Inicijativa za smanjenje i harmonizaciju carinske stope na uvoz novih vozila
Udruženje ovlaštenih zastupnika i trgovaca automobilima Federacije BiH pokrenulo inicijativu.
Shodno zaključcima sastanaka Udruženja ovlaštenih zastupnika i trgovaca automobilima održanih u Tuzli, Sarajevu i Mostaru u 4. i 5. mjesecu 2018. godine sa ovlaštenim uvoznicima novih automobila u BiH, kao i predstavnicima prodajno-servisnih centara novih motornih vozila u FBiH, kao jedan od važnijih prioriteta ovog Udruženja jeste pokretanje inicijative za odluku o harmonizaciji carinske stope pri uvozu novoproizvedenih automobila u BiH, kada su u pitanju M1 – putnička vozila i N1 – lakokomercijalna vozila.
Predstavnici Udruženja stoje pri stajalištu da bi smanjenjem i harmonizacijom carinskih stopana novoproizvedene automobile, vođeni pozitivnim primjerima i praksom CEFTA zemalja i generalno zemalja regiona, imali višestruku korist za naše krajnje kupce sa aspekta smanjenja zagađenja zraka, te podizanju stepena bezbjednosti sabraćaja u BiH.
"Harmoniziranje trenutnih carinskih dažbina sa zemaljama u okruženju bi doprinijelo većem broju novih vozila na BiH cestama, a istovremeno bi državni budžet bio bogatiji za sredstava prikupljena plaćanjem niže – stimulativne stope carine obračunatu na veći broj uvezenih automobila, jer svjedoci smo da se danas kupci ne odlučuju na kupovinu novih vozila sa enormnih 15% carinskih dažbina", navodi Haris Muratović, predsjednik Udruženja.
Također se procjenjuje i mogućnost naplate PDV-a u većem iznosu, kao efekat uvoza većeg broja novih vozila, s obzirom da su nova vozila u pravilu značajno skuplja od istovjetnih ili sličnih uvezenih rabljenih vozila, uzimajući u obzir veću osnovicu za obračun PDV-a.
Stoga je predloženo da se primijeni sljedeća odluka na uvoz novoproizvedenih automobila:
- Za električna vozila, tzv. BEV (posjeduju isključivo električni motor / bateriju) ukida se carinska stopa, odnosno umjesto dosadašnjih 5% carinska stopa je 0%, bez obzira na preferencijalni status proizvodnje iz Evropske Unije;
- Za hibridna vozila, tzv. PHEV (električni motor / baterija + motor SUS), umjesto dosadašnjih 15% carinska stopa je 5%, bez obzira na preferencijalni status proizvodnje iz Evropske Unije;
- Za sva ostala vozila koja nemaju preferencijalni status proizvodnje u Evropskoj Uniji, carinska stopa se mijenja i umjesto dosadašnjih 15%, obračunava se carinska stopa od 5% carine.
Opravdanost zahtjeva:
Oslobađanjem uvoza podstičemo uvoz i prodaju novih automobila. Nakon implementacije navedene odluke također utičemo na poboljšanje uvoza električnih automobila i novijih automobila, što bi značajno uticalo na smanjenje prosječne starosti vozila u BiH.
Nakon implementacije odluke o najnižim kriterijima EURO 5 norme za novoproizvedena i EURO 4 norme za korištena vozila, prilikom uvoza automobila, imamo već pozitivne efekte u smanjenju prosječne starosti vozila, ali isto tako i povećanje broja uvezenih novoproizvedenih vozila (izvor: www.iddeea.gov.ba):
* Prosječna starost uvezenih automobila u BiH po godinama (2011-2017)
* Evidentan je trend smanjenja uvoza rabljenih vozila, odnosno povećanje uvoza novih vozila (N1 i M1)
Prema podacima Uprave za indirektno oporezivanje trend prikupljanja dažbina (carina i PDV-a) prilikom uvoza automobila je nastavio trend rasta, uprkos implementaciji ograničenja uvoza novih automobila na EURO 5 normu, odnosno EURO 4 norme za korištene automobile:
Godine |
Broj vozila |
Vrijednost uvoza (KM) |
Naplaćene dadžbine (KM) |
Dadžbine po vozilu (KM) |
2008 |
48.902 |
657.433.013 |
163.059.553 |
3.334 |
2009 |
34.190 |
416.443.615 |
87.632.478 |
2.563 |
2010 |
32.695 |
381.066.194 |
77.001.123 |
2.355 |
2011 |
47.141 |
523.181.036 |
105.155.390 |
2.231 |
2012 |
51.270 |
497.422.585 |
94.914.556 |
1.851 |
2013 |
