Inicijativa za smanjenje i harmonizaciju carinske stope na uvoz novih vozila

03.07.2018. 13:29 / Izvor: Akta.ba
Inicijativa za smanjenje i harmonizaciju carinske stope na uvoz novih vozila

Udruženje ovlaštenih zastupnika i trgovaca automobilima Federacije BiH pokrenulo inicijativu.

Shodno zaključcima sastanaka Udruženja ovlaštenih zastupnika i trgovaca automobilima održanih u Tuzli, Sarajevu i Mostaru u 4. i 5. mjesecu 2018. godine sa ovlaštenim uvoznicima novih automobila u BiH, kao i predstavnicima prodajno-servisnih centara novih motornih vozila u FBiH, kao jedan od važnijih prioriteta ovog Udruženja jeste pokretanje inicijative za odluku o harmonizaciji carinske stope pri uvozu novoproizvedenih automobila u BiH, kada su u pitanju M1 – putnička vozila i N1 – lakokomercijalna vozila.

Predstavnici Udruženja stoje pri stajalištu da bi smanjenjem i harmonizacijom carinskih stopana novoproizvedene automobile, vođeni pozitivnim primjerima i praksom CEFTA zemalja i generalno zemalja regiona, imali višestruku korist za naše krajnje kupce sa aspekta smanjenja zagađenja zraka, te podizanju stepena bezbjednosti sabraćaja u BiH.

"Harmoniziranje trenutnih carinskih dažbina sa zemaljama u okruženju bi doprinijelo većem broju novih vozila na BiH cestama, a istovremeno bi državni budžet bio bogatiji za sredstava prikupljena plaćanjem niže – stimulativne stope carine obračunatu na veći broj uvezenih automobila, jer svjedoci smo da se danas kupci ne odlučuju na kupovinu novih vozila sa enormnih 15% carinskih dažbina", navodi Haris Muratović, predsjednik Udruženja.

Također se procjenjuje i mogućnost naplate PDV-a u većem iznosu, kao efekat uvoza većeg broja novih vozila, s obzirom da su nova vozila u pravilu značajno skuplja od istovjetnih ili sličnih uvezenih rabljenih vozila, uzimajući u obzir veću osnovicu za obračun PDV-a.

Stoga je predloženo da se primijeni sljedeća odluka na uvoz novoproizvedenih automobila:

- Za električna vozila, tzv. BEV (posjeduju isključivo električni motor / bateriju) ukida se carinska stopa, odnosno umjesto dosadašnjih 5% carinska stopa je 0%, bez obzira na preferencijalni status proizvodnje iz Evropske Unije; 

- Za hibridna vozila, tzv. PHEV  (električni motor / baterija + motor SUS), umjesto dosadašnjih 15% carinska stopa je 5%, bez obzira na preferencijalni status proizvodnje iz Evropske Unije; 

- Za sva ostala vozila koja nemaju preferencijalni status proizvodnje u Evropskoj Uniji, carinska stopa se mijenja i umjesto dosadašnjih 15%, obračunava se carinska stopa od 5% carine.

Opravdanost zahtjeva:

Oslobađanjem uvoza podstičemo uvoz i prodaju novih automobila. Nakon implementacije navedene odluke također utičemo na poboljšanje uvoza električnih automobila i novijih automobila, što bi značajno uticalo na smanjenje prosječne starosti vozila u BiH. 

Nakon implementacije odluke o najnižim kriterijima EURO 5 norme za novoproizvedena i EURO 4 norme za korištena vozila, prilikom uvoza automobila, imamo već pozitivne efekte u smanjenju prosječne starosti vozila, ali isto tako i povećanje broja uvezenih novoproizvedenih vozila (izvor: www.iddeea.gov.ba):

* Prosječna starost uvezenih automobila u BiH po godinama (2011-2017)

* Evidentan je trend smanjenja uvoza rabljenih vozila, odnosno povećanje uvoza novih vozila (N1 i M1)

Prema podacima Uprave za indirektno oporezivanje trend prikupljanja dažbina (carina i PDV-a) prilikom uvoza automobila je nastavio trend rasta, uprkos implementaciji ograničenja uvoza novih automobila na EURO 5 normu, odnosno EURO 4 norme za korištene automobile:

 

Godine

Broj vozila

Vrijednost uvoza (KM)

Naplaćene dadžbine (KM)

Dadžbine po vozilu (KM)

