al
Spoljnotrgovinska komora BiH postala partner projekta ADRIPASS

Vijesti / BOSNA I HERCEGOVINA

Spoljnotrgovinska komora BiH postala partner projekta ADRIPASS

26.12.2018. 13:05 / Izvor: InfoKom

Spoljnotrgovinska komora Bosne i Hercegovine je, nakon svih provjera, od 12. 5. 2017. godine zvanično postala jedan od partnera ADRIPASS projekta koji je odobrio Zajednički sekretarijat Jadransko-jonskog programa transnacionalne saradnje (Interreg ADRION).

Interreg ADRION program djeluje kao pokretač politike i inovator upravljanja i poticanja evropskih integracija među zemljama partnerima, koristeći prednosti bogatih prirodnih, kulturnih i ljudskih resursa u području oko Jadranskog i Jonskog mora na način da se jača privredna, društvena i teritorijalna povezanost u programskom području.

Nedostatak efikasnih pomorskih i unutrašnjih veza, uglavnom uzrokovanih postojanjem raznih barijera na graničnim prelazima, jedan je od glavnih razloga koji otežavaju rast i ekonomski razvoj transportnog sektora ADRION regiona. Kao moguće rješenje pokrenut je ADRIPASS projekat čiji je osnovni cilj analiziranje fizičkih i nefizičkih barijera na dijelovima koridora Trans-European Transport Networks (TEN-T) ADRION regiona, sa posebnim fokusom na one koji su nedavno prošireni na zapadni Balkan, kao i testiranje specifičnih informacionih i komunikacionih tehnoloških rešenja za pojednostavljivanje teretnog saobraćaja uvođenjem odgovarajućih standarda.

Planirano uspostavljanje trajne višeslojne i multidisciplinarne mreže transnacionalne saradnje, uz istovremeno i inovativno kombinovanje različitih pristupa na graničnim prelazima, značajno će uticati na navedeno područje.

Kroz rezultate ADRIPASS projekta, a posebno kroz njegovu strategiju koja podrazumijeva unapređenje efikasnosti i konkurentnosti multimodalnog saobraćaja, planiranje kapaciteta zainteresovanih strana u transportu te nacionalnih i evropskih donosioca odluka će biti vidno poboljšano s obzirom na to da se svi navedeni suočavaju sa istim izazovima kada je riječ multimodalnom transportnom pristupu i efikasnosti mreže na dijelovima TEN-T koridora.

Cijeli proces regionalnog planiranja saobraćaja biće snažno podržan i dopunjen, što će omogućiti usklađivanje sa transportnom politikom Evropske unije.

Osnovni cilj Spoljnotrgovinske komore BiH u učešću u ADRIPASS projektu je istraživanje o preprekama transportne infrastrukture koje i dalje ometaju ekonomski razvoj u zemlji, a direktno je povezan sa fizičkim i nefizičkim barijerama na željezničkim i drumskim koridorima od južnih ka sjevernim graničnim prelazima te Luci Brčko.

Kao članica različitih međunarodnih udruženja i organizacija (kao što su Eurochambers, ICC, Udruženje balkanskih komora i Komorski investicioni forum zapadnog Balkana), Spoljnotrgovinska komora Bosne i Hercegovine gotovo svakodnevno komunicira sa svim komorama zemalja uključenih u ADRIPASS projekat, čime se garantuje dodatna vrijednost efektivnoj prenosivosti rezultata i dostignuća projekta unutar pomenute mreže.

ADRIPASS partnerstvo je izgrađeno na ciljevima projekta korišćenjem geografski uravnoteženog višeslojnog i multidisciplinarnog pristupa koji pokriva svih osam zemalja ADRION-a.

Pored Spoljnotrgovinske komore BiH, partneri projekta su i Centralna evropska inicijativa (CEI) – Italija – voditelj projekta, Institut za transport i logistiku – Italija, Regionalna transportna mreža za jugoistočnu Evropu – Srbija, Odjel za hidraulični i transportni inžinjering – Grčka, Regionalna jedinica Thesprotia/ Regija Epirusa – Grčka, Luka Koper – Slovenija, Luka Drač – Albanija, Luka Ploče – Hrvatska, Luka Bar – Crna Gora i Mreža mediteranskih autoputeva – Italija.

Pridruženi partneri projekta su ministarstva transporta Italije, Srbije, BiH, Albanije, Grčke, Crne Gore, Hrvatske, zatim Luka Igoumenitsa iz Grčke, Interporto Bologna, Generalni direktorat za teritorijalnu i okolinsku sigurnost iz Italije te Sekretarijat Savjeta za regionalnu saradnju BiH. Pridruženi partner Spoljnotrgovinske komore BiH u ADRIPASS projektu je Ministarstvo komunikacija i transporta Bosne i Hercegovine.

