Da li će Srbija postati vlasnik dijela autoputa koji ide kroz Crnu Goru?

21.09.2020. 15:19 / Izvor: Borba
Da li će Srbija postati vlasnik dijela autoputa koji ide kroz Crnu Goru?

Ovakav plan nije nemoguć, jer bi Kina u slučaju povoljnog ishoda dogovora sa Beogradom, dobila da gradi dionicu auto puta koji ide kroz Srbiju.

Država Srbija je u završnim pregovorima sa kineskim zvaničnicima da od njihove Eksim banke otkupi kredit za izgradnju dionice autoputa Bar-Boljare koji ide kroz Crnu Goru, ekskluzivno saznaje "Borba".

Ovakav plan nije nemoguć, jer bi Kina u slučaju povoljnog ishoda dogovora sa Beogradom, dobila da gradi dionicu auto puta koji ide kroz Srbiju, a Srbija bi faktički postala, do kraja isplate kredita, vlasnik dijela autoputa koji ide kroz Crnu Goru.

Također, u slučaju da Crna Gora ne bude mogla da vrati pomenuti kredit, a Srbija i Kina naprave pomenuti dogovor, jasno je da bi jedna od opcija bilo i to da Crna Gora iznajmi dio autoputa kroz njenu teritoriju, i to Srbiji, kao što je Šri Lanka iznajmila svoju luku Kini na 99 godina, jer nije mogla da vraća kredit koji je od njih uzela.

U tom slučaju, Srbija bi postala ekonomski gospodar Crne Gore, što je sada gotovo izvjesno, s obzirom da je naša ekonomija u lišem stanju.

Crna Gora strahuje da će projekat izgradnje autoputa koji koji bi trebalo da poveže jadransku luku Bar sa Beogradom i koji finansira Kina "biti na putu propasti".

Naime, taj projekat koji je uticao na povećanje duga zemlje mogao bi da bude opasan ukoliko se ima u vidu kredit kojim je finansiran i mogućnosti Crne Gore da ispoštuje sve stavke ugovora prema kineskoj Eksim banci, pisao je nedavno "Financial Times".

Iz kredita kineske Exim banke je od početka izgradnje autoputa Bar – Boljare do kraja prošle godine isplaćeno 751,57 miliona USD, odnosno 547,87 miliona eura.

Ukupno ugovorena vrijednost radova za izgradnju prioritetne dionice autoputa Smokovac – Uvač – Mateševo utvrđena ugovorom o projektovanju i izgradnji autoputa, zaključen između Ministarstva saobraćaja i kineske kompanije China Road and Bridge Corporation (CRBC) i iznosi 809,6 miliona eura.

Od toga se 85 odsto ukupnog iznosa, odnosno 688,2 miliona eura obezbijeđeno kroz zajam sa kineskom Exim bankom.

Radovi kasne, dug raste

Kritičari finansijskog projekta autoputa kroz Crnu Goru i dio nevladinog sektora, kao ključne probleme aranžmana sa Kinezima izdvajaju: činjenicu da se, umjesto završetka radova u maju ove godine, sada najavljuje kraj izgradnje prve dionice za septembar 2020. godine, da Vlada nije ugovorila izgradnju pristupnih puteva niti infrastrukturu što će državu koštati dodatnih između 80 i 130 miliona dolara, da se država nije zaštitila od mogućeg negativnog uticaja kursnih razlika na buduće vraćanje kredita, da je tokom izgradnje devastiran dio rijeke Tare na šta su reagovale domaće i međunarodne organizacije uključujući i UNESCO pod čijom je zaštitom kanjon Tare.

 

*Pri preuzimanju teksta s portala Akta.ba potrebno je navesti izvor i linkovati tekst.

Dojavi vijest na viber +387 60 3315503 ili na mail urednik@akta.ba.

NAPOMENA: Komentari odražavaju stavove njihovih autora, a ne nužno i stavove internet portala Akta.ba.

Vijesti