Pelješki most je imun na korona-krizu, radi se punom parom

15.04.2020. 13:44 / Izvor: Slobodna Dalmacija
Pelješki most je imun na korona-krizu, radi se punom parom

Gradilište pelješkog mosta, na svu sreću, ne osjeća teret krize izazvane koronavirusom koja potresa cijeli svijet.

Gradilište pelješkog mosta, na svu sreću, ne osjeća teret krize izazvane koronavirusom koja potresa cijeli svijet. Istodobno se bez problema radi i na pristupnim cestama, probija se tunel “Debeli brijeg”, ključan objekt na trasi pelješke ceste koji će omogućiti pristup mostu.

Tako, dok se Hrvatska bori s koronom, radovi na mostu koji grade radnici iz Kine, od kojih je većina pristigla upravo iz pokrajine Hubei, napreduju predviđenom dinamikom. Petstotinjak Kineza radi u tri smjene. Nalijevaju stupove koji će nositi čeličnu konstrukciju budućeg mosta, a koja je brodom nedavno dopremljena iz Kine.

Podsjetimo, brod s prvih 29 segmenata nosive čelične konstrukcije stigao je iz Kine na gradilište pelješkog mosta potkraj veljače, a iskrcavanje čeličnih blokova trajalo je malo duže zbog njihove težine – od 180 do 200 tona, te zbog težeg manipuliranja u moru.

Naime, čelični su blokovi s broda specijalnim dizalicama polagani na platforme koje su ih poslije prevozile na predviđena stupna mjesta za montažu. Uskoro se očekuje dolazak i drugog kontingenta čeličnih blokova. Premda se ne zna točan datum, pretpostavlja se da će to biti za otprilike mjesec dana, jer su dvije tvornice koje su bile zatvorene zbog pandemije koronavirusa u Kini ponovno počele s radom. Zato se ne očekuju nikakvi zastoji na gradilištima u Komarni i Brijesti, a Neretvanski kanal svaki dan poprima novu vizuru.

Svi su radnici na gradilištu zdravi, a otkako je krenula zaraza koronavirusom, nitko nije dolazio s Dalekog istoka. Oni koji su s gradilišta otišli u Kinu, a među njima je desetak poslovođa, nisu se vraćali, i njihov se povratak ni ne planira dok traje pandemija. Postojeći broj radnika sasvim je dovoljan za nastavak ovakve dinamike radova, koja ide više nego dobro jer je završena gradnja prvog stupa budućeg mosta.

KRČE ŠUMU I MAKIJU

– Čelična nosiva konstrukcija već se montira na upornjaku na kopnenoj strani u Komarnoj. Čelični blokovi najprije se polažu na skelu pa se spajaju zavarivanjem. Također se radi na nekoliko stupova u moru na kojima su završene naglavnice. Trenutačno se poslovi odvijaju na stupovima broj četiri, pet, šest, sedam, osam i devet u moru, te na stupnome mjestu broj trinaest na kopnu s pelješke strane – kazao nam je voditelj gradilišta Jere Šegedin iz Hrvatskih cesta.

Osim toga, finalizira se betoniranje upornjaka koji se pripremaju za montažu rasponske konstrukcije. Tako je napravljena skela koja omogućava montažu prvog raspona između upornjaka na kopnenoj strani i prvoga stupa koji je već ranije izveden.

U moru je još uvijek brod koji je dovezao čelične dijelove za rasponsku konstrukciju iz Kine, koji se još iskrcavaju. Kako se i pretpostavljalo, iskrcavanje ide sporije zbog težine elemenata. Podsjetimo, brod je dovezao više od 200 tona čeličnih profila za konstrukciju budućeg pelješkog mosta, a natovaren je baš u Wuhanu, koji je epicentar pandemije koronavirusa.

Kinezi na pelješkom most rade dan i noć, pa ako se radovi nastave ovakvom dinamikom, dovršit će se i prije predviđenog roka u srpnju 2021. godine. No to ne uključuje i radove na pristupnim cestama od Jadranske magistrale i Komarne, preko Brijeste do Stona, gdje su radovi zbog peripetija oko javne nabave i izbora izvođača kasnili više od godine dana. Ipak, sada se dobro radi i na pristupnim cestama pelješkom mostu.

Na predjelu Duboka trenutačno se priprema teren za pristupnu cestu nedaleko od ulaza na gradilište; krči se šuma i makija, nakon čega će uslijediti zemljani radovi. Ovu dionicu pristupne ceste dobila je tvrtka “Strabag”, koja je u studenom uvedena u posao. Riječ je o dionici službenog naziva Duboka – Sparagovići/Zaradeže, za koju se mjesecima nije mogao odabrati izvođač radova zbog brojnih žalbi koje su odgađale početak radova.

Prema ugovoru, “Strabag” mora izgraditi spoj pelješkog mosta s državnom cestom D8 (Jadranskom magistralom) na kopnenoj strani, te prvu dionicu nove pelješke ceste na Pelješcu. Ugovor je vrijedan 478,3 milijuna kuna bez PDV-a, a ova, prva dionica pristupne ceste pelješkom mostu trebala bi biti završena u kolovozu 2022. godine.

