Kapital / IZVJEŠTAJI

Iako je generacija Z pokretačka snaga digitalizacije, odnosi licem u lice za od najveće važnosti

01.07.2021. 10:51 / Izvor: Akta.ba

Kompanija Mastercard objavila je rezultate novog istraživanja sprovedenog u Centralnoj i Istočnoj Evropi (CIE) o stavovima i ponašanju generacije Z („Gen Z“), najmlađe grupe potrošača koja postavlja buduće tržišne trendove. U 11 zemalja obuhvaćenih istraživanjem, ispitanici starosti 18-24 godine predstavljaju 7,2% stanovništva (približno 11,5 miliona) i njihov značaj za ekonomiju raste. Novo istraživanje kompanije Mastercard otkriva da iako su mladi okruženi i "uronjeni" u digitalne tehnologije, odnosi i kontakti licem u lice za njih su od najveće važnosti. Također su angažovani u rješavanje društvenih i ekoloških izazova, očekujući da će i brendovi učiniti isto. Ovi, uvijek povezani, pametni kupci očekuju da će proces kupovine i korištenje finansijskih usluga biti obavljeno brzo i praktično. Oni žele da kupuju putem interneta i pristalice su mobilnih beskontaktnih plaćanja, kao i mobilnog bankarstva.

Mastercard studija prikazuje mladu generaciju kao ljude koji se finansijski oslanja uglavnom na svoje roditelje, ali pokušavaju da diverzifikuje svoje izvore prihoda. Prosječni mjesečni prihod predstavnika generacije Z u Centralnoj i Istočnoj Evropi iznosi 450 eura. Gotovo za svakog trećeg od njih (30%) roditelji i dalje predstavljaju glavni izvor prihoda, dok 19% ima posao sa pola radnog vremena i 32% sa punim radnim vremenom. Osjećaju se zavisnim od pomoći roditelja i promjena ovakvog trenutnog stanja im je prioritet u bliskoj budućnosti. Njihovi glavni ciljevi su završetak školovanja i sticanje prvog profesionalnog iskustva. U budućnosti žele da zarađuju oko 2000-3000 eura; dovoljno da izdržavaju porodicu, kao i da uštede za stan i odmor ili povremena putovanja.

Ljudi i vrijednosti prije novca

Iako je novac važan, odnosi sa drugim ljudima su nešto što generacija Z najviše cijeni. Više od polovine predstavnika generacije Z (51%) potvrdilo je da u životu postoje značajnije stvari od novca. Na pitanje o vrijednostima koje su za njih najvažnije, najčešće su odgovarali: porodica (67%), zdravlje (60%), prijatelji (45%) i ljubavni život (43%). Suprotno uobičajenom shvatanju, po njihovom mišljenju ništa ne može zamijeniti razgovore uživo i 64% ispitanika više voli da provodi slobodno vrijeme sa drugima (posebno sa prijateljima) nego da budu sami. 

Također, njima je stalo i do socijalnih i ekoloških pitanja. Skoro polovina ispitanika iz CIE (45%) izjavila je da vrši donacije raznim fondacijama i nevladinim organizacijama, a 34% volontira. Kada razmišljaju o budućnosti, stanje naše planete je jedna od njihovih najčešćih briga (40%).

Pametni kupci postali su digitalni

Prva generacija rođena u doba široke dostupnosti interneta neraskidivo je povezana s digitalnim svijetom. Oni intenzivno koriste društvene mreže kako bi bili u toku sa dešavanjima, komunicirali s prijateljima i slijedili svoje strasti. Najaktivniji su na YouTube-u (91%), Instagramu (82%) i Facebook-u (77%). Mastercard studija pokazuje da čak 70% ispitanika iz CIE koristi društvene medije kao primarni izvor informacija i inspiracije, a 73% svakodnevno razgovara sa svojim prijateljima putem aplikacija za razmjenu poruka. Također, barem jednom sedmično uživaju u digitalnoj zabavi, strimovanju muzike (89%), filmovima (74%) ili igranju video igara (67%). 

Za ovu tehnološki naprednu generaciju koja je uvijek online, e-trgovina je prirodno okruženje - 76% kupuje putem interneta barem jednom mjesečno, uglavnom odjeću (60%), hranu (45%) ili proizvode za ljepotu i njegu (41%). U isto vrijeme, oni su kupci koji obraćaju pažnju na cijene i vole promocije. Njih 74% kaže da uvijek istraže ponude raznih trgovaca prije završetka kupovine, a 77% provjeri da li je proizvod na akciji negdje drugo.

Besprijekorno korisničko iskustvo se podrazumijeva

Dok kupuje putem interneta, ova generacija ujedno usvaja digitalna plaćanja. Međutim, njihovi najpopularniji oblici variraju od zemlje do zemlje. Dok su debitne kartice najčešći način plaćanja putem interneta u Grčkoj, u Ukrajini prevladavaju mobilni novčanici kao što je Masterpass, a BLIK je osvojio Poljsku. U isto vrijeme, iako su digitalno napredna generacija, 41% generacije Z plaća pouzećem, a ova metoda je posebno popularna u Srbiji (67%) i Bugarskoj (60%).

"Predstavnici generacije Z uzimaju praktičnost koju tehnologije donose zdravo za gotovo. Brendovi koje žele da vladaju njihovim digitalnim svijetom moraju im ponuditi jednostavnost, brzinu i besprijekorno korisničko iskustvo, i da po mogućnosti, sve to bude dostupno na njihovom pametnom telefonu. Ovo se odnosi na kupovinu, plaćanja, finansije i sve druge vrste usluga. Važno je pratiti preferencije generacije Z, jer su upravo to prevladavajući tržišni trendovi budućnosti", prokomentarisala je Marta Zičinska, direktorka za marketing i komunikacije za tržišta Centralne i Istočne Evrope u kompaniji Mastercard..

Beskontaktno jednako mobilno

U offline kupovini mladi preferiraju bezgotovinska plaćanja koja im pružaju željenu praktičnost i brzinu. 80% ispitanika u Mastercard studiji plaća karticom, a 61% je koristi češće od gotovine. Jedna od glavnih prepreka za plaćanje karticom je nedostatak POS terminala u trgovinama. Čak 41% mladih vjeruje da je broj mjesta koja prihvataju plaćanja karticama još uvek premali.

Istovremeno, beskontaktna plaćanja postaju sve popularnija, jer 58% potrošača iz generacije Z već koristi ovu metodu, a 29%  planira da je koristi u budućnosti. Iako postoje zemlje CIE, gdje su beskontaktna plaćanja već veoma popularna (Poljska - 79%, Češka - 76%, Slovenija - 67%), neka tržišta tek treba da uhvate korak sa trendovima (Bugarska - 19%, Srbija - 32%, Grčka - 36%).

Također, generacija Z je grupa potrošača koji žele da plaćaju svojim mobilnim uređajima. Mobilna beskontaktna plaćanja omogućena su kroz Mastercard tehnologiju tokenizacije. Čak 38% mladih iz CIE već plaća beskontaktno mobilnim telefonom, a 36% to želi činiti u budućnosti.

Bankarstvo kroz aplikacije

Pored kupovine ili drugih usluga, mlada generacija rado koristi i digitalna rješenja u bankarstvu. U ovom istraživanju kompanije Mastercard, 82% ispitanika iz CIE izjavilo je da ima račun u banci. Istovremeno, bankarske mobilne aplikacije vrlo su popularne među svim korisnicima generacije Z. Za njih je dobra mobilna aplikacija jedan od najvažnijih faktora pri odabiru finansijske institucije (28%), pored njene reputacije (40%), nivoa korisničke usluge (33%) i ponude (28%).

 

 

 

Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video? Pošaljite na Viber 060 3315503 ili na mail urednik@akta.ba ili putem Facebooka i podijeliti ćemo je sa hiljadama naših čitatelja.

NAPOMENA: Komentari odražavaju stavove njihovih autora, a ne nužno i stavove internet portala Akta.ba.

Kapital