DIREKTOR MASTERCARDA U BiH za Akta.ba

Amir Trokić: Prihvat kartičnog plaćanja u BiH tri puta manji od EU prosjeka

17.03.2023. 14:19 / Izvor: Akta.ba
mastercard

Mastercard ima ključnu ulogu u olakšavanju e-trgovine i digitalnih plaćanja u Bosni i Hercegovini.

Mastercard ima ključnu ulogu u olakšavanju e-trgovine i digitalnih plaćanja u Bosni i Hercegovini. Svojom naprednom tehnologijom plaćanja i sigurnim online rješenjima za plaćanje, pomogli su u pokretanju rasta sektora e-trgovine u našoj zemlji. O njihovoj posvećenosti inovacijama, cyber sigurnosti i korisničkom iskustvu za portal Akta.ba je govorio Amir Trokić, direktor za Poslovni razvoj i odnose sa klijentima u kompaniji Mastercard za tržište Bosne i Hercegovine.

Koliko je implementacija savremenih tehnologija kao što su mobilna plaćanja i e-commerce rješenja važna za poslovanje kompanija u BiH?

- Možemo definitivno govoriti o tome da e-commerce i digitalne tehnologije otvaraju brojne nove prilike za biznise da povećaju svoju konkurentnost, da postave temelje za uspješnu nadogradnju i da unaprijede svoje poslovanje u budućnosti. Ono što je potrebno trgovcima iz segmenta MSP jesu partneri koji će biti uz njih i ponuditi im rješenja koja odgovaraju njihovim potrebama i sa troškovne i sa tehnološke strane. Savremene tehnologije donose jasne benefite kako privrednicima tako i građanima i društvu jer se zajedničkim naporima stvara održivi rast za lokalne zajednice, no najveći benefit koji elektronska plaćanja i digitalne tehnologije donose privredi ogleda se u kontekstu povećanja transparentnosti finansijskih tokova i borbe protiv sive ekonomije. Važno je znati da uključivanje u digitalnu ekonomiju pomaže i naporima države, prije svega Ministarstvima finansija i Poreskim upravama u izgradnji bezgotovinskog društva tj. digitalne ekonomije koja donosi mnogo prednosti za sve učesnike u platnom ekosistemu i pozitivno utiče na sve stubove društva: zdravstvo, školstvo, javnu upravu, putnu i saobraćajnu infrastrukturu, odnosno doprinosi ukupnom ekonomskom razvoju.

Da li smatrate da su online trgovci i potrošači dovoljno zaštićeni trenutnim zakonima koji obuhvataju i online poslovanje, te kako bi se mogli unaprijediti zakoni i propisi da bi se potaknuo daljnji razvoj eCommerce tržišta u Bosni i Hercegovini?

- Potencijal online trgovine je ogroman, ali moramo biti svjesni da je prilagođavanje zakonskog okvira kompleksan proces i da je potrebno kontinuirano, sinergijsko djelovanje svih relevantnih učesnika u ekosistemu – od nadležnih regulatornih institucija, banaka, specijalizovanih udruženja poput e-commerce asocijacije, tehnoloških kompanija, privatnog sektora, pa do krajnih korisnika kartica – kako bi se proces uključivanja u digitalnu ekonomiju pojednostavnio i na taj se način iskoristile sve prednosti digitalnih plaćanja. Pomaci su vidljivi, a korisnici iz BiH prate globalne trendove kada su u pitanju savremena digitalna plaćanja pa je neophodno intenzivnije raditi i na donošenju potrebne legislative.

amirtrokic

Da li je kompanija "Mastercard" do sad radila na nekim rješenjima iz oblasti cyber bezbjednosti i digitalnog identiteta?

