Going digital je put ka boljoj konkurentnosti za mala i srednja preduzeća

09.05.2019. 11:54 / Izvor: Akta.ba

Digitalizacija - priprema malih i srednjih preduzeća za budućnost bila je tema panela održanog u sklopu EBRD godišnje konferencije koja se ovih dana održava u Sarajevu.

Od industrije 4.0 do e-trgovine za mala i srednja poduzeća, ovaj panel je obuhvatio različite aspekte digitalizacije i šta digitalna transformacija znači za male poduzetnike.

Mala i srednja preduzeća se danas suočavaju sa nizom fundamentalnih izazova za njihov rast i konkurentnost, naročito kada žele da modernizuju svoje sposobnosti.

Sa većom globalnom povezanošću i pojačanom kontrolom potrošača, digitalizacija poslovanja više nije opcija već potreba.

Mala i srednja preduzeća (MSP) su važni pokretači rasta, inovacija i zapošljavanja u Evropi. MSP predstavljaju 99% preduzeća u EU i zapošljavaju dvije trećine aktivnog radnog stanovništva.

MSP na zapadnom Balkanu i širom svijeta istražuju kako da integriraju digitalnu tehnologiju u svoje poslovne modele kako bi otvorili nova tržišta, poboljšali tržišnu inteligenciju i pružili veću vrijednost korisnicima.

Obzirom da mala i srednja preduzeća širom svijeta smanjuju stopu nezaposlenosti i siromaštva, upravo je digitalizacija put njihovih boljih mogućnosti, boljeg tržišnog plasmana i uspješnijeg poslovanja.

"Going digital" može biti prekretnica za mala poduzeća koja pokušavaju biti konkurentnija i rasti. Od industrije 4.0 do e-trgovine, digitalizacija otvara mnoštvo mogućnosti i uspostavlja jednake uslove i za velike kompanije.

Biti "mali" poduzetnik nudi korist od toga da bude agilan i lako prilagodljiv transformaciji, dok se za velike korporacije broj prepreka, od zapošljavanja do podugovaranja, može brzo umnožiti.

Na zapadnom Balkanu i širom svijeta kompanije istražuju kako da integriraju digitalnu tehnologiju u svoje poslovne modele kako bi pristupile novim tržištima, poboljšale tržišnu inteligenciju i pružile veću vrijednost korisnicima.

Podrška pristupu finansijama za mala i srednja preduzeća i srednja poduzeća je glavni prioritet za grupu EIB.

Banka ima jak fokus i rezultate u povećanju konkurentnosti malih i srednjih preduzeća. Kroz svoju Inicijativu za mala preduzeća, ona svake godine ulaže više od 1,1 milijarde eura u direktna i indirektna finansiranja za mala i srednja preduzeća i podržava oko 2.300 konsultantskih projekata.

Sve ovo je kombinovano sa podrškom vladama da sprovedu reforme za stvaranje boljeg poslovnog okruženja. Prednost digitalizacije je ključna za mala i srednja preduzeća u ekonomijama koje Banka koristi.

Međutim, mnogo je izazova.

IT pismenost i znanje svakako su neki od njih, posebno za vrlo male firme. Podrška se može dobiti lokalno, od poslovnih udruženja.

Međunarodne finansijske institucije, kao što je EBRD, fokusiraju se na platforme za obuku na tržištima u razvoju.

 

 

Georgina Baker, regionalna potpredsjednica Međunarodne finansijske korporacije, prenijela je iskustvo Digital Lab u Latinskoj Americi, gdje financijske institucije i mala poduzeća dijele informacije i najbolje prakse.

"Digitalizacija zasigurno nudi mnoge mogućnosti za MSP da bi se penjali ljestvicom uspjeha bez potrebe za brojnim kadrom kako je to tradicionalno bio slučaj. Mala preduzeća nedostatak kadra mogu uvijek nadoknaditi uspješno spoljnim saradnicima ali su u dosta lošem položaju u dijelu regulativa koje su iste za velika i mala preduzeća što je malim preduzećima teško stići jer nemaju brojan kadar.", kaže Baker.

