Ivo Lelas, direktor kompanije Orbico BiH - Svjetske kompanije ne prepuštaju svoje brendove nestabilnima

18.09.2009. 12:23 / Izvor: Lider poslovni tjednik
Ivo Lelas, direktor kompanije Orbico BiH - Svjetske kompanije ne prepuštaju svoje brendove nestabilnima

Bez obzira na brojne kampanje, akcije, promocije pod sloganima "kupujmo domaće" potrošači u BiH, pogotovo oni koji traže kvalitetu i ne pitaju za cijenu, kad je riječ o sofisticiranijoj robi, brendovima, još više vjeruju stranim – uvoznim - poznatim svjetskim robnim markama. Neuređeno tržište, siva ekonomija, fiktivne tvrtke, uvoz ilegalnim kanalima, falsificirana roba samo su neke pojave koje pobuđuju određenu sumnju u uvozne proizvode, pa i renomiranih svjetskih marki. O zastupljenosti svjetskih brendova na tržištu BiH, o tome tko sve uvozi i zastupa poznate robne marke, zakonskoj regulativi, odnosu države prema sprječavanju nelegalnog uvoza i pojavi falsificiranih robnih marki u intervjuu za BiH Lider govori Ivo Lelas, direktor tvrtke Orbico BiH.

• Kako ocjenjujete stanje na tržištu BiH s aspekta zastupljenosti renomiranih svjetskih robnih marki i kako je to područje zakonski uređeno?

- Gledajući zastupljenost renomiranih svjetskih robnih marki u segmentu distribucije robe široke potrošnje, možemo slobodno reći da je tržište BiH u jednakopravnom položaju kao i tržišta regionalnih zemalja. Proizvode kao što su Ariel, Pampers, Allways ili npr. Lacoste, Max Factor ili Mr. Nut možete pronaći u svim boljim trgovinama i parfumerijama bez obzira na to u kojoj se državi u regiji nalazili. Sve važnije svjetske kompanije imaju svoja predstavništva i u Bosni i Hercegovini i ulažu maksimalane napore da bi što kvalitetnije ovladale tržištem. Tržište je otvoreno, pa s te točke gledišta ne postoji zakonska zapreka da bilo koja svjetska tvrtka otvori svoje predstavništvo u BiH.

• Je li zakonska regulativa izjednačena u oba entiteta, odnosno moraju li domaće ili strane tvrtke, kao u nekim drugim sektorima, npr. u bankarstvu, otvarati posebna zastupništva u svakom od njih?

- Promatramo li situaciju u svojem dijelu poslovanja, prilikom otvorenja zastupništva zakonska je regulativa jednaka, zato se ne mora otvarati posebno zastupstvo u drugom entitetu.

• Tko se sve bavi zastupanjem stranih robnih marki i ima li fiktivnih tvrtki na tom području?

- Time se uglavnom bave renomirane kompanije u BiH jednostavno zato što nijedna svjetska kompanija neće prepustiti poslovanje, pa u skladu s time i rizik da se njezin brend degradira, organizacijski i financijski nestabilnoj tvrtki. U sektoru distribucije robe široke potrošnje prema mojim saznanjima nema fiktivnih tvrtki.

• Kako biste ocijenili kvalitetu poznatih svjetskih robnih marki s obzirom na to da na tržištu BiH postoji određena sumnja u izjednačenost njihove kvalitete s kvalitetom na svjetskom odnosno europskom tržištu?

- Ponovit ću stajalište da nijedna svjetska kompanija koja upravlja poznatim brendom ne može sebe dovesti u situaciju da se poigrava njegovom kvalitetom jer to može imati štetne i dalekosežne posljedice. Proizvodi se izrađuju prema definiranim tehnologijama, pa je stoga i kvaliteta ujednačena i zajamčena. S druge pak strane, hipotetski gledano, svi proizvodi koji nastaju u procesu u kojem se upotrebljava voda mogu u konačnici pomalo odstupati jer se kvaliteta vode razlikuje od zemlje do zemlje. Ali to je zanemarivo odstupanje koje ne može dovesti u pitanje upravljanje kvalitetom poznatih robnih marki.

• Koliko ima falsificiranih robnih marki i koliku nadležna državna entitetska tijela posvećuju pozornost toj pojavi, odnosno odakle dolazi takva roba i kojim kanalima?

- Na tržištu ima mnogo proizvoda koji se uvoze s Istoka, iz Kine ili Turske, i koji se prodaju pod imenima poznatih robnih marki. To se posebno odnosi na poznate parfeme. Državne institucije rade koliko mogu, ali ipak nedovoljno da bi se tomu stalo u kraj jer je zarada u tom segmentu najveća. S druge smo strane uspješno surađivali s Tržišnom inspekcijom na otkrivanju lokalnih falsifikatora proizvoda Head&Shoulders, šampona za kosu koji je dio našeg asortimana. Dakle, ima pomaka, ali državne bi se institucije morale više angažirati na tome jer ipak gube znatan novac zbog nenaplaćenih carina i poreza…

• Kako se postaje zastupnikom poznate robne marke, odnosno koje je kriterije nužno ispuniti?

- Jedino kvalitetna organizacija utemeljena na lojalnim i motiviranim zaposlenicima uz odgovarajuće logističke resurse i financijsku stabilnost može dovesti do kvalitetnih rezultata koji su preduvjet za preuzimanje zastupništva. Situacija na tržištu distribucije robe široke potrošnje takva je da samo onaj tko se uspije prilagoditi u hodu i stalno smanjivati operativne troškove može biti konkurentan i zato zanimljiv budućim poslovnim partnerima. Marže su vrlo male, a zahtjevi su sve veći i veći, pa samo napornim radom i zalaganjem svih zaposlenika na svim razinama organizacije možete biti konkurentni. Nijedna ozbiljnija tvrtka neće dati zastupstvo ako nije sigurna u pozitivan ishod. Evo, mi smo prije nekoliko mjeseci u Moldaviji preuzeli distribuciju proizvoda tvrtke Procter&Gamble, koja je naš dugogodišnji partner. Ona nas je svih godina učila kako da budemo poslovno i troškovno što efikasniji. To promišljanje pomoglo nam je da samostalno razvijemo distribucijske sustave u Sloveniji, Hrvatskoj, Bosni i Hercegovini, Srbiji, na Kosovu, u Makedoniji, Bugarskoj te Moldaviji. Na tome, zasigurno, ne namjeravamo stati…

razgovarao E. J. FELIĆ

poziv na pretplatu na : http://www.liderpress.hr/bih

*Pri preuzimanju teksta s portala Akta.ba potrebno je navesti izvor i linkovati tekst.

Dojavi vijest na viber +387 60 3315503 ili na mail urednik@akta.ba.

NAPOMENA: Komentari odražavaju stavove njihovih autora, a ne nužno i stavove internet portala Akta.ba.

Vijesti