NASTAVAK DINAMIKE

Premda je ta dionica duga samo 12,4 kilometra, u Hrvatskim cestama napominju kako se radi o vrlo zahtjevnom projektu koji uključuje izgradnju dvaju tunela, dvaju mostova i vijadukta, te ostalih popratnih komponenti. Drugu dionicu pelješke ceste Sparagovići – Doli, dužine 18 kilometara, gradit će grčka tvrtka “Avax”, koja je počela s raščišćavanjem terena.

– U Dančanju se već rade iskopi pred velikim tunelom “Debeli brijeg”, a radovi na tunelu mogli bi početi za petnaestak dana. Formira se nasip trupa ceste na čvoru Zaradeže – objasnio je Šegedin, koji se nada da će se radovi nastaviti ovakvom dinamikom.

Do zastoja ne bi trebalo doći jer su kineske tvornice čelika koje izrađuju elemente za rasponsku konstrukciju počele s radom. Ne bi trebalo biti ni problema sa zdravstvenim stanjem radnika na terenu jer se Kinezi strogo pridržavaju uputa Epidemiološke službe. I prije početka epidemije u Hrvatskoj i o najmanjoj promjeni zdravstvenog stanja radnika obavještavali su dežurnog epidemiologa, koji je i zbog obične prehlade obilazio gradilište u Komarnoj i Brijesti.

Kako doznajemo, nakon eskaliranja epidemije u Hrvatskoj kretanje na gradilištu je ograničeno. Nikome nije dopušten posjet gradilištu, pa su kineski radnici u svojevrsnoj samoizolaciji u kojoj udarnički grade most osluškujući što se događa u Hrvatskoj i Kini.

DONACIJA HRVATSKOJ

Tvrtka “China Road and Bridge Corporation” (CRBC), koja gradi pelješki most, uplatila je vrijednu donaciju Hrvatskoj za nabavu nužnih sredstava i opreme u borbi protiv koronavirusa. Riječ je o 800 tisuća kuna uplaćenih u državni proračun u sklopu akcije “Hrvatska protiv koronavirusa”, koju je nedavno pokrenula naša Vlada.

“China Road and Bridge Corporation” (CRBC) velika je kineska državna tvrtka koja se bavi ugovaranjem, investiranjem, razvojem i upravljanjem cestama, mostovima, lukama, željezničkim prugama, zračnim lukama, tunelima, nekretninama i industrijskim parkovima. U Dubrovačko-neretvanskoj županiji ova je tvrtka prisutna od ljeta 2018. godine, kad su počeli radovi na pelješkom mostu, gdje je stalno angažirano petstotinjak radnika iz Kine, od kojih je većina iz pokrajine Hubei, koja je ne tako davno bila epicentar epidemije koronavirusa.

– “China Road and Bridge Corporation”, kao međunarodna tvrtka s društvenom odgovornošću, želi pridonositi u borbi protiv koronavirusa u Hrvatskoj. CRBC čvrsto podržava sve mjere koje je Vlada poduzela protiv koronavirusa i želi biti uz hrvatski narod u toj borbi, te vjeruje da će Hrvatska pobijediti epidemiju – priopćili su iz CRBC-a. 

KINESKI ČELIK

U temelje mosta ugrađeno je oko 30 tisuća tona čelika. Rasponska konstrukcija sadržavat će oko 32 tisuće tona čelika, koji će brodovima biti dopremljen iz Kine. U pelješki most bit će ugrađeno 40 tisuća tona armature i više od 70 tisuća kubika betona.

NAGLAVNICE KAO RUKOMETNO IGRALIŠTE

Naglavnice su glavni noseći element mosta jer primaju i amortiziraju teret i udare, te ih provode dalje u temelje mosta. Nakon što se naglavnica posebnim strojem postavi na pilote, spušta se tri metra u more. Gledajući sa strane, izgleda vam kao da kineski radnici, koji ih postavljaju, rade u posudi uronjenoj u more. A koliko su naglavnice zahtjevne i važne, govore podaci da će se u njih ugraditi 3200 kubika betona. Njihova je veličina 29 x 23 metra, kao jedno rukometno igralište.

ZAVRŠENA GRADNJA PRVOG STUPA

Svi radnici na gradilištu su zdravi, a otkako je krenula pandemija nitko nije dolazio iz Kine. Oni koji su otišli kući, a među njima je desetak poslovođa, nisu se vraćali, a sada se njihov povratak ni ne planira dok traje pandemija. Postojeći broj radnika sasvim je dovoljan za nastavak ovakve dinamike radova, koji se odvijaju više nego dobro jer je završena gradnja prvog stupa budućeg mosta.

*Pri preuzimanju teksta s portala Akta.ba potrebno je navesti izvor i linkovati tekst.

Dojavi vijest na viber +387 60 3315503 ili na mail urednik@akta.ba.

NAPOMENA: Komentari odražavaju stavove njihovih autora, a ne nužno i stavove internet portala Akta.ba.

Investicije