2008

48.902

657.433.013

163.059.553

3.334

2009

34.190

416.443.615

87.632.478

2.563

2010

32.695

381.066.194

77.001.123

2.355

2011

47.141

523.181.036

105.155.390

2.231

2012

51.270

497.422.585

94.914.556

1.851

2013

58.586

491.605.645

86.273.040

1.473

2014

67.416

525.527.761

91.524.530

1.358

2015

65.121

538.404.096

94.169.291

1.446

2016

67.887

759.647.778

162.345.640

2.391

2017-X

58.882

705.018.440

155.196.390

2.636

Total

532.090

5.495.750.162

1.117.271.991

21.638

 

 

Također, koristimo priliku da navedemo pozitivne primjere zemalja EU koje na različite načine daju značajne podrške kod nabavke električnih automobila, kako za fizička, tako i za pravna lica:

Austrija:

- podrška kod nabavke elektro vozila u iznosu od 4.000 eur;

- benefit oslobađanja takse pri registraciji za vozila ispod 90 g Co2/km

- benefit oslobađanja takse vlasništva nad elektro vozilom 

- firme su također oslobođenje značajnih davanja u vidu taksi i poreza na vozilo

- benefit oslobađanja PDV-a za elektro vozila

Belgija:

- podrška kod nabavke elektro vozila u iznosu od 4.000 eur;

- benefit oslobađanja takse pri registraciji za vozila elektro i hibridi;

- benefit oslobađanja takse vlasništva nad elektro vozilom (umjesto 1.900 eur, plaća se 74 eur)

- firme su također oslobođenje značajnih davanja u vidu taksi i poreza na vozilo

Hrvatska:

- elektro vozila oslobođena plaćanja takse na C02 emisije prilikom uvoza.

Slovenija:

- podrška kod nabavke elektro i hibridnog vozila od 3.000 do 7.500 eur;

- elektro vozila plaćaju najnižu taksu za motorno vozilo;

- elektro vozila su oslobođena plaćanja godišnje vinjete / cestarine.

Norveška:

- niže takse pri registraciji za elektro vozila do 10.000 eur;

- benefit oslobađanja takse vlasništva nad elektro vozilom; 

- firme su također oslobođenje značajnih davanja u vidu taksi i poreza na vozilo;

- benefit oslobađanja PDV-a za elektro vozila;

- nema carine na uvoz elektro vozila bez obzira na proizvodnju;

- podrške lokalnih gradova od ne plaćanja cestarine, do besplatnih parkinga,  besplatno punjenje vozila, korištenja trake za javni prijevoz i sl.

Ministar vanjske trgovine i ekonomskih odnosa BiH Mirko Šarović je 19.06.2018. godine primio predstavnikeUdruženja ovlaštenih zastupnika i trgovaca automobilima osnovanog pri Privrednoj/Gospodarskoj komori FBiH, u cilju razmatranja inicijative za smanjenje oporezivanja i stvaranja boljeg regulatornog okvira za uvoz novih, a posebno automobila na električni pogon. 

"Dramatične promjene će se desiti na tržištu električnih automobila u narednih pet do deset godina, i mi moramo pratiti te trendove. U svijetu je prošle godine prodano blizu milion električnih automobila, i taj broj se iz godine u godinu udvostručuje, a u našoj zemlji regitrovano je svega 18 ovakvih automobila, što je dovoljno upozorenje", istakao je na sastanku ministar Šarović, pojašnjavajući da je BiH jedna od rijetkih zemalja u Evropi koja ne nudi nikakve povlastice za uvoz električnih automobila.

Stvaranje uslova za uvoz ovakvih automobila važno je sa aspekta korištenja obnovljivih izvora energije, ali i smanjenja zagađenja, istaknuto je na sastanku. Nažalost, Bosna i Hercegovina je na prvom mjestu u Evropi kada je u pitanju broj smrtnih slučajeva zbog zagađenja vazduha, a procjenjuje da 30% zagađenja dolazi iz izduvnih gasova automobila. S tim u vezi, istaknuta je i inicijativa da se kod uvoza polovnih vozila razmotri uvođenje standarda većeg od sadašnjeg Euro 4.

Imajući u vidu obaveze BiH prema evropskim direktivama iz oblasti energetike i zaštite od zagađenja, te svjetske trendove u oblasti automobilske industrije, dogovoreno je da se u narednom periodu iniciraju šire javne rasprave o mogućim izmjenama zakonske regulative u ovoj oblasti.

*Pri preuzimanju teksta s portala Akta.ba potrebno je navesti izvor i linkovati tekst.

Dojavi vijest na viber +387 60 3315503 ili na mail urednik@akta.ba.

NAPOMENA: Komentari odražavaju stavove njihovih autora, a ne nužno i stavove internet portala Akta.ba.

Kapital