Sigurnosni aspekti tunela Vijenac

09.08.2013. 14:25 / Izvor: eKapija.ba
Sigurnosni aspekti tunela Vijenac

Prema projektnoj dokumentaciji u tunelu Vijenac, koji je najzahtjevniji projekat na Koridoru Vc, biće postavljeni svi neophodni sistemi propisani najvišim europskim standardima.

Nedavno je na autocesti A1 u Hrvatskoj došlo do stravičnog lančanoga sudara koji je prouzročio šaht za oborinske vode. Kako su izvjestili hrvatski mediji poklopac šahta koji je postavljen na autocesti ispred tunela Plasina nije originalno spojen s revizionim oknom već je pri ugradnji prerađivan.

Policija je zbog nesreće prekršajno prijavila Hrvatske autoceste. Osim utvrđivanja okolnosti nesreće u tunelu Plasina, na autocesti Zagreb –Split, otvorio se ponovo problem funkcioniranja sigurnosnih sistema tunela. Nažalost, tek kada se dogodi nesreća javnost se ozbiljnije zainteresira za sigurnosne aspekte, kao i kvalitet materijala i proizvoda koji se ugrađuju.

Ovo aktuelno pitanje za BiH je posebno interesantno zbog aktivnosti na Koridoru Vc i izgradnje tunela. Tunel „Vijenac“, dužine 2.967 metara čija je izgradnja u II fazi, biće najduži tunel u Bosni i Hercegovini, ali i jedan od najmodernijih i najopremljenijih u regionu. Trenutno je prema izjavi direktora Euro-Asfalta, izvođača radova, Hameda Ramića urađeno 1200 metara i vrše se daljnji radovi na montiranju oplate na izradi hidroizolacije i betoniranju tunela.

Prema projektnoj dokumentaciji u tunelu Vijenac, koji je najzahtjevniji projekat na Koridoru Vc, biće postavljeni svi neophodni sistemi propisani najvišim europskim standardima, od sistema za odvodnju, ventilatora, nadzornih kamera, protivpožarne zaštite, niša za uklanjanje pokvarenih vozila, prostora za evakuaciju putnika. Riječ je o projektu koji nesumnjivo spada u red najsloženijih građevinskih objekata, kako u pogledu projektiranja, tako i u pogledu izgradnje. Svi elementi koji čine tehnologiju izvođenja radova su oku vozača i putnika nevidljivi.

Direktor „Autocesta Federacije“, Ensad Karić je izjavio da su svi sigurnosni aspekti na kompletnom Koridoru Vc i tunelima projektovani i grade se po posljednjim principima i standardima i dodao: "Nesreće se dešavaju i nažalost vjerovatno će se i dešavati, međutim sistem izgradnje i opreme u tunelima, ne samo tunel 1. Mart već i tunel Suhodol, koji je otprilike iste dužine, će biti takav da ćemo maksimalnu pažnju posvetiti sigurnosti , pogotovo zaštiti od požara, dojavama i sistemom upravljanja samim tunelom, ventilacijom i menadžmentom tunela".

Odgovornost za sigurnost tunelskog prometa je na projektantima i izvođačima, ali podjednako i na nadzornim organima koji trebaju da obezbjede izgradnju na osnovu projektne dokumentacije.

S obzirom na to da je Tunel „Vijenac“ trenutno jedan od najvažnijih projekata na Koridoru Vc, mišljenje projektanata je veoma važno. Prema dosadašnjim saznanjima vezanim za izvođenje radova na tunelu Vijenac i određenim korekcijama koje se odnose na projekat s ciljem njegovog poboljšanja Elmedin Voloder dipl.ing.gradj. direktor DIVEL d.o.o. koja vrši projektantski nadzor smatra da će korištenje i eksploatacija tunela biti na nivou savremenih zahtjeva koji se postavljaju za projekte ovog tipa.