ADRION region karakterišu četiri glavna izazova koji otežavaju njegovu konkurentnost: neujednačen nivo infrastrukturnog razvoja; fragmentacija zakonodavnog okvira, sa posebnim osvrtom na koordinaciju i procedure prelaska granice; fragmentacija institucionalnog okvira na dva nivo, i to između zemalja članica i nečlanica EU te unutar svake zemlje, gdje različite institucije imaju različite nadležnosti u logističkim čvorovima; nedovoljna komunikacija i koordinacija između operatora tereta na nivou koridora. Ovi uslovi ometaju razvoj efikasnih multimodalnih i ekološki prihvatljivih lanaca transporta i logistike, ostavljajući drumski saobraćaj kao jedino dostupno rešenje za prevoz robe.

Čak iako neka od ovih pitanja uglavnom uključuju IPA zemlje, poboljšanje komunikacije između različitih institucija, multimodalnih platformi i privatnih kompanija je zajedničko za sve zemlje ADRION regiona. Ipak, iako je razvoj novih infrastruktura van okvira predloženog projekta, ADRIPASS će se suočiti sa "mekim" mjerama koje podrazumijevaju administrativna poboljšanja na graničnim prelazima, povećanu efikasnost transporta između luke i zaleđa na nivou koridora, takođe putem ICT rješenja, omogućavajući bolju komunikaciju između različitih zainteresovanih strana.

Zbog transnacionalne prirode TEN-T koridora, ovaj pristup ide daleko iznad regionalnih i nacionalnih pristupa te koordinira projektne partnere sa različitim i komplementarnim ekspertizama, a što rezultira multidisciplinarnom i institucionalnom saradnjom ADRION-a na više nivoa. Očekuje se da će ADRIPASS konkretno rezultirati: povećanjem tehničkog znanja i planiranja nadležnosti nacionalnih i evropskih vlasti za poboljšanje multimodalnog transporta na TEN-T koridorima ADRION regiona, uz posebnu pažnju posvećenu pomorskim i unutrašnjim graničnim prelazima; poboljšanim kapacitetima nosilaca saobraćaja na nivou TEN-T koridora kako bi se olakšali tokovi tereta korišćenjem niskih troškova i visoko efikasnih ICT alata, takođe unapređenjem sistema u cilju bolje komunikacije i koordinacije sa zainteresovanim stranama; uspostavljanjem višeslojne i multidisciplinarne mreže saradnje među zainteresovanim stranama u transportu i donosiocima odluka kroz konvergentno djelovanje odozdo prema gore (od potreba sa terena do akcija politike) i odozgo prema dolje (od aktivnosti politike do primjene na terenu). Podsticanjem održivog multimodalnog transporta u ADRION regionu, ADRIPASS doprinosi postizanju ciljeva Evropske unije predviđenih Strategijom Evrope 2020.

Konkretnije, ADRIPASS doprinosi postizanju ciljeva koje je za teretni saobraćaj postavila Evropska komisija, između ostalog, u dokumentima "Bijela knjiga - Mape puta za jedinstveni evropski transportni prostor" i "Mapa puta kojim se kreće u konkurentnu ekonomiju niske emisije ugljenika 2050". Nadalje, omogućavanjem održivog multimodalnog transporta, ADRIPASS je takođe u skladu sa ciljevima Direktive o kvalitetu vazduha. Osim toga, ADRIPASS je usklađen sa inicijativom Berlinskog procesa i rezultatima Bečkog samita koji je proširio TEN-T mrežu na zapadni Balkan i identifikovao srednjoročne i dugoročne infrastrukturne mjere i one koje to nisu na višegodišnji plan SEETO-a (MAP) i Strategiju jugoistočne Evrope 2020 koju je izradio Savjet za regionalnu saradnju (RCC).

ŠTA NAM TO DONOSI ADRIPASS PROJEKAT

Uspješna realizacija ADRIPASS projekta, između ostalog, doprinjeće povećanju tehničkog znanja i poboljšanja multimodalnog transporta na TEN-T koridorima regiona ADRION, unapređenju sistema u cilju bolje komunikacije i koordinacije zainteresovanih strana te uspostavljanju višeslojne i multidisciplinarne mreže saradnje.

NAPOMENA: Komentari odražavaju stavove njihovih autora, a ne nužno i stavove internet portala Akta.ba.

Ostale vijesti iz rubrike

Vijesti