Nova europska strategija za europski film

11.06.2014. 14:33 / Izvor: EurActiv.rs
Nova europska strategija za europski film

Europski filmovi čine gotovo dvije trećine prikazanih u Europskoj uniji ali u prihodu od prodaje ulaznica sudjeluju sa samo trećinom.

Europski filmovi čine gotovo dvije trećine prikazanih u Europskoj uniji ali u prihodu od prodaje ulaznica sudjeluju sa samo trećinom. 

Iako broj filmova proizvedenih u Europi raste, europski filmovi uglavnom se prikazuju u zemljama u kojima su snimljeni, a rijetko se distribuiraju preko granice. U želji da odgovori na te izazove i ukaže na potrebu novih modela distribucije radi unaprjeđenja kulturne raznolikosti i konkurentnosti, Europska komisija pokrenula je novu strategiju - Europski film u digitalnoj eri. Godišnje se u EU snimi oko 1.300 filmova. Prosječan proračun za film u EU se razlikuje od zemlje do zemlje i ide od 300.000 eura u Mađarskoj do 11 miliona u Britaniji, koliki je budžet za film u prosjeku i u SAD.

Europski komesar za obrazovanje, kulturu, mlade i višejezičnost Andrula Vasiliu istakla je da je unaprjeđenje međunarodne distribucije europskog filma ključno ne samo ekonomski, već i gledano sa strane diverziteta, dodajući da je to jedan od ciljeva programa EU Kreativna Europa MEDIA.

"Međutim, mora se učiniti više kako bi se povećala publika za filmove napravljene u Europi i unaprijedila prekogranična suradnja. Razgovarat o novoj strategiji s predstavnicima filmske industrije narednih dana tokom Kanskog filmskog festivala", najavila je povjerenica.

U Strategiji se navodi da javne fondove treba više usmjeriti na povećanje publike za europski film i u veću podršku razvoju, promociji i međunarodnoj distribuciji. Sada se gotovo 70 posto nacionalnih javnih fondova usmjerava u proizvodnju filmova a mnogo manje u povećanje publike.

Također se preporučuju veća fleksibilnost i eksperimentiranje kada je riječ o tome kako se i kada filmovi prikazuju, s obzirom na sve veću popularnost gledanja filmova na TV i preuzimanja s interneta.

Strategija će podržavati novi dijalog - tzv. Europski filmski forum, da ohrabruje razmjenu ideja kako bi se audiovizulene nacionalne, regionalne i politike na razini EU bolje dopunjavale i odgovorile na izazove poput digitalizacije i teškoća koje mnoge filmske kompanije imaju pribaviti sredstva.

Program Kreativna Europa pokrenut je 1. januara

2014. s proračunom od gotovo 1,5 milijardi eura za razdoblje 2014-20. Najmanje 56 posto proračuna Kreativne Europe biće izdvojeno za dio tog programa MEDIA.

Od 1991. iz programa MEDIA (Mjere za poticanje razvoja audiovizualne industrije) investirano je 1,7 milijardi eura u razvoj filmske industrije, distribuciju, obuku i inovacije s ciljem da se unaprijede raznolikost i međunarodna konkurentnost europskog filma i audiovizualne industrije.

Uz podršku stvaraocima filmova, MEDIA će podržati i više od 2.000 europskih kina u kojima europski film pokriva najmanje 50% repertoara.

Europska komisija je 15. svibnja usvojila stav o europskom filmu u digitalnoj eri s ciljem veće harmonizacije podrške filmu na razini EU i nacionalnim razinama i uvećanja ukupne dodane vrijednosti za europski film i njegovu publiku.

Startujući konferencijom za vrijeme filmskog festivala u Cannesu, Forum će okupljati stručnjake Europske komisije, članica EU, nacionalne i regionalne filmske fondove i druge predstavnike industrije. Forum će uživati ​​potporu kroz program Kreativna Europa na planu organizacije seminara, prikupljanja podataka i transnacionalne razmjene.

Europska audiovizualna industrija potiče se iz europskog filmskog fonda sa 2,1 milijardu eura godišnje uključujući oko 110 milijuna eura iz programa Kreativna Europa MEDIA.

U Europskoj uniji je 2012. godine snimljeno oko 1.300 filmova, za 200 više nego 2008, prema tek nešto više od 800 u SAD u 2012. Međutim, samo 8 posto europskih filmova prikaže se iu kinima u zemljama izvan Unije.

Podaci pokazuju da su 2012. više od 60% svih filmova prikazanih u EU bili europski filmovi ali je samo trećina prodanih karta bila za europske filmove. Usporedbe radi, američka produkcija sudjeluje sa 20% u prikazanim filmovima a sa 65 posto u prodaji ulaznica u EU.

Upozorava se i na činjenicu da se u EU obično na distribuciju troši manje od 10 posto filmskih proračuna.

Televizija je, navodi Europska komisija, i dalje najčešće korištena platforma za gledanje filmova. U 2011. su više od 40 posto od 122.000 prikazanih filmova odgledanih na televizijama u EU bili filmovi europskog podrijetla (8% je bila nacionalna produkcija 0,15% je proizvedeno u drugim europskim zemljama a gotovo 20 posto su bile europske kooprodukciji u cjelini ili dijelom) .

Prosječan proračun za film u EU ide od 300.000 eura u Mađarskoj i Estoniji preko pet miliona u Njemačkoj i Francuskoj do gotovo 11 miliona u Velikoj Britaniji. Usporedbe radi, prosječan proračun u SAD je 15 miliona dolara (11 miliona eura).

*Pri preuzimanju teksta s portala Akta.ba potrebno je navesti izvor i linkovati tekst.

Dojavi vijest na viber +387 60 3315503 ili na mail urednik@akta.ba.

NAPOMENA: Komentari odražavaju stavove njihovih autora, a ne nužno i stavove internet portala Akta.ba.

EU