Bruketa & Žinić & Grey

Bruketa za Akta.ba: Stvaramo li brend, moramo se zapitati zašto bi on nekome bio važan

26.05.2023. 08:35 / Izvor: Akta.ba
Davor Bruketa

Foto: Domagoj Kunić

Davor Bruketa kreativni je direktor i suvlasnik reklamne agencije Bruketa&Žinić&Grey, koju je osnovao zajedno s Nikolom Žinićem 1995. godine.

Davor Bruketa je kreativni direktor i suvlasnik kreativne agencije Bruketa&Žinić&Grey koja iz Zagreba djeluje kao „brand design hub“ globalne grupe agencija Grey. Cijeli njegov profesionalni put vezan je uz ovu agenciju koju je 1995. osnovao zajedno s Nikolom Žinićem pod imenom Bruketa&Žinić OM.

Agencija je to koja već više od dva desetljeća inovira baveći se kreativnim komunikacijama. Osvojili su preko 650 nagrada, postavši jedna od najuglednijih kreativnih agencija u ovome dijelu Europe.

Bruketa je ove godine član prestižnoga Cannes Lions žirija, stalni je član New York Cresta Awards žirija te je bio član žirija i drugih prestižnih natjecanja na području tržišnih komunikacija kao što su D&AD London, Art Directors Club New York, New York Festivals, Red Dot, Graphis, Young Guns, OneScreen New York i brojnih drugih, te je prvi iz jugoistočne Europe predsjedao žirijem London International Awards.

Bruketu ćemo uskoro moći slušati i na 11. Brending konferenciji. Tim povodom za Akta.ba je govorio šta je za njega kreativnost, koliki je njen značaj i o nekim potpuno novim kreativama koje nam dolaze ili su već tu.

- Šta je za Vas kreativnost?

Davor Bruketa: Za mene je kreativnost povezivanje poznatih stvari u nove odnose, čime stvaramo novu vrijednost. To je sposobnost da se stvori nešto novo i originalno, da se misli izvan ustaljenih okvira i da se pronađu inovativna rješenja. Kreativnost je spoj mašte, intuicije, strasti i razmišljanja izvan uobičajenog. Kreativnost je ključna u našem poslu jer nam omogućava da se istaknemo i prenesemo poruku na emotivan, zanimljiv i relevantan način.

- Kakvo je danas stanje kreativnosti - kada su zemlje Balkana u pitanju?

Davor Bruketa: Kreativnost na Balkanu ima veliki potencijal, ali često nailazi na izazove. Nedostatak resursa, financijska ograničenja i nedovoljna podrška društva mogu biti prepreke. Ipak, postoji sve veći broj talentiranih kreativaca koji se ističu svojom originalnošću i hrabrošću. Važno je ulagati više sredstava u obrazovanje, podršku mladim talentima i stvaranje poticajnog okruženja za razvoj kreativnih industrija na Balkanu.

- Koliko agencije/kompanije danas ulažu u kreativnost – da li je novac ključan za “uspjeh”?

Davor Bruketa: Novac nije ključan za uspjeh. Danas, više nego ikad prije imate mogućnost da vas cijeli svijet čuje na dlanu ruke. Svatko tko ima pristup internetu, ima pristup svima u svijetu. To je odlična vijest za sve one koji žive u malim i manje ekonomski značajnim sredinama. Više ne moraš živjeti u New Yorku, Parizu ili Londonu, niti imati PR agenciju u Los Angelesu da bi cijeli svijet čuo za tvoju ideju.

Potrebno je puno manje ulaganja u promociju ako je vaša ideja dovoljno zanimljiva da ljudi o njoj žele pričati. Najuspješnije kompanije danas ulažu u istraživanje, razvoj i poticanje kreativnosti svojih zaposlenika što je nužno za tržišni uspjeh.

- Šta je to od čega trebamo krenuti kad želimo stvoriti brend?

