Targer SCM konferencija: Kompanije u BiH moraju biti spremne na krizu

13.09.2021. 12:34 / Izvor: Akta.ba
Targer SCM konferencija: Kompanije u BiH moraju biti spremne na krizu

Kompanije u BiH moraju biti spremne za krizu i situacije kada se tržište izmanke preko noći, a sirovine se ne mogu nabaviti.

Kompanije u BiH moraju biti spremne za krizu i situacije kada se tržište izmakne preko noći, a sirovine se ne mogu nabaviti. Bez obzira na pandemiju ili druge pojave uvijek smo između dvije krize, a antifragilnost je ključna poručeno je sa jednog od panela na premijernoj Targer SCM konferenciji koja je održana prošli petak u Neumu.

Targer, organizator ove konferencije okupio je stručnjake iz regiona u oblasti supply chain management-a i logistike. 

"Presretan sam i oduševljen što smo napravili prvu premijernu SCM konfereneciju u BiH. Nadam se da smo ovom konferencijom pokrenuli jednu lavinu na ovu temu. Radujem se što će konferencija prerasti u redovnu godišnju konferenciju koja će poslužiti kao platforma za okupljanje struke, logistike, supply chain-a, planiranja odnosno integralnog SCM-a", kazao je za Akta. ba Tarik Kadrispahić, direktor kompanije Targer.

Pandemija je ubrzala procese promjena u kompanijama, ali situacija u našoj zemlji nije još uvijek na zavidnom nivou. Kompanije moraju uvoditi promjene. 

"Stvari se teško mijenjaju. Krenimo sami od sebe. Koliko često mi mijenjamo svoje navike npr. prehrambene koje su loše? Isto tako u firmama to je proces. Dakle, proces je taj koji teče. Mi ga možemo malo ubrzati ili usporiti. Mi se nadamo da ćemo ga ovakvim stvarima ubrzati uvođenjem naprednih organizacionih tokova. 

Organizacijska riješenja, poslovna kultura, promjena mindseta to je ono na čemu treba da radimo. Tako da ja i na ovu konferenciju gledam kao dio procesa da se stvari mijenjaju.", pojasnio je Tarik.

Antifragilnost ključna za kompanije

Pravilnim upravljanjima lancima opskrbe se postiže agilnost, brzina na odgovore tržišta i kupaca te su rokovi isporuke puno kraći. Samim tim manje zaliha znači da biznis manje košta jer treba manje skladišnog prostora i slično.

Jedan od ključnih zaključaka konferencije je iznio Antonije Zrilić kazavši da je antifragilnost ono na čemu kompanije moraju raditi.

"Uvijek je stanje između dvije krize. Nešto će se desiti, neka pojava. Možda nismo mogli predvidjeti je li to pandemija, ali poenta je da se uvijek trebamo spremati za krizu bilo koje vrste. Moramo biti spremni na situaciju da će nam se možda tržište izmaći preko noći, da se sirovine neće moći nabaviti. Dakle, važno je kakva je naša agilnost i brzina. Tako da je antifragilnost po meni jedan od ključnih pojmova i ako samo malo od toga usvoje pojedinci i firme ja mislim da smo napravili napredak", naglasio je Kadrispahić.

Proizvodne kompanije u BiH imaju "pune ruke posla", ali nemaju kadra

Proizvodne kompanije iz BiH koje rade za strano tržište su pretrpane poslom donekle zahvaljujući i pandemiji koja je dovela do toga da se kompanije okreću onima koji su im blizu.