Propisi su takođe na vrhu liste izazova prema Alexios Seibtu iz konsultantske firme Arthur D. Little, sa sjedištem u Beču. Studija o austrijskom tržištu otkrila je da su lokalna mala i srednja preduzeća bila nepripremljena za pojavu Opšte regulative o zaštiti podataka (GDPR) i navela ih da ponovo razmisle o tome kako vide digitalizaciju.

"Imati e-mail adresu i web stranicu nije jednako prihvaćanju digitalnog poslovnog modela.", naglasio je on.

Pristup finansijama, slažu se svi panelisti, je tradicionalni problem za mala i srednja preduzeća, a to se odnosi i na ulaganja u digitalnu transformaciju. Jedan od problema može biti da sami zajmodavci možda ne shvataju uvijek digitalizaciju i u šta se od njih traži da ulažu. Međutim, pametne tehnologije nisu uvijek skupe, posebno za manja MSP koja se mogu osloniti na dostupne (i jeftine) aplikacije i tako uštediti novac.

Qais Sabri ima jako pozitivan stav o digitalnom cross-overu za mala i srednja preduzeća jer je sam inkarnacija uspjeha tog alata. Njegov start-up je veoma uspešan u stomatološkoj industriji upravo zahvaljujući digitalizaciji.Direktor je Eon Dental NV, jordanskog proizvođača stomatoloških aparata po narudžbi, koji koristi CAD / CAM i 3D tehnologiju štampanja.

"Pristup novoj tehnologiji više nije nauka o raketama. Digitalizacija se događa oko nas na individualnom nivou, a prelazak na digitalizacije i na posao je neizbježan", naglasio je on.

Današnji start-upovi trebaju da razmišljaju u smislu digitalnog pristupa od samog početka, koristeći raspoložive podatke o potrošačima da bi bio u stanju pružiti usluge i biti prilagođen potrebama korisnika.

"Region ima talente za tehnologiju, a investicije u digitalizaciju se isplate", kaže Tatjana Zabasu Mikuž, Upravni partner, South Central Ventures.

Kao predstavnik zemalja regiona, panelista je bio Duško Radović, vlasnik i izvršni direktor kompanije, Transfera doo, transportne i logističke kompanije u Srbiji koja zapošljava 200 ljudi.

Njegova kompanija ne posjeduje nikakvu imovinu: "bez točkova i bez zidova", kako je rekao. Oni prate pošiljke sa aplikacijom i uštede mnogo novca u tom procesu. Prije samo nekoliko godina nije postojala takva kompanija. Sada uživa korist od potpune disintermedijacije i pruža isti nivo usluge kao i veći igračin na tržištu.

Na pitanje kako se nametnuti na tržištima u kojima stanovništvo nije u potpunosti "digitalizirano" niti digitalno pismeno, Radović za Akta.ba kaže: 

"Mislim da ljudi koriste digitalne aplikacije više nego što se to možda misli ili prikazuje. Internet je apsolutno svuda i svima dostupan, a u uslužnim djelatnostima bez toga ne možete. Jer to tržište traži. Vi morate ponuditi tu uslugu i biti digitalni."

Svi panelisti su složni u stavu presudne bitnosti digitalizacije u današnjem poslovanju, te da je zapravo za mala i srednja preduzeća ključno da prate novo vrijeme, nove uslove i parametre poslovanja kako bi se nametnulina tržištu i postali konkurentni.

N.K.

*Pri preuzimanju teksta s portala Akta.ba potrebno je navesti izvor i linkovati tekst.

Dojavi vijest na viber +387 60 3315503 ili na mail urednik@akta.ba.

NAPOMENA: Komentari odražavaju stavove njihovih autora, a ne nužno i stavove internet portala Akta.ba.

Vijesti