Davor Bruketa: Ljudi danas biraju brendove s kojima dijele svoje osobne vrijednosti. Želimo li stvoriti brend, moramo se zapitati zašto bi on nekome bio važan, koja mu je svrha, zašto radimo to što radimo i, na kraju, kako to radimo. „Golden circle“ Simona Sineka to jako lijepo objašnjava. Uvijek treba krenuti od toga zašto nešto radimo, a tek onda definirati kako točno ćemo to napraviti.

- Šta će biti sa kreativnom industrijom kada se u nju umješa umjetna inteligencija, da li je već uzela zamah - ( znamo da danas umjetna inteligencija sve više radi prodajne postove, logo za kompanije i sl.)

Davor Bruketa: Pretpostavljam da će kroz neko vrijeme umjetna inteligencija raditi većinu poslova koje danas nazivamo klasičnim oglašavanjem. Vjerojatno će postojati neki alat u koji ćemo ukucati brief, a on će nam izbaciti točnu egzekuciju po točkama.

Međutim, ono što mislim da će biti naš glavni posao u neko skorije vrijeme jest kreiranje iskustva. Očekujem da će nas posao manje biti klasično oglašavanje, a sve više kreiranje iskustva u kojem će ljudi htjeti sudjelovati, iskustvo koje će htjeti podijeliti s drugima i pozvati ih da i oni to iskuse i sudjeluju.

Umjetna inteligencija, kao i svaka druga tehnologija, može biti zloupotrebljavana i mislim da je jako važno ne upasti u tu zamku. Ako nam to uspije, značajno ćemo podići efikasnost ljudskog rada, što se već i sada vidi, a tek smo na početku.

- Koji je bio vaš najizazovniji projekt do sada i zašto?

Davor Bruketa: Svaki je projekt izazovan na svoj način. Činjenica da ne postoje dva ista projekta je s jedne strane jako lijepa, a s druge čini ovaj posao vrlo izazovnim. Ono što je meni iznimno uzbudljivo i zbog čega se svakodnevno trudim još jače i više je to što se na početku svakog projekta osjećam kao potpuni početnik. Svakodnevno radimo projekte za neku novu industriju i rješavamo neki drugi poslovni problem. Trudimo se uvijek ostati otvoreni kako bismo uopće bili u mogućnosti doći do nekog rješenja koje nije odmah vidljivo. Upravo nas je to nebrojeno puta dovelo do različitih zanimljivih projekata u kojima smo, kao odgovor na komunikacijski problem, kreirali potpuno nove proizvode ili koristili umjetnu inteligenciju i proširenu stvarnost. A ponekad je dovoljno samo povećati logo na ambalaži.

- Kao osoba s velikim iskustvom u kreativnoj industriji, koje savjete biste dali mladim ljudima koji započinju karijeru u ovoj industriji?

Davor Bruketa: Nitko od nas zapravo ne zna kako će ovaj posao izgledati, ne za deset godina, nego već za godinu dana od sada. Uživajte u promjenama i budite otvoreni za njih jer ih ne možete spriječiti. Promjena je konstanta u svijetu, ali ako se na kraju uspiješ riješiti straha od promjene, putovanje postaje jako uzbudljivo.

- Kako balansirate između kreativnosti i poslovnog uspjeha u vašem radu?

Davor Bruketa: Kreativnost jest izvor poslovnog uspjeha, barem u našem slučaju. Mi smo u prvom redu tvornica ideja. Te ideje imaju jako različite oblike, formate i forme, ali u srcu svakog našeg proizvoda jest neka ideja.

Razgovarala Ivana Raonić

*Pri preuzimanju teksta s portala Akta.ba potrebno je navesti izvor i linkovati tekst.

Dojavi vijest na viber +387 60 3315503 ili na mail urednik@akta.ba.

NAPOMENA: Komentari odražavaju stavove njihovih autora, a ne nužno i stavove internet portala Akta.ba.

Vijesti