Inzistiranje na pravilima EU

EU mora intervenirati i spriječiti nepotrebnu okolišnu i društvenu štetu Koridora Vc

12.04.2024. 08:41 / Izvor: Akta.ba
EU

Tek predstoji najteži dio izgradnje autoceste – tunel od 10 kilometara kroz planinu Prenj.

Europska komisija i javne banke EU-a moraju izvršiti pritisak i zatražiti reviziju trase autoceste Koridor Vc u blizini Mostara u Bosni i Hercegovini ako se želi izbjeći pretjerana ekološka i društvena šteta, navodi danas objavljeni izvještaj organizacije CEE Bankwatch Network. 

Na temelju nedavnog terenskog posjeta, u izvještaju se analiziraju dvije planirane dionice autoceste – od Mostara jug do tunela Kvanj i od Konjica do Mostara, kroz čuvenu planinu Prenj.

Inzistiranje na pravilima EU-a o javnom savjetovanju i procjeni utjecaja na okolinu jedini je način da se izbjegne povećani otpor javnosti i daljnja odgađanja, ističe Bankwatch. 

U dolini Neretve, južno od Mostara, projekt je u zastoju zbog sporova oko trase i eksproprijacije.

Predložena ruta prolazi kroz poljoprivredna zemljišta i sela s rastućim turizmom. Mnogi su stanovnici već morali ponovno graditi svoje živote zbog rata, a sada im prijeti izvlaštenje, gubitak prihoda ili narušenje zdravlje.

Postoje alternativne rute, uključujući i onu na obližnjem platou Podveležje, koja je 2011. godine odabrana kao najbolja, ali je kasnije napuštena iz nerazjašnjenih razloga. 

Ovog siječnja, nakon žalbe lokalnog stanovništva, mehanizam za pritužbe Europske banke za obnovu i razvoj (EBRD) objavio je rezultate istrage. Potvrđeno je da je odabirom trase južno od Mostara prekršena okolišna i socijalna politika EBRD-a te da lokalno stanovništvo nije konzultirano. Kao rezultat toga, preporučeno je ponovno razmatranje trase. 

No, menadžment EBRD-a nije voljan vršiti pritisak, navodeći da nositelj projekta JP Autoceste i vlasti Federacije BiH neće razmatrati novu trasu. U međuvremenu, stanovnici koji se opiru izvlaštenju su zabrinuti, ali odlučni, s nekoliko sudskih procesa u tijeku. 

Tek predstoji najteži dio izgradnje autoceste – tunel od 10 kilometara kroz planinu Prenj, za koju se već dugo planira da postane nacionalni park, a još je zakonski nezaštićena. Izvještaj upozorava na ponovno ponavljanje istih pogrešaka kao u dolini Neretve jer je nova trasa predložena 2016. i usvojena 2017. bez javne rasprave. 

Ljudi iz mirnog sela Podgorani, smještenog ispod Prenja, protive se trasi jer bi ona išla vijaduktima iza njihovih kuća, stvarajući buku i zagađenje. A na drugom kraju tunela Prenj, autocesta ugrožava zadivljujuću Bijelu dolinu, nominiranu za zaštitu prema Bernskoj konvenciji.

Lokalne organizacije za zaštitu okoliša, poput Zeleni Neretva, također su zabrinute da nema dovoljno informacija o tokovi podzemnih voda na tom području da bi se donosile informirane odluke o ruti. 

"Zemlja je izvor sigurnosti i stabilnosti. Ne može se ustupiti za ilegalnu i nelegitimnu trasu autoceste, pogotovo kada postoje razumne alternative. Europska komisija i banke trebaju jasno dati do znanja vlastima Federacije da korištenje EU sredstava ovisi o preispitivanju rute i iskrenim javnim savjetovanjima. To je moglo već biti učinjeno da su počeli kada su ljudi prvi put izrazili zabrinutost.", rekla je Fidanka Bacheva-McGrath, CEE Bankwatch Network.

"S više od 3 milijarde eura kredita i bespovratnih sredstava EU-a za Koridor Vc do sada, imperativ je osigurati usklađenost s okolišnimi društvenim standardima EU-a i pravilima o nabavi. U pitanju su životi ljudi, raznolike i netaknute rijeke i planine BiH, kao i kredibilitet EU.", poručila je Pippa Gallop, CEE Bankwatch Network.

*Pri preuzimanju teksta s portala Akta.ba potrebno je navesti izvor i linkovati tekst.

Dojavi vijest na viber +387 60 3315503 ili na mail urednik@akta.ba.

NAPOMENA: Komentari odražavaju stavove njihovih autora, a ne nužno i stavove internet portala Akta.ba.

EU