Možemo li do novih kilometara cesta bez povećanja akciza?

05.10.2017. 15:11 / Izvor: Akta.ba
Možemo li do novih kilometara cesta bez povećanja akciza?

Podizanje akciza nije nužno jer se iz postojeće strukture prikupljanja akciza na gorivo mogu osigurati sredstva bez da se poveća cijena goriva, a time i poskupi život običnog čovjeka, navodi Hadžić

Upravni odbor Uprave za indirektno/neizravno oporezivanje (UO UINO) BiH usvojio je jučer Nacrt zakona o izmjenama i dopunama Zakona o akcizama u BiH po kojem se povećava akciza na naftu i naftne dervate te biogorivo i biotečnost za 0,15 KM po litru. Ovaj prijedlog je istovjetan onome koji je prije nekoliko mjeseci usvojio Dom naroda Paralamenta BiH, a koji nije prošao Predstavnički dom. 

Iz Ministarstva finansija i trezora BiH naveli su da bi uplaćena sredstava biti usmjerena na namjenske račune i podračune namijenjene za izgradnju autocesta i cesta, te da će ovaj zakon biti upućen u dalju proceduru usvajanja u Vijeću ministara BiH, a nakon toga i Parlamentarnoj skupštini BiH.

Podsjetimo, ono što je u javnosti izazvalo strahovanja je da će ta sredstva umjesto na izgradnju infrastrukture biti trošena za budžetsku administraciju te da će povećanje akciza uzrokovati poskupljenje goriva, a samim time dovesti do povećanja cijena životnih namirnica što će imati ogroman negativni ekonomski efekat i na sve kategorije stanovništva, a osobito one najugroženije.

Zbog svega toga ovaj zakon je prije mjeseci pao na Predstavničkom domu Parlamenta BiH. No, postoji pritisak za usvajanje ovih izmjena jer se s druge strane BiH, jednom od klauzula u sporazumima koje je potpisala sa Europskom bankom za obnovu i razvoja (EBRD) za financiranje izgradnje cestovne infrastrukture, obvezala da će se izmjeniti Zakon o akcizama što predstavljata i uslov za efektivnost navedenih kredita. 

"Iz tog razloga, predmetni kreditni sporazumi ne mogu poslati operativni dok se ova obveza ne izvrši. Povećanjem akciza osigurava se dugoročna održivost javnih preduzeća koji se bave izgradnjom cestovne infrastrukture i ublažavaju rizici po proračune entitetskih vlada", navodi se u dopisu Vijeća ministara koji su uputili prijedlog državnom Predstavničkom domu.

U javnosti se, osobito, nakon što je jučer UO UIO ponovno utvrdio izmjene Zakona, istovjetno onima zbog kojih je pao u Parlamentu, ponovno pokrenula priča o efektima koje bi to moglo imati na građane BiH.

Jedan od prijedloga stranke Nezavisnog bloka, čiji su predstavnici tada glasali protiv povećanje akciza, je da se dio akciza koje nisu namjenski usmjerene u cestogradnju, već idu direktno u budžet smanji, a poveća namjensko izdvajanje za autoceste. Na taj način bi se osigurao novi investicijski potencijal za narednih osam godina što bi pokrenulo našu ekonomiju.

Faruk Hadžić, ekonomski analitičar, kaže da su izračunali, da će ukoliko bi taj prijedlog prošao, budžeti biti u minusu 140 miliona međutim time bi se pokrenuo novi investicijski ciklus vrijedan 2,4 miljarde eura tj. mogli bismo povlačiti oko 600 miliona KM godišnje.

''E sada, novac od namjenske putarine ide entiteskim preduzećima za autoceste, a oni trebaju platiti PDV na gradnju. To je na 600 miliona investicija, 102 miliona PDV-a, tako da se faktički od putarine vrati većina, ali kao PDV u budžet, a pokrenuta je cestogradnja'', navodi on.

Dodaje da se ostatak može nadoknaditi kroz novo zapošljavanje, koje će uslijediti, veću potrošnju, tako da faktički minus u budžetu neće ni biti.

Govoreći o zahtjevu za povećanja akciza navodi da međunarodne finansijske institucije, kao finansijeri raznih infrastrukturnih projekata u BiH, traže da se kroz Zakon o akcizama u BiH, osigura pokriće za ona finansijska sredstva koja bi nam odobrili.

Međutim, ističe da se javnosti prezentiraju razne informacije od strana političara i Vlada entiteta, da međunarodne finansijske institucije izričito traže podizanje iznosa akciza, koja bi služila kao pokriće kredita.

"Zapravo, situacija je drugačija, jer podizanje akciza nije nužno, jer se iz postojeće strukture prikupljanja akciza na gorivo mogu osigurati mehanizmi koji bi služili kao pokriće prema međunarodnim finansijskim institucijama, bez da se poveća cijena goriva, a time i poskupi život običnog čovjeka", navodi Hadžić. 

Predsjedavajući Vijeća ministara Denis Zvizdić je također, nakon jučerašnje sjednice UO UIO, rekao novinarima da je  utvrđeni tekst zakona o izmjenama i dopunama Zakona o akcizama nema dovoljan nivo transparentnosti jer, kako kaže, nije navedena tačna namjena utroška sredstava prikupljenih od akciza za izgradnju autoputeva. On je dodao da je ideja o povećanju akciza nastala zbog potrebe izgradnje autoputa i puteva u BiH i zbog novog institucionog ciklusa.

"Ono što svi traže jeste da to bude jasno naznačeno u Prijedlogu zakona koji će ići dalje prema Vijeću ministara i dalje u parlamentarnu proceduru", rekao je Zvizdić, ističući da za Vijeće ministara neće biti prihvatljivo da ne bude jasno naznačena namjena utroška sredstava.

Predsjednica Vlade Republike Srpske Željka Cvijanović izjavila je da je za Vladu Srpske i njenog predstavnika u UO UIO, a time i za Klub poslanika SNSD-a u Parlamentarnoj skupštini relevantan jedino onaj tekst zakona o akcizama koji su zajedno usaglasile entitetske vlade i koji je usvojio i Dom naroda BiH, a koji predviđa povećanju akciza za gorivo na 0,45 KM. 

*Pri preuzimanju teksta s portala Akta.ba potrebno je navesti izvor i linkovati tekst.

Dojavi vijest na viber +387 60 3315503 ili na mail urednik@akta.ba.

NAPOMENA: Komentari odražavaju stavove njihovih autora, a ne nužno i stavove internet portala Akta.ba.

Vijesti