Standardizacija za unapređenje poslovanja

05.11.2014. 08:30 / Izvor: eKapija.ba
Standardizacija za unapređenje poslovanja

Forum za prosperitet i zapošljavanje, održan u maju 2014 godine, okupio je širok spektar građana, predstavnika akademskog, poslovnog i političkog života.

Forum za prosperitet i zapošljavanje, održan u maju 2014 godine, okupio je širok spektar građana, predstavnika akademskog, poslovnog i političkog života. U okviru Foruma identifikovan je paket od šest ključnih područja koja zahtijevaju hitne socio-ekonomske reforme koje će znatno poboljšati domaću ekonomiju putem smanjenja nameta na plate, uklanjanja različitih prepreka za poslove, poboljšanja poslovne klime, podrške poduzetništvu, borbe protiv korupcije i jačanja stepena socijalne zaštite.

Reformski paket je dalje razrađen kroz Sporazum za rast i zapošljavanje koji je predstavljen političkim liderima, institucijama i civilnom društvu u julu 2014 godine od strane bivšeg šefa Delegacije EU u BiH i Specijalnog predstavnika EU Petera Sorensena koji je jasno naglasio da "Bosna i Hercegovina treba da se reformiše. U suprotnom zemlja rizikuje da dodatno zaostane iza svojih susjeda u smislu poslovnog okruženja i mehanizama potrebnih da se podstaknu investicije i stvore poslovi. Reforma je moguća – čak i ako se ispred nalaze teški zadaci – i proces mora početi, ozbiljno, kako bi se poboljšali životi i perspektive ljudi u Bosni i Hercegovini."

Novi pristup ekonomskom upravljanju, ključni stub u procesu proširenja, dodatno je razvijen u Paketu za proširenje u oktobru 2014 godine, u okviru kojeg su zemlje zapadnog Balkana pozvane da unaprijede ekonomsko upravljanje i politiku putem pripreme godišnjih nacionalnih ekonomskih Programa reformi. U praksi, ovi Programi biće usmjereni ka mjerama        strukturalnih reformi u sektorima koji su najznačajniji za poboljšanu konkurentnost i ekonomski rast, kao što su između ostalih industrija, istraživanje, transport, energija i ekologija.

Poboljšanje poslovne klime za mala i srednja preduzeća (MSP) vrlo je značajan aspekt za ekonomski rast i konkurentnost bh. ekonomije. Kroz uvođenje sistema upravljanja kvalitetom (QMS) i njihovom certifikacijom, mala i srednja preduzeća poduzimaju početne korake kako bi postala konkurentna na visoko zahtjevnim izvoznim tržištima. Evropska unija već podržava različite inicijative kako bi se unaprijedila standardizacija na evropskom nivou i kako bi se učinila više pogodnom i korisnom za mala i srednja preduzeća.

Jedna od posljednjih inicijativa implementirana u okviru IPA podrške Bosni i Hercegovini je i projekat finansiran od strane evropske unije EU podrška uvođenju sistema upravljanja kvalitetom (EU QMS) koji će osigurati potpuno besplatan proces pripreme za 100 domaćih malih i srednjih preduzeća. Uz podršku domaćih QMS konsultanata 100 „pilot“ preduzeća, koja su odabrana kao najperspektivnija od 271 prijavljenog preduzeća, uspješno su uključena u pripremu za certifikaciju sistema upravljanja kvalitetom u skladu sa ISO 9001:2008 standardom.

"Kroz razvoj, implementaciju i certifikaciju našeg QMS-a dostići ćemo poslovne standarde, međunarodno priznate, koji će nam pomoći da budemo certificirani i da prodajemo naše proizvode na međunarodnim tržištima bez ikakvih prepreka", kaže Savo Beribak izvršni direktor LASTA AD (Istočno Sarajevo) jednog od „pilot“ preduzeća, koje se bavi proizvodnjom saobraćajnih znakova.

A Maja Bralović-Smith, direktorica preduzeća za projektovanje i izvođenje građevinskih radova MIBRAL (Sarajevo) smatra da je stvarna vrijednost QMS-a primarna veza s kvalitetom. Kako kaže: "Visok standard kvalitete je ključ za naše prošle i buduće uspjehe. Implementacija ISO 9001 standarda pomoći će nam da bolje izmjerimo kvalitet naših usluga i da osiguramo stalni napredak."

U principu, proces konsultacije neće mala i srednja preduzeća isključivo pripremiti za certifikaciju, već će im omogućiti pristup stranim tržištima i početak izvoza, što direktno poboljšava domaću ekonomiju i životni standard čitavog društva. Pored toga QMS će donijeti poboljšanja u poslovnim procesima malih i srednjih preduzeća kroz bolje osposobljene uposlenike, smanjenje troškova poslovanja, povećanje efikasnosti, povećanja zadovoljstva klijenata, rast produktivnosti, zapošljavanje mladih itd.

Značaj Projekta još je veći ako uzmemo u obzir da je, usljed ukupnih ekonomskih teškoća, prema posljednjim podacima objavljenim od strane „ISO“, broj malih i srednjih preduzeća certificiranih prema ISO 9001:200 standardu u 2013 godini blago opao. Također, nakon okončanja Projekta u decembru 2014 godine, znanje će ostati u BiH, jer su tokom implementacije projekta 443 državna službenika, uposlenika javnih i privatnih kompanija, eksperta i konsultanta edukovani iz oblasti sistema upravljanja kvalitetom za mala i srednja preduzeća, što će rezultovati dugotrajnim pozitivnim učinkom na poboljšanje poslovnog sektora.

Podrška i posvećenost EU kako bi se obezbijedio bolji život stanovništvu BiH ostaje, ali i značajan broj od 271 malog i srednjeg preduzeća prijavljenog za Projekat pokazuje da su gore pobrojane mjere prepoznate i da su naišle na dobar prijem u domaćem poslovnom sektoru te da su značajne za osnaživanje ekonomije, apsorbovanje nezaposlenih radnika  i za pomoć u rastu cijele tržišne ekonomije u BiH.

 

*Pri preuzimanju teksta s portala Akta.ba potrebno je navesti izvor i linkovati tekst.

Dojavi vijest na viber +387 60 3315503 ili na mail urednik@akta.ba.

NAPOMENA: Komentari odražavaju stavove njihovih autora, a ne nužno i stavove internet portala Akta.ba.

Vijesti