(Lider BiH) Sve okrutnija borba na tržištu oglašavanja: Najveći oglašivači dolaze iz svijeta kozmetike

23.02.2009. 14:28 / Izvor: Lider poslovni tjednik
(Lider BiH) Sve okrutnija borba na tržištu oglašavanja: Najveći oglašivači dolaze iz svijeta kozmetike

Jedna od prvih mogućih mjera svake tvrtke u odgovoru na aktualnu ekonomsku krizu jest rezanje troškova da bi se kako-tako održala sadašnja razina djelatnosti tvrtke. Posljedice tih mjera osjetit će i neizravni sudionici na tržištu, pa i marketinške i oglašavačke agencije, koje će, vjerojatno, ostati bez novih poslova na koje su računale, zbog čega će morati više raditi da bi zadržale sadašnje aktivnosti. Marketinški stručnjaci vjeruju da industriju oglašavanja u BiH čeka još okrutnija borba.

Najugroženiji tiskani mediji

Senad Zaimović, direktor Fabrike - agencije za dizajn, marketing i reklamu, objašnjava da tržište oglašavanja u BiH ima dvije veličine: prva je prema cjeniku medija otprilike 160 milijuna eura, a s druge je strane realna cijena od 60-ak milijuna eura kad se govori o medijima: televiziji, radiju, tisku i zasad maloj zastupljenosti internetskog oglašavanja. Tržište BiH je, tvrdi, još marginalno, jer većina njegovih međunarodnih klijenata ima svoje glavne urede u Hrvatskoj, Sloveniji ili u Srbiji, a agencije u BiH potpora su globalnim agencijama za međunarodne klijente u BiH. Tržište u BiH u posljednjih četiri pet godina bilježi rast, iako malen, od samo tri do pet posto na godinu. Uglavnom je očit na osnovi međunarodnih, a ne domaćih oglašivača. - Kod domaćih je kompanija poseban problem to da one oglašavanje smatraju troškom, a ne ulaganjem. Jednostavno, ne posvećuju dovoljno pozornosti edukaciji - ističe Zaimović. Tvrdi i da je jako usitnjeno tržište te da dosta lokalnih televizijskih stanica ne može računati na znatnije prihode od oglašavanja.

(Senad Zaimović, direktor Fabrike: "Poseban je problem s domaćim tvrtkama to da one oglašavanje smatraju troškom, a ne ulaganjem")

- U Sloveniji i Hrvatskoj već postoji konsolidacija medija, postoje tri televizijske mreže. Kod nas je situacija takva da imamo osam do devet igrača, a samo javni servis ima tri televizije - objašnjava Zaimović. Navodi da najveći oglašivači dolaze iz industrije deterdženata i kozmetike, i tvrdi da je obilježje BiH tržišta da telekomi još nisu uzeli mnogo maha i postali lideri oglašavanja na tržištu.

Ipak, u posljednjoj se godini može primijetiti da su se i oni probudili. Važno je, prema Zaimovićevim riječima, istaknuti i industriju pića. Inače, na našem je, ističe direktor Fabrike, samo 10-ak kvalificiranih agencija koje nude usluge oglašavanja, odnosno rade s relevantnim podacima koje dobivaju istraživanjem, od kojih je samo četiri-pet domaćih. Govoreći o cijenama oglašavanja, direktor Fabrike misli da je prema nekim analizama televizija podcijenjena, da joj je cijena toliko niska da svi ostali mediji trpe zbog toga.

- Tiskani su mediji najugroženiji u BiH. Vanjsko oglašavanje preuzelo je velik dio proračuna namijenjen tiskanim medijima. Potonji ne žele transparentno prikazati tiražu, i to je problem te industrije, koja je na repu u investiranju u oglašavanje u odnosu na okolne države - navodi Zaimović.

Najbolji potez

Direktor Fabrike ističe da se već potvrđuju procjene o deflaciji, što znači pad cijena u industriji oglašavanja. - Očekuje se pad cijena medija, tako da svi međunarodni oglašivači već imaju nalog za sva tržišta, pa tako i za naše. Očekuje se do 20-postotni pad investiranja - rekao je Zaimović.

(Vesna Beganović, direktorica Via Medije: "Bojim se da bi rezanjem proračuna za oglašavanje oglašivači mogli ugroziti vlastite pozicije")

Direktorica reklamne agencije Via Media Vesna Beganović kao problem na tržištu ističe i to što internacionalni klijenti u BiH dolaze posredstvom svojih internacionalnih agencija i sve poslove ugovaraju izvan BiH. Bez obzira na zakonsku regulativu i kodeks ponašanja direktorica Via Medije Vesna Beganović misli da "pod velom profesionalizma", a u interesu "obrane vlastite pozicije na tržištu", u BiH ima dosta nelojalne konkurencije u oglašivačkoj industriji, što se posebno očituje u `dampingu` cijena i srozavanju profesionalnih standarda.

- Veoma pozorno pratimo ekonomsku situaciju. U vrijeme recesije očekujemo okrutniju borbu, za koju je, svakako, kvalitetno oglašavanje veoma važno. Pretpostavljam da će globalna kretanja utjecati na domaće tržište, ali bojim se da bi rezanjem proračuna za oglašavanje oglašivači sami ugrozili vlastite pozicije. Kad je riječ o brendovima i njihovoj poziciji u svijesti potrošača, smanje li ulaganje u oglašavanje, mogli bi se naći u problemima i zaostatku kad recesija završi. Za vrijeme recesije i potrošači i proizvođači moraju se truditi izvući najbolje iz loše situacije - kaže direktorica Beganović.

Najbolji je potez, misli, sačuvati trenutačni tržišni udio fokusiranjem na najvjernije i najvrednije kupce, voditi računa o tome šta oni zapravo žele i mijenja li se njihova definicija vrijednosti.

piše: E. J. FELIĆ

poziv na pretplatu na : http://www.liderpress.hr/bih

*Pri preuzimanju teksta s portala Akta.ba potrebno je navesti izvor i linkovati tekst.

Dojavi vijest na viber +387 60 3315503 ili na mail urednik@akta.ba.

NAPOMENA: Komentari odražavaju stavove njihovih autora, a ne nužno i stavove internet portala Akta.ba.

Vijesti