E-autoput kao rješenje za dekarbonizaciju transportnog sektora

Pauza / INOVACIJE I TEHNOLOGIJE

E-autoput kao rješenje za dekarbonizaciju transportnog sektora

19.07.2019. 08:29 / Izvor: Akta.ba

Emisije ugljen-dioksida teških motornih vozila, kao što su kamioni i autobusi, čine oko 27% ukupnih emisija CO2 u drumskom saobraćaju. EU je uvela nova pravila po kojima će novi kamioni morati da imaju za 30% niže emisije CO2 do 2030. godine, a njemačka tehnološka kompanija Siemens nudi e-autoput kao rješenje za nultu emisiju štetnih gasova.

E-autoput (eHighway) je rješenje koje je kompanija Siemens već testirala, demonstrirala ili primijenila u tri zemlje. Ono omogućava hibridnim kamionima da se istovremeno i napajaju i pune bateriju preko kontaktne mreže poput one koju koriste trolejbusi ili tramvaji. Međutim, za razliku od trolejbusa i tramvaja, hibridni kamioni mogu da prekinu kontakt sa električnom mrežom i nezavisno se kreću po putu, što im omogućava da, na primjer, pretiču druga vozila.

Kada kao pogon koristi bateriju, hibridni kamion i dalje ima električno napajanje bez emisija CO2, a kada se baterija isprazni može da pređe na korišćenje dizel motora – ovo rješenje obezbjeđuje neprekidnu vožnju, a ujedno smanjuje zagađenje vazduha u lokalnoj sredini.

Dekarbonizacija transportnog sektora

Svjetski poslovni savjet za održivi razvoj (WBCSD) procjenjuje da će se globalne količine tereta utrostručiti do 2050. u odnosu na 2000. godinu. Uprkos značajnom širenju željezničke mreže, prugama će moći da se prevozi samo oko trećina dodatnih količina tereta. Veći dio tereta će morati da se transportuje u drumskom saobraćaju, navodi Siemens.

Eksperti očekuju da će se emisije CO2 iz drumskog transporta robe više nego udvostručiti do 2050. godine. Inovativne ideje za putnička vozila već postoje, a sada je došlo vrijeme da se ponudi alternativa fosilnim gorivima i u teretnom saobraćaju, kaže Siemens na svom sajtu.

E-mobilnost nudi održivo rješenje – elektrifikacija drumskog transporta robe omogućiće značajno smanjenje emisija CO2 i obezbijediti dostupnost energije za transport i u budućnosti. E-autoput je naročito efektan u ekološkom i ekonomskom smislu na trasama sa povećanom količinom teretnog saobraćaja, na primjer između luka ili industrijskih objekata i teretnih terminala, ili između rudnika i centralnih terminala za pretovar robe.

Testiranje u Švedskoj, Kaliforniji, Njemačkoj

Prvi javni e-autoput pušten je u rad u junu 2016. godine u Švedskoj. Kontaktna mreža za kamione divizije Siemens Mobility testirana je na dijelu autoputa E16 sjeverno od Štokholma u ukupnoj dužini od dva kilometra. U testiranju sistema učestvovala su dva hibridna kamiona sa baterijama i dizel motorima, koje je proizvela Scania i koji su modifikovani za napajanje preko kontaktne mreže u saradnji sa Siemens Mobility.

Tokom dvogodišnjeg testiranja, švedska agencija za saobraćaj Trafikverket i oblast Gävleborg prikupljali su podatke da bi ustanovili da li je e-autoput kompanije Siemens prikladan za komercijalnu upotrebu u budućnosti i dalje širenje. Strategija borbe protiv klimatskih promjena Švedske predviđa prestanak upotrebe fosilnih goriva u sektoru transporta do 2030. godine.

U novembru 2017. godine, Siemens Mobility je instalirao i testirao kontaktnu mrežu za hibridne kamione u dužini od preko tri kilometra u blizini Los Anđelesa i Long Biča, koji su među najvećim lukama u SAD.

U avgustu 2017. godine, njemačka federalna država Hesen je sa divizijom Siemens Mobility ugovorila izgradnju kontaktne mreže za električni transport tereta na dionici autobana (autoputa) dugačkoj 10 kilometara. Zahvaljujući ovom projektu, e-autoput se po prvi put testira na javnom autoputu u Njemačkoj. Sistem je instaliran na dionici autoputa A5 između frankfurtskog aerodroma i petlje Darmštat/Vajterštat.

U martu 2018. godine, Centar za istraživanje i razvoj Univerziteta Kiel ugovorio je izgradnju pet kilometara dugačkog e-autoputa na dionici A1 između petlji Rajnfeld i Libek.

 

E-autoput – tehničke karakteristike

Kontaktna mreža:

• Napajanje vozila električnom energijom vrši se direktno preko kontaktne mreže, što obezbjeđuje optimalan nivo efikasnosti od preko 80%.
• Kočenjem i ubrzavanjem kamiona energija može da se razmjenjuje sa kontaktnom mrežom, na primjer na brdovitim terenima. Energiju koja nastaje kočenjem kamioni mogu da prenesu u mrežu.
• Postojeće kontaktne mreže, poput one koju koriste trolejbusi, dokaz su bezbjednosti ove tehnologije u primjeni u drumskom saobraćaju.
• Iskustva sa željezničkim i tramvajskim saobraćajem potvrđuju dugotrajnost i relativno niske troškove održavanja i servisiranja.
• Ovu tehnologiju je lako integrisati u postojeću putnu infrastrukturu i ona ne predstavlja prepreku za druge učesnike u saobraćaju.

Hibridni pogon:

• Hibridni pogon kamionu obezbjeđuje fleksibilnost, na primjer pri preticanju, kao i na trasama koje nisu elektrifikovane.
• U poređenju sa konvencionalnim motorom sa unutrašnjim sagorijevanjem, hibridni pogon je značajno efikasniji, ima duži radni vijek i zahtijeva manje održavanja.
• E-autoput je pogodan za upotrebu raznih hibridnih konfiguracija.

Inteligentni oduzimač struje:

• Inteligentni oduzimač struje omogućava povezivanje i prekid kontakta pri brzinama do 90 km/h i kompenzuje kretanje kamiona unutar trake.
• Nije neophodan sistem za navođenje na traci.
• Ova tehnologija je inovativna u odnosu na trolejbus koji ima isključivo električno napajanje, s obzirom da trolejbusi mogu da voze samo fiksiranim trasama, kao i u odnosu na hibridne kamione koji se koriste na kopovima.


 

NAPOMENA: Komentari odražavaju stavove njihovih autora, a ne nužno i stavove internet portala Akta.ba.

Ostale vijesti iz rubrike

Pauza