"Za ovako složene projekte neophodno je da investitor, projektant, revident, nadzor i izvođač radova posvete maksimalnu pažnju kako bi objekat bio tehnički primljen i pušten u eksploataciju .Ovim se omogućava korištenje objekta uz svođenje mogućih ekscesnih situacija na najmanju mjeru i postižu projektom dati ciljevi", naglasio je Voloder i dodao da je neophodno da se održavanje objekta obavlja u skladu sa obaveznim uputstvima kroz praćenje, preglede i popravke.

Običajna dužnost izvođača je da omogući naručiocu radova nadzor, odnosno pružanje dokaza o ispunjavanju propisanih tehničkih zahtjeva, tj. kvalitetu ugrađene opreme i radova.

O pridržavanju ugradnje materijala i opreme predviđene projektnom dokumentacijom direktor Euro-Asfalta, Hamed Ramić kaže: "U fazi projektovanja mi smo praktično izbacili iz kolovozne konstrukcije sve što može dovesti do neke nesreće ili nemile scene, sve instalacije su provedene ispod ivičnjaka, rubom tunela".

Za projektovanje odvodnje u tunelu Vijenac kao podloga korišten je najsavremeniji tunelski sistem odvodnje sa šlic kanalima od polimernog betona velike ulivne moći i specijalnim sifonskim vatrozapornim šahtovima koji osiguravaju sigurnu odvodnju opasnih i zapaljivih tečnosti u slučaju nesreće u tunelu ,te onemogućavaju širenje požara, gasova i eksplozija unutar i između cijevi kazao je Arif Begović, direktor firme ACO BiH d.o.o. i naglasio: "Ovaj sistem u potpunosti ispunjava sve zahtjeve u skladu sa Direktivom Evropskog parlamenta iz 2004. godine kojom su propisani minimalni sigurnosni uslovi za tunele i kapacitetom odvodnje u slučaju havarije od sto litara u sekundi i to u roku od 5 minuti."

Povlačeći paralelu sa tunelom Plasina u kojem se dogodila nesreća bitno je pomenuti još jedan dodatni sigurnosni aspekt predviđenog sistema, a to je da ovaj sistem nema revizionih šahtova i poklopaca u kolovoznoj površini u tunelu, što dodatno povećava sigurnost saobraćaja i smanjuje troškove održavanja, te se ne može desiti nesreća prouzrokovana poklopcem šahta kao što se nedavno desilo u tunelu u Hrvatskoj.

"S obzirom da je sistem od polimernog betona u potpunosti otporan na sve agresivne uticaje posipnog materijala, soli, sulfata itd., njegova je trajnost min 50 godina, što znatno pojeftinjuje troškove održavanja. Stoga u analizi troškova ugradnje i eksploatacije tunela predstavlja najekonomičnije rješenje", dodatno je obrazložio Begović.

Direktor „Autocesta Federacije“ najavio je: "Mi ćemo tunel otvoriti na proljeće slijedeće godine, betonski radovi i izgradnja asfaltne konstrukcije će biti gotova do 1. marta, a poslije toga slijede dodatna dva do tri mjeseca opremanja tunela, ugradnja instalacija, opreme i svega onoga što ide zajedno sa Centrom za održavanje i kontrolu prometa i koji će upravljati tunelom Vijenac."

Tunel Vijenac je sa tehničkog aspekta vrlo složen objekat stoga je neophodno usvojiti najbolja iskustva iz regije i Evrope i uz kontinuirani nadzor kvalitete projektovanih i izvedenih radova kao i ugrađenih materijala osigurati epitet trenutno najsavremenijeg tunela u regij i što je još važnije obezbjediti maksimalnu sigurnost i zaštitu učesnika u saobraćaju.

*Pri preuzimanju teksta s portala Akta.ba potrebno je navesti izvor i linkovati tekst.

Dojavi vijest na viber +387 60 3315503 ili na mail urednik@akta.ba.

NAPOMENA: Komentari odražavaju stavove njihovih autora, a ne nužno i stavove internet portala Akta.ba.

Vijesti