Digitalna transformacija: Kompanije koje žele opstati na tržištu moraju se prilagođavati trendovima

03.05.2022. 08:45 / Izvor: Akta.ba
digitalna tranformacija

Zahvaljujući razvoju nauke i tehnologije svijet se polako digitalizuje, a ova promjena nije zaobišla ni kompanije.

Zahvaljujući razvoju nauke i tehnologije svijet se polako digitalizuje. Tako postoje digitalne karte za prijevoz, narudžbe za hranu, plaćanje bez kartice, digitalne knjige, a uskoro nam čak neće trebati ni ključ za automobil već ćemo ga pokretati uz pomoć koda na smart phonu. Nećemo se više brinuti ni da li smo ugasili peglu, jer ćemo i to moći provjeriti na smart phonu. Digitalni procesi nisu zaobišli ni radni sektor i kompanije pa se sistem rada ubrano mijenja uz digitalnu transformaciju.

Digitalna transformacija, kako i samo ime kaže predstavlja transformaciju potpomognutu digitalnim tehnologijama. Ovaj proces uključuje tehnologije, ali prije svega podrazumijeva drugačiji način razmišljanja.

"Digitalna transformacija kompanija podrazumijeva sistematičan način identifikacije prilika u kojim tehnologije mogu unaprijediti poslovanje, definisanje strategije čija je realizacija zasnovana na implementaciji takvih tehnoloških rješenja, podršku top menadžmenta i izgradnju korporacijske kulture koja je spremna na eksperiment i promjene," objasnio je za Akta.ba Senad Džananović, predsjednik Udruženje za digitalnu transformaciju u BiH.

Prednosti i mane digitalizacije

Digitalizacija kao i svaki drugi proces ima svoje prednosti i mane. Prednosti digitalizacije su između ostalog brzina i cijena usluge, povećana produktivnost i niži trošak proizvodnje, dostupnost u bilo koje vrijeme i na bilo kojem mjestu te ogroman analitički potencijal.

"Zamislite samo koliko nam je učenje olakšano zbog digitalnih tehnologija. Knjige su nam na dohvat ruke, u  mogućnosti smo pohađati bilo koji seminar ili školu, a da pri tome ne moramo napustiti toplinu svog doma. Samo prije nekoliko godina je bilo vrlo teško zamisliti da ćemo biti u mogćnosti isprojektovati predmet i otprintati ga uz pomoć računara, a sada je to realnost", rekao je predsjednik Udruženja za digitalnu transformaciju u BiH.

Digitalne tehnologije u velikoj mjeri mijenjaju način razmišljanja i otvaraju nove perspektive.

"Skoro da ne mogu zamisliti da idem u banku stojim u redovima da bih platio svoj račun, ili da prodavnica nema POS uređaja pa da moram ići do banke da bih podigao novac i nešto kupio. Prije samo desetak godina je bilo skoro pa nezamislivo da jedna osoba u par klikova kupi nešto u Americi, Kini ili bilo gdje u svijetu. Sada je sve to realnost koja ide naprijed", pojašnjava Senad.

Jedna od najvećih mana digitalnih tehnologija jeste emisija karbon dioksid. Ova emisija se najčešće dešava zbog potrošnje električne energije u velikim data centrima ili zbog isporuke roba kupljenih putem online trgovine. Tu je i ekološko zbrinjavanje elektronskog otpada koji se u zadnje vrijeme generiše u ogromnim količinama, ali i potencijalna ovisnost od društvenih mreža.

"Uz sve svoje prednosti i mane digitalizacije, digitalne tehnologije značajno mijenjaju tržišne pozicije kompanija. Kompanije, koje žele opstati na tržištu, se moraju prilagođavati novim trendovima i moraju iznalaziti načina kako da uz pomoć  tehnologiija unaprijede svoje poslovanje", naglasio je Džananović.

Digitalna transformacija povećava profit

Efekte implementacije projekata digitalne transformacije na poslovanje jedne kompanije možemo posmatrati kroz nekoliko dimenzija i to: prihode, efikasnost odnosno povećanje produktivnosti, upravljanje rizikom i usklađenost.

"Da bi kompanija imala pozitivne efekte na svoje poslovanje, menadžment kompanije treba definisati jasnu viziju gdje oni kompaniju vide za pet ili deset godina, i tu viziju prevesti u jasnu strategiju razvoja koja naravno uključuje i tehnologije", smatra Džananović.

Istraživanja su pokazala da organizacije koje najuspješnije upravljaju procesima digitalne transformacije tzv. digitalni masteri u odnosu na svoje konkurente ostvaruju u prosjeku za 26% veću profitabilnost i za 9 % veće prihode iz svoje fizičke aktive.

"Ono što je neophodno naglasiti jeste da digitalno poslovanje nema granica i da je isto prisutno bilo gdje u bilo koje vrijeme. Nisam siguran da će u budućnosti postojati grana industrije na koju digitalna transformacija neće uticati. Vjerujem da više nije pitanje da li će digitalna transformacija povećati kompaniji prihode nego da li će kompanija biti u stanju preživjeti ako se ne uključi u ove trendove", naglašava predsjednik Udruženja za digitalnu transformaciju u BiH.

Da li je digitalna transformacija skup proces mišljenja su podjeljenja. Ipak, kao i u svakoj drugoj industriji tako i u ovoj postoje jeftinija i skuplja rješenja.

"Projekte digitalne transformacije treba posmatrati kroz prizmu investicija. Ako je posmatramo na takav način, onda su osnovna pitanja da li se takav projekat uklapa u našu strategiju, kakav ćemo povrat imati i u kojem vremenskom roku, na koji način ćemo finansirati ovu investiciju i s kojim se potencijalnim izazovima i rizicima možemo suočiti. Ako imamo pozitivne odgovore na sva navedena pitanja vjerujem da cijena ide u drugi plan", pojašnjava Džananović.

Startup-i donose promjene

Istraživanja pokazuju da su startupi najčešće oni koji prave promjene, jer tehnologijom mijenjaju čitavu industriju.

"Fenomen promjena koje donose startup kompanije i odgovora industrije na takve izazove je možda najbolje opisao Clayton Christensen u svojoj knjizi "Inovatorova dilema" i ja ne očekujem da će se stvari u budućnosti značajno mijenjati. To znači da će neke kompanije uspjeti uhvatiti voz promjena, ali će ih dosta zasigurno nestati zbog pojave drugačijih i inovativnijih rješenja", rekao je Senad.

Svjedoci smo da je tokom generacija svaka industrijska revolucija donijela niz promjena po pitanju strukture zaposlenih takve promjene donosi i digitalizacija kompanija.

"Možemo očekivati da će nam slične efekte donijeti i Industrija 4.0 i naravno digitalna transformacija. Zasigurno će se neka zanimanja gasiti, ali je isto tako očekivati da će se mnoga druga otvarati. Promjene će zasigurno doći sa ili bez nas i mi im se moramo prilagođavati", zaključio je predsjednik Udruženja za digitalnu transformaciju u BiH .

U promjenama su mogućnosti koje nam donose priliku da kroz prilagođavanje polako kreiramo konkurentnu prednost.

E.O.

*Pri preuzimanju teksta s portala Akta.ba potrebno je navesti izvor i linkovati tekst.

Dojavi vijest na viber +387 60 3315503 ili na mail urednik@akta.ba.

NAPOMENA: Komentari odražavaju stavove njihovih autora, a ne nužno i stavove internet portala Akta.ba.

Vijesti