Vijesti / BOSNA I HERCEGOVINA

Pokrenut projekat e-uprave u BiH: Fokus na digitalizaciji e-potpisa, e-dozvola i javnih nabavki

28.01.2021. 12:22 / Izvor: Akta.ba

Kao podrška transparentnosti i smanjenju korupcije u ciljanim procesima koji se vode pred nadležnim organima, Američka agencija za međunarodni razvoj (USAID) pokrenula je danas petogodišnji projekat E-uprava u Bosni i Hercegovini, vrijedan 10,9 miliona dolara.

Američki ambasador u BiH, Eric Nelson, izjavio je da će USAID i nadležne vlasti u BiH koristiti informacijske tehnologije kako bi se "značajno smanjila količina vremena i troškova u javnim uslugama te povećao kvalitet i transparentnost brojnih državnih funkcija":

"Trenutno građani BiH moraju čekati u redu na šalterima kako bi dobili rodni ili vjenčani list, zamijenili vozačku dozvolu ili produžili registraciju automobila. U nekim slučajevima moraju putovati i u drugi entitet kako bi preuzeli svoje dokumente. Firme i dalje troše resurse na izdavanje ugovora, javnih tendera i plaćanje mnoštva papira. Ne mogu ni zamisliti koliko se pečata i ručnih potpisa koristi svaki dan, a umjesto toga BiH mogla koristiti e-potpis i značajno smanjiti troškove transakcija i vrijeme", naglasio je ambassador Nelson.

USAID-ov projekat E-uprava će obezbijediti softver, hardver i tehničku pomoć za e-potpise, e-građevinske dozvole, inspekcijske službe, socijalne registre i procese javnih nabavki širom BiH. Poboljšana i efikasna administracije imati će neposredan, pozitivan utjecaj na građane i preduzeća u BiH.

Intervencije E-uprave imaju ekonomski i praktični smisao: smanjit će korupciju, promovirati i omogućiti preusmjeravanje resursa koji su do sada rasipani u rast biznisa i razvoja.

Većina IT sistema koje koriste institucije u Bosni i Hercegovini su zastarjeli, pa su stoga potrebna nova softverska rješenja. Takođe je potrebno poboljšati interoperabilnost unutar i između institucija na državnom i drugim nivoima vlasti.

E-uprava će podržati BiH u usklađivanju zakonodavnog i regulatornog okvira relevantnog za e-upravu sa direktivama EU i najboljim međunarodnim praksama, navodi se u saopćenju.

USAID će podržati domaće vlasti da usvoje korištenje elektronskog potpisa (e-potpis) u cijeloj zemlji kroz sljedeće aktivnosti:

1. Ocjena stanja na svim nivoima vlasti i u svim relevantnim segmentima poput:

- legislative i regulative koja se odnosi na e-potpis i pečat;

- sektorskih zakona i upravnih postupaka;

- identifikacije agencija na nivou BiH i entiteta koje imaju najveći potencijal i blizu su dobivanja akreditacije certifikacionog tijela za BiH;

- vertikalne i horizontalne interoperabilnosti;

- tehničke i druge spremnosti vlada i institucija u BiH da podrže korištenje e-potpisa i pečata u praksi.

2. Sačiniti i provesti Plan tehničke asistencije:

- priprema izmjena i dopuna zakona, podzakonskih akata i upravnih postupaka koji se odnose na e-potpis i pečat;

- usaglašavanje sektorskih zakona i postupaka, kojim bi se omogućala njihova primjena;

- obuke o relevantnim pitanjima e-potpisa i pečata za osoblje nadležnih institucija.

3. Identificirati agencije koje mogu ispuniti standarde EU za dobivanje akreditacije CA u BiH, te ovim agencijama pružiti tehničku podršku.

USAID će omogućiti automatizaciju postupaka koji će imati brz i pozitivan uticaj na građane i poslovne subjekte u BiH

USAID će razviti nove softverske platforme za sve inspekcijske službe u entitetima. Predviđeni su sljedeći moduli:

- Moduli za inspekcijske službe koje pružaju entitetske inspekcije na državnim granicama;

- Modul za naprednu analizu;

- Modul za usklađenost/samoprocjenu (self-assessment). Sistem mora sadržavati module za online samoocjenjivanje poduzeća i građana;

- Modul koji će omogućiti interoperabilnost s drugim agencijama u BiH (na nivou entiteta i države);

- Sistem takođe mora sadržati kontrolne liste i odgovarajuće zakonske odredbe u cilju povećanja transparentnosti i boljeg razumijevanje nalaza inspekcija od strane poduzeća;

- Mapiranje postojećeg poslovnog procesa;

- Sistem mora biti osmišljen tako da omogućava inspekcijske nadzore zasnovane na riziku (risk assessment);

- Zastarjela oprema mora se zamjeniti kako bi se omogućilo uvođenje novog IMS sistema.

USAID će uspostaviti moderni sistem elektronskih odobrenja za građenje u jednom broju “pilot” općina, a koji će omogućavati:

- Pregled i pristup planskim dokumentima;

- Online komunikaciju sa strankama i elektronsko podnošenje neophodne dokumentacije;

- Transparentano upravljanje radnim procesima u postupcima;

- Unutrašnju i vanjsku povezanost sa drugim opštinskim odjeljenjima, komunalnim preduzećima i institucijama;

- Platformu za planiranje rada građevinskih inspekcija;

- Obračun i pregled plaćanja naknada u postupcima izdavanja urbanističkih saglasnosti, odobrenja za građenje i upotrebnih dozvola.

USAID će kreirati digitalizirane registre socijalnih beneficija i korisnika u entitetima, koji će sadržavati informacije o:

- stalnoj novčanoj pomoći;

- dodacima za njegu i pomoć i njegu od strane drugog lica;

- jednokratnoj novčanoj pomoći;

- izuzetnoj novčanj pomoći.

- novčanoj naknadi za vrijeme čekanja na zaposlenje;

- smještaju u drugu porodicu;

- smještaju u ustanove socijalne zaštite;

- zdravstvenoj zaštiti;

- vanrednom školovanju;

- subvencioniranju troškova grijanja, subvencioniranju troškova dženaza/sahrana/ukopa.

USAID će pomoći Agenciji za javne nabavke BiH da unaprijedi transparentnost, ojača funkcije nadzora i upravljanja rizikom kroz:

- Uspostavu centralizirane aplikacije za javne nabavke u četiri “pilot” kantona u FBiH;

- Modul za građanski nadzor; i

- Modul za izvještavanje o referencama i kredibilitetu izvođača/dobavljača.

USAID će izgraditi kapacitete odabranih organizacija civilnog društva kako bi se unaprijedila njihova sposobnost praćenja I izvještavanja o postupcima pred nadležnim organima.

Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video? Pošaljite na Viber 060 3315503 ili na mail urednik@akta.ba ili putem Facebooka i podijeliti ćemo je sa hiljadama naših čitatelja.

NAPOMENA: Komentari odražavaju stavove njihovih autora, a ne nužno i stavove internet portala Akta.ba.

Ostale vijesti iz rubrike

Vijesti