"Proizvodne firme koje uglavnom rade usluge za Njemačku ili zapadno-evropske kompanije su pretrpane poslom. To je jedan od rezultata pandemije gdje se proizvodnje i lanci snabdjevanja približavaju svom izvorištu Evropi i Americi takozvani nearshoring. Vraćaju se nazad proizvodnje u Evropu, a mi smo jedna od Low-Cost zemalja. Naše su firme pretrpane narudžbama. Trenutno u našim firmama je takva situacija da fali kapaciteta ljudi i mašinskih kapaciteta. Na tome treba raditi jer to možemo ako budemo pametni iskoristiti kao odličnu šansu da poboljšamo svoju ekonomiju, privredu i da zaustavimo egzodus odlaska stručnih radnika", istako je.

Učesnici konferencije su naglasili da kompanije imaju sve više problema sa pronalaskom kadra jer obučeni kadar odlazi u evropske zemlje zbog većih plata. Na pitanje kako da kompanije zadrže radnike Tarik odgovara: 

"Da bismo zadržali radnike prva stvar su finansije. Mi moramo sve resurse iscrpiti i poboljšati svoju produktivnost, biznis model i stvoriti prostor da se ljudima može u prosjeku povećati plata. Samim tim ćemo stvoriti ravnotežu da se čovjeku ne isplati otići u Njemačku radi nekoliko stotina eura mjesečno. Druga stvar je poslovna kultura. Domaće firme moraju preći iz režima "Ko njega šiša" i "Ako nećeš ti da radiš ima ko hoće" u režim "Zašto ljudi neće da rade u mojoj firmi?". Važno je da stvore brending poželjnog poslodavca. Poželjnost poslodavca i finansijski uslovi su ključni."

Strateške pripreme pa onda digitalizacija

Jedan od učesnika na konferenciji bio je i Zoran Đurđević iz kompanije Kala Consulting iz Beograda. Kako je kazao da bi se kompanije digitalizovale i unaprijedile poslovanje potrebno je prvo da izvrše strateške pripreme.

"Neko će krenuti strateški da napada pa da se digitalizuje. Onda su potrebne konsalting pripreme da se pripreme svi procesi. Ne može se ništa digitalizovati na pogrešno postavljen proces jer biste u tom slučaju samo sve pogrešno zakucali i upropastili sve više. Ako hoćete parcijalno da ulazite u taj proces onda je to elektronska razmjena podataka to je sve standardizovano samo treba biti spreman na pravu kooperaciju. Često se ljudi ponašaju kao da su neprijatelji, a ne poslovni partneri koji zavise jedni od drugih", kazao je za naš portal.

U kompanijama u narednom periodu ne očekuje velike promjene kaže:

"Sve će se digitalizovati i to je sasvim normalno. Postoji  nešto što se zove new reality . Kada pogledate statistike i vidite šta se dešavalo prije dvije godine i kako  sada posle nekih poremećaja povećanje potrošnje i potražnje trendovi su skoro isti. Negdje je malo veće negdje manje. Ne očekujem ništa veliko, ali moramo biti spremni da možemo da odgovorimo na digitalizaciju".

Naklada Mate na konferenciji predstavila knjigu "Upravljanje operacijama i lancima opskrbe" 

Bronzani sponzor ove konferencije bila je naklada Mate. Na konferenciju su donijeli knjigu specijalizovau za ovu temu, a to je knjiga "Upravljanje operacijama i lancima opskrbe" autora profesora F. Robert Jacobs i Richard B. Chase.

"Knjiga "Upravljanje operacijama i lancima opskrbe" je knjiga vezana direktno za temu konfrencije. Knjiga je sveučilišni udžbenik i tu je pokriveno cijelo područje za upravljanje lancima i operacijama te lancima opskrbe i digitalnim tehnologijama. U knjizi je protkana i ekonomija i upravljanje operacijama. Dakle, integracija modernog upravljanje lancima prodaje. Cilj nam je što više približiti knjige čitateljima zbog toga smo i došli na ovu konferenciju", kazali su iz Naklade Mate.

Digitalizacija je bila jedna od tema na ovoj konferenciji te su iz Naklade Mate kazali kakva je situacija sa eknjigama.

"Većina naših knjiga je digitalizovana i dostