Predizborni period – jednima mora, drugima profit

28.09.2018. 10:15 / Izvor: Akta.ba
izbori 2018

I dok većina stanovništva jedva čeka da se kampanja završi, treba imati u vidu onu drugu njenu drugu stranu - profitabilnost.

Opći izbori u BiH bit će održani 7. oktobra. Predizborna kampanja uveliko traje, a Bosna i Hercegovina je vodeća po broju političkih stranaka koje učestvuju na izborima.

I dok većina stanovništva jedva čeka da se kampanja završi, treba imati u vidu onu drugu njenu drugu stranu, a to je mogućnost dobre zarade firmi koje učestvuju u pripremi izbora, kao i izborne kampanje.

Onaj glavni posao – posao vrijedan 1,2 miliona KM koji se tiče štampanja glasačkih listića je završen. Centralna izborna komisija (CIK) završila je proceduru izbora najboljih ponuđača i dodijelila posao grupi ponuđača od četiri firme - Atlantik BB d.o.o. Banja Luka,  NIGD Dnevne nezavisne novineGrafomark d.o.o Javno preduzeća Službeni glasnik Republike Srpske.

Štampanje glasačkih listića za više od 3,3 miliona birača koji imaju pravo glasa na Općim izborima u BiH 7. oktobra 2018. godine, počelo je krajem augusta u prisustvu službenika Centralne izborne komisije BiH.

Štampaće se oko 14 miliona glasačkih listića -  četiri glasačka listića po biraču za četiri nivoa vlasti po entitetu. 

"Proces štampanja i pakovanja glasačkih listića najzaštićeniji segment izbornog procesa i odvija se pod kontrolom Centralne izborne komisije BiH i video nadzorom, a sam glasački listić osim vodenog žiga sadrži i druge sisteme zaštite koji garantuju potpunu zaštitu procesa", navode iz Centralne izborne komisije.

VEĆI PROMET DO 40 POSTO 

Osim štampanja glasačkih lističa, firme ostvaruju dodatnu zaradu i tokom izrade promotivnih materijala  - plakata, olovaka, upaljača, bedževa i sl. 

U prilog tome ide digitalni segment koji zadnjih decenija raste i pojačava personalizirani segment predizborne kampanje.

Brendiranje štandova, roll up banneri pojedinih kandidata, personalizirani materijali pojedinaca u malim tiražima, olovke i upaljači sa imenom i prezimenom, sofisticirane namjenske razglednice sa porukom itd.

"Dio kampanje koji se odnosi na ograničeni dio biračkog tijela i pojedince sa izbornih lista, a koji realizuju digitalne mašine, je svaki put sve više zastupljen i ima značajniju ulogu", navode iz digitalnog studija Right copy d.o.o.

Iz kompanije R&S, jednog od vodećih uvoznika i distributera kancelarijskog materijala, promotivnih artikala i poslovnih poklona, potvrdili su za naš portal da se obim posla tokom izborne kampanje poveća čak za 30-40 posto, te da u izradi promotivnih materijala uglavnom dominiraju olovke, majice, kačketi, cekeri.

Osim štamparija, CIK-u su potrebne i usluge transporta izbornog materijala, a taj posao je ove godine pripao kompaniji Intereuropa RTC. Inače, ugovor je vrijedan je oko 86.000 KM.

KAMPANJE, MARKETING I PROPAGANDA

U osmišljavanju kampanja učestvuju štamparije, marketing i PR stručnjaci, oglašivačke agencije koje također dobijaju svoj dio “kolača”.

Da li se i koliko obim posla uveća tokom predizbornog perioda, direktorica Via Medie Vesna Beganović za portal Akta.ba kaže da ova agencija ima korporativno pravilo i da ne rade političke kampanje, tako da im izborni period uopšte ne utiče na obim posla ili povećanje prometa. 

Govoreći o tome da su kampanje svakako isplativ biznis model, te da se na našim prostorima uglavnom praktirica onaj najskuplji – plakati, billboardi i TV reklame, Beganović smatra da su kampanje dokaz da bez njih nije moguće informisati građane i prezentirati program. 

"Generalno se rade se da bi podržale biznis, a ne da bi bile poslovni model. Mi prilikom izrade prijedloga za komercijalne klijente za svaku kampanju pored ciljeva i rezlutata koje treba postići, vodimo računa i o povratu investicije. Mjerenja su ključna kod procjene opravdanosti i vrijednosti investicija u kampanje, tako da je najskuplji zakup onaj čije efekte ne možete mjeriti ili ustanoviti. U ovom konkretnom slučaju, političari zaboravljaju da kampanja koja gradi njihov imidž traje 356 dana u godini te da bi tradicionalni mediji trebali poslužiti svrsi isticanja iz mase tokom ključnog predizbornog perioda i podsjećanja građana na ono po čemu se njihovo obećanje razlikuje od mnoštva ostalih", navodi ona.

Na pitanje koliko se bh. političari oslanjaju na moderne tehnologije, društvene mreže i sl s obzirom da se kampanje iz godine u godinu vezuju za lica koja šalju slične poruke, ova stručnjakinja ističe da su kampanje bh. političara neinventivne i nekreativne sa već viđenim parolama.

"Parole koje ne tretiraju ključne teme bitne za budućnost građana, a isti pristup se primjenjuje i na društvene mreže. Mislim da su političari shvatili koliku moć imaju društvene mreže, ali se nisu potrudili da ih iskoriste na najbolji način u smislu sadržaja koji plasiraju, koji bi trebao biti autentičan i u potvrđivati obećanja koja se nude građanima. Tako imamo priliku vidjeti odsustvo dvosmjerne komunikacije, koja je jedan od osnovnih benefita društvenih mreža,  što najčešće možete primjetiti po velikom broju neodgovorenih upita koje građani direktno upućuju. Takav pristup zasigurno zahtijeva kompleksnu strategiju i sposoban tim profesionalaca, koji poznaju srž tematike, ali i osigurava povjerenje, koje je osnova da u konačnici baš vi budete odabrani, u mnoštvu sličnih vama", poručuje ona.

Inače, tokom prvih 15 dana kampanje za opće izbore 2018 političke stranke su potrošile više od 790.000 KM na plaćeno oglašavanje u elektronskim i štampanim medijima, pokazao je monitoring koji provodi Transparency International u Bosni i Hercegovini (TIBiH).

REZERVISANJE REKLAMNOG PROSTORA

Agencije za iznajmljivanje reklamnog prostora na bilbordima su također među onima kojima se budžet uvećava tokom tokom predizborne kampanje. Lenna Gracić-Husić, direktorica prodaje u Europlakatu BH potvrdila je za naš portal da se promet tokom izborne kampanje uveća za otprilike 30 posto.

"U izbornoj godini političke stranke već u januaru se počnu javljati sa zahtjevima za kampanju. Mi kao outdoor oglašivač djelujemo vrlo profesionalno tako što napravimo slične marketinške pakete, kako bi svaki politički subjekt bio ravnomjerno zastupljen po teritorijalnoj organizaciji svake izborne jedinice. Proces rezervisanja predizbornih kampanja uglavnom se završi do mjeseca maja", objasnila je ona.

Dodaje da se na osnovu komunikacije sa strankama  i njihovih ciljeva odnosno želja kojim ciljanim grupama tj. biračima se želi uputiti poruka osmišlja se cjelokupna reklamna kampanja na svim outdoor nosačima u njihovom vlasništvu.

Pored troškova za predizborne kampanje stranke moraju izdvajaju ogromne budžete i za najam dvorana i hotela u kojima održavaju skupove i promocije.

Tako naprimjer, po aktuelnom cjenovniku Centra Skenderija, Dvorana Mirza Delibašić sa svom opremom i ugostiteljskim uslugama košta 12.500 KM, a bez njih bez ugostiteljskih usluga 9.000 KM. Ukoliko stranke žele održati skup sa raspoloživom opremom i ugostiteljskima usluga u Domu mladih, trebaju platiti 8.000 KM, a bez opreme i ugostiteljskih usluga 2.100 KM. 

S.B.

*Pri preuzimanju teksta s portala Akta.ba potrebno je navesti izvor i linkovati tekst.

Dojavi vijest na viber +387 60 3315503 ili na mail urednik@akta.ba.

NAPOMENA: Komentari odražavaju stavove njihovih autora, a ne nužno i stavove internet portala Akta.ba.

Vijesti