojih proizvoda, a sve su to temeljna načela ISO standarda koji je model za uspjeh. Smatra da kompanije u BiH moraju biti kohezioni faktor i raditi zajedno.

"Moramo zajedno raditi na percepciji i brendu države i samo na takav način možemo jačati Bosnu i Hercegovinu, jačati naše kompanije i još intenzivnije izlaziti na druga tržišta", poručio je on. 

Mia Glamuzina, predsjednica nadzornog odbora PKFBIH govorila je o makro i mikro ekonomskoj prednosti koje se međusobno prožimaju.

"To znači da su sve danas kompanije mikrokonkurentne, a da makroekonomska konkurentnost još uvijek kaska zbog imidža države koji bi puno pomogao svim preduzećima koja posluju u Bosni i Hercegovin​i", navela je ona.

Što se tiče samog odnosa kvaliteta i konkurentnosti, radi se o dva različita pristupa koja se poklapaju sa različitim pristupima iz teorije. Jedan je vezan uz konkurentnost koja se postiže u jako uskim nišama, a druga je vezana uz najnižu cijenu uz kvalitet. 

Veoma bitnim ističe kvalitet cjelokupnog procesa, odnosno usluge prije, tokom i nakon kupovine kao i garantni rokovi. "Fokus ne može biti samo na proizvodnji, ili samo na prodaji, već na cijelom procesu zadovoljavanja potreba kupca koji mora ostati vjeran i razvijati dalje brend svakog poduzeća", istakla je Glamuzina.

Neupitnim smatra da je kvaliteta temelj konkurentnosti i da svi zajedno moraju raditi na razvoju kvalitete, ali država mora dati podršku poduzetništvu u razvijanju brenda i konkurentnosti u globalnim razmjerama.

S.Bijedić

*Pri preuzimanju teksta s portala Akta.ba potrebno je navesti izvor i linkovati tekst.

Dojavi vijest na viber +387 60 3315503 ili na mail urednik@akta.ba.

NAPOMENA: Komentari odražavaju stavove njihovih autora, a ne nužno i stavove internet portala Akta.ba.

Vijesti