SLABA KONTROLA

Google prepun lažnih recenzija, evo kako ih prepoznati i kupiti

28.03.2023. 12:36 / Izvor: Akta.ba
Google

Google je prošle godine objavio da kontroliše recenzije na svojoj glavnoj navigacijskoj platformi. No, uprkos tome veliki je broj lažnih recenzija.

Google je prošle godine objavio da kontroliše recenzije na svojoj glavnoj navigacijskoj platformi. Kombinirajući napredne značajke umjetne inteligencije s ljudima koji ručno pregledavaju lažne recenzije. No, uprkos tome veliki je broj lažnih recenzija.

Tome doprinosi to što Google ne vrši nikakve dodatne korake za verifikaciju korisnika.

"Bilo tko može otvoriti bezbroj računa s različitim imenima, kreirati profilnu fotografiju koristeći umjetnu inteligenciju i na taj način profil učiniti vjerodostojnijim.", pojasnio je za Akta.ba Marko Barić, stručnjak za marketing i voditelj marketinga u kompaniji Notchu.

To znači da kada imate račun, možete pisati recencije za sve ustanove koje imaju My Business profile i nalaze se sužbenoj na Google stranici.

"Koristeći lažni profil možete komentirati bezbroj ustanova i na taj način dobiti kategorizaciju "local guide" odnosno lokalnog vodiča. To vaš profil čini još vjerodostojnijim", dodaje Marko.

recenzije

Kupovina recenzija od lažnih profila

Lažni profili se onda koriste prilikom kupovine recenzija. Na prvi pogled je teško reći da su profili i recenzije lažni.

"Postoje stranice poput Fiverra na kojem freelanceri nude različite usluge. Na tim stranicama za vrlo male novce možete kupiti recenzije", naglasio je.

Dodaje da se ne kupuju samo pozitivne recenzije. Ako vam neko želi srušiti rating, može kupiti i negativne recenzije, koje će naštetiti vašem biznisu.

"Na internetu možemo pronaći primjere gdje su različiti ljudi to testirali. Čak izmišljali restorane koji bi primjerice u Londonu došli na prvo mjesto liste najboljih restorana, a restoran kao takav uopće ne postoji.", pojasnio je i dodao:

"Sve stranice i sav sadržaj je nažalost jako manipulativan i nisam do sada vidio u praksi da Google radi nešto specifično kako bi zaustavio isto."

google

Kako prepoznati lažne recenzije?

Za običnog korisnika teško je vidjeti razliku između pravih i lažnih recenzija. Recenzije se ne odnose samo na ustanove, nego i na filmove, proizvode i slično.

"Moramo biti svjesni da je internet pun plaćenog sadržaja, bilo da se radi o tekstu ili video sadržaju. Imamo puno slučajeva gdje određeni film ima nevjerojatno dobre recenzije od "kritike". Onda krenemo istraživati i vidimo da je publika nevjerojatno loše reagirala na film. Naravno situacija može biti i obrnuta.", istakao je marketing stručnjak.

Kada su u pitanju recenzije za filmove ili knjige najjednostavnije je da se uvjerimo sami.  Najgore što nam se može dogoditi je da ugasimo seriju ili film nakon određenog vremena.

No, kod ustanova  i proizvoda je drugačije jer trošimo teško zarađeni novac.

"Ako govorimo o elektronici ili odjeći to uvijek možemo vratiti.  S druge strane teško da će nam neki restoran vratiti novac ukoliko nam se hrana nije svidjela ili je bila loša", kazao je.

Marko je naveo i slučaj koji se dogodio nedavno u Poljskoj. Mačak Gacek je bio najbolje ocijenjena turistička atrakcija u cijeloj državi sa skoro 4000 recenzija. U njima je dobio 5 zvjezdica. Google je nažalost uklonio profil, ali posjetitelji sve vrijeme prave nove profile. Smatra da će Gacek sigurno još dugo biti najbolja atrakcija u Poljskoj.

macak

Izvor: YouTube

Prije kupovine kupci čitaju recenzije

Ljudi danas provode dodatna istraživanja više nego ikada. Razlog su  informacije koje su  vrlo lako dostupne. Najviše istražuju prilikom kupovine novih proizvoda poput automobila ili elektronike.

"Kroz posljednjih nekoliko godina plasira se veliki broj proizvoda koji imaju vrlo dobro razrađenu marketinšku strategiju. Ona također uključuje i recenzije poznatih osoba, influencera i slično. No srećom ako je proizvod zaista loš, teško je kontrolirati toliku masu ljudi. Kako internet ništa ne oprošta, tako se s vremenom šire i informacije i ti isti proizvodu često dožive veliki pad ili nestanak s tržišta", smatra Marko.

Nedavno je bio takav slučaj u regiji. Jedan od najvećih domaćih influencera otvorio je restoran. Odnosno njegovo ime se koristilo za brending restorana. Na početku je za sobom povukao vrlo pozitivne recenzije i ocjene. Kasnije se ustanovilo da je većina tog sadržaja bila plaćena. Korisnici generalno nisu bili oduševljeni uslugom, hranom i omjerom cijene/kvalitete.

"Na kraju se ipak dođe do istinitih informacija, ali u međuvremenu nažalost puno korisnika već potroši novac očekujući nešto sasvim drugo", kazao je.

google

Google može samo ukloniti sadržaj

Google, ali i ostale tražilice su u više navrata objavili da im ne smeta lažni sadržaj ili sadržaj koji generira umjetna inteligencija ukoliko je kvalitetan.

"U zadnjih nekoliko godina mogli smo svjedočiti velikoj cenzuri sadržaja dok je trajala sama pandemija. Autori naravno pronađu načine kako i dalje biti aktivan na internetu. Jedino što Google i druge tražilice mogu učiniti je da u potpunosti uklone sadržaj, ali kao što rekoh nitko nema potpuno kontrolu nad internetom.", istakao je.

Teško da će Google uskoro razviti sistem, jer je sav sadržaj potrebno pregledavati ručno.

"Ako uzmete u obzir koliko se sadržaja ili koliko recenzija objavljuje dnevno na svim jezicima, Google bi vjerojatno trebao zaposliti još nekoliko desetaka tisuća ljudi da to rade. To sigurno neće učiniti jer im recenzije ne donose nikakvu profitabilnost ili gubitak", poručio je Marko i dodao:

"Google je već u više navrata pokazao da mu nije u interesu zaštita korisnika. Moramo biti svjesni i da je Google samo jedna od korporacija kojoj je u interesu profit, a ne krajnji korisnik i njegovo zadovoljstvo".

Zato sljedeći put kada krenete u neki restoran koji ima vrhunske recenzije malo "zagrebite po površini" i provjerite da li on zaslužuje vaš novac.

E.O.

*Pri preuzimanju teksta s portala Akta.ba potrebno je navesti izvor i linkovati tekst.

Dojavi vijest na viber +387 60 3315503 ili na mail urednik@akta.ba.

NAPOMENA: Komentari odražavaju stavove njihovih autora, a ne nužno i stavove internet portala Akta.ba.

Vijesti