- Nama je važno da korisnici u svakom trenutku znaju da osim jednostavnosti i brzine – Mastercard garantuje i sigurnost plaćanja jer pruža vrijedne sigurnosne alate koji korisnicima kartica pružaju potrebnu zaštitu i osjećaj sigurnosti prilikom online plaćanja. Imajući u vidu kontinuiran rast korištenja digitalnih kanala plaćanja globalno pa tako i u našoj zemlji - korisničko iskustvo postalo je presudno za uspjeh bilo kojeg rješenja, naravno uz poštovanje svih pravila i regulative, te obezbjeđivanje najviših nivoa zaštite i sigurnosti. Smanjenje rizika od cyber prevara i jačanje povjerenja korisnika jedna od naših ključnih misija, a ono što vidimo kao budućnost i što Mastercard nudi kao rješenje jeste biometrijska autentifikacija jer omogućava najbolje korisničko iskustvo uz istovremeno povećanje sigurnosti digitalnog ekosistema. U tom kontekstu naglasio bih Mastercard Identity Check kao novi autentifikacijski protokol za online kartično plaćanje koji je od prošle godine u primjeni i na BiH tržištu, a bazira se na EMV 3-D Secure (3DS2) standardu. 3DS2 je dizajniran da poboljša 3D Secure 1 kroz značajno unaprjeđenja procesa autentifikacije korisnika i isporukom mnogo prijatnijeg i integrisanijeg korisničkog iskustva. Ovo je rješenje prvenstveno razvijano kao „mobile first“ imajući u vidu da se većina online kupovina danas događa putem mobilnih uređaja.

Još neka od rješenja koje Mastercard nudi NuDetect, a radi se nadogradnji aktivne biometrijske autentifikacije koja se bazira na pasivnoj, bihevijoralnoj analizi korisnika, zatim je tu RiskRecon koje preduzetnicima pruža alate koji su im neophodni za donošenje odluka o cyber riziku trećih strana i daje smjernice za preduzimanje određenih mjera zaštite, pri tome ne ometajući kontinuitet poslovanja.

Koji su to najveći izazovi i potrebe u digitalnom poslovanju kompanije "Mastercard"?

- Pružiti najbolje korisničko iskustvo je sve veći izazov kako za trgovce, tako i za nas u platnoj industriji. Naš cilj je prevashodno učiniti finansijske tokove transparentnim jer se tada oni oni mogu pratiti i to svima u lancu pruža dodatnu vrijednost. Mastercard u BiH u saradnji sa partnerima - finansijskim institucijama, javnim sektorom, privatnim kompanijama – kontinuirano radi na lokalnoj implementaciji inovativnih rješenja i primjeni globalne Mastercard ekspertize, a sve sa ciljem donošenja najboljih svjetskih praksi u BiH i poticanja digitalnih plaćanja. Globalno smo posvećeni cilju da do 2025. godine u digitalnu ekonomiju uključimo milijardu ljudi i 50 miliona malih preduzeća. S druge strane, na lokalnom nivou to znači intenzivnije širenje prihvatne mreže kako u fizičkom, tako i u online okruženju, a za to su potrebna dodatna ulaganja u infrastrukturu i stalna edukacija. BiH kao tržište ne zaostaje u pogledu evolucije potrošačkih navika u odnosu na region, ali je evidentan zaostatak u pogledu mogućnost prihvata kartičnih plaćanja - posebno kod malih i srednjih preduzetnika. Prihvatni jaz u BiH je tri puta veći od EU prosjeka, stoga Mastercard sa finansijskim institucijama, javnim sektorom i drugim relevantnim partnerima kao što su eCommerce asocijacije u BiH aktivno radi na edukaciji i stvaranju što boljih preduslova da se ovaj jaz smanji.

Razgovarala: Erna Salkić

*Pri preuzimanju teksta s portala Akta.ba potrebno je navesti izvor i linkovati tekst.

Dojavi vijest na viber +387 60 3315503 ili na mail urednik@akta.ba.

NAPOMENA: Komentari odražavaju stavove njihovih autora, a ne nužno i stavove internet portala Akta.ba.

Vijesti