58.586 |
491.605.645 |
86.273.040 |
1.473 |
2014 |
67.416 |
525.527.761 |
91.524.530 |
1.358 |
2015 |
65.121 |
538.404.096 |
94.169.291 |
1.446 |
2016 |
67.887 |
759.647.778 |
162.345.640 |
2.391 |
2017-X |
58.882 |
705.018.440 |
155.196.390 |
2.636 |
Total |
532.090 |
5.495.750.162 |
1.117.271.991 |
21.638 |
Također, koristimo priliku da navedemo pozitivne primjere zemalja EU koje na različite načine daju značajne podrške kod nabavke električnih automobila, kako za fizička, tako i za pravna lica:
Austrija:
- podrška kod nabavke elektro vozila u iznosu od 4.000 eur;
- benefit oslobađanja takse pri registraciji za vozila ispod 90 g Co2/km
- benefit oslobađanja takse vlasništva nad elektro vozilom
- firme su također oslobođenje značajnih davanja u vidu taksi i poreza na vozilo
- benefit oslobađanja PDV-a za elektro vozila
Belgija:
- podrška kod nabavke elektro vozila u iznosu od 4.000 eur;
- benefit oslobađanja takse pri registraciji za vozila elektro i hibridi;
- benefit oslobađanja takse vlasništva nad elektro vozilom (umjesto 1.900 eur, plaća se 74 eur)
- firme su također oslobođenje značajnih davanja u vidu taksi i poreza na vozilo
Hrvatska:
- elektro vozila oslobođena plaćanja takse na C02 emisije prilikom uvoza.
Slovenija:
- podrška kod nabavke elektro i hibridnog vozila od 3.000 do 7.500 eur;
- elektro vozila plaćaju najnižu taksu za motorno vozilo;
- elektro vozila su oslobođena plaćanja godišnje vinjete / cestarine.
Norveška:
- niže takse pri registraciji za elektro vozila do 10.000 eur;
- benefit oslobađanja takse vlasništva nad elektro vozilom;
- firme su također oslobođenje značajnih davanja u vidu taksi i poreza na vozilo;
- benefit oslobađanja PDV-a za elektro vozila;
- nema carine na uvoz elektro vozila bez obzira na proizvodnju;
- podrške lokalnih gradova od ne plaćanja cestarine, do besplatnih parkinga, besplatno punjenje vozila, korištenja trake za javni prijevoz i sl.
Ministar vanjske trgovine i ekonomskih odnosa BiH Mirko Šarović je 19.06.2018. godine primio predstavnikeUdruženja ovlaštenih zastupnika i trgovaca automobilima osnovanog pri Privrednoj/Gospodarskoj komori FBiH, u cilju razmatranja inicijative za smanjenje oporezivanja i stvaranja boljeg regulatornog okvira za uvoz novih, a posebno automobila na električni pogon.
"Dramatične promjene će se desiti na tržištu električnih automobila u narednih pet do deset godina, i mi moramo pratiti te trendove. U svijetu je prošle godine prodano blizu milion električnih automobila, i taj broj se iz godine u godinu udvostručuje, a u našoj zemlji regitrovano je svega 18 ovakvih automobila, što je dovoljno upozorenje", istakao je na sastanku ministar Šarović, pojašnjavajući da je BiH jedna od rijetkih zemalja u Evropi koja ne nudi nikakve povlastice za uvoz električnih automobila.
Stvaranje uslova za uvoz ovakvih automobila važno je sa aspekta korištenja obnovljivih izvora energije, ali i smanjenja zagađenja, istaknuto je na sastanku. Nažalost, Bosna i Hercegovina je na prvom mjestu u Evropi kada je u pitanju broj smrtnih slučajeva zbog zagađenja vazduha, a procjenjuje da 30% zagađenja dolazi iz izduvnih gasova automobila. S tim u vezi, istaknuta je i inicijativa da se kod uvoza polovnih vozila razmotri uvođenje standarda većeg od sadašnjeg Euro 4.
Imajući u vidu obaveze BiH prema evropskim direktivama iz oblasti energetike i zaštite od zagađenja, te svjetske trendove u oblasti automobilske industrije, dogovoreno je da se u narednom periodu iniciraju šire javne rasprave o mogućim izmjenama zakonske regulative u ovoj oblasti.
*Pri preuzimanju teksta s portala Akta.ba potrebno je navesti izvor i linkovati tekst.
Dojavi vijest na viber +387 60 3315503 ili na mail urednik@akta.ba.
NAPOMENA: Komentari odražavaju stavove njihovih autora, a ne nužno i stavove internet portala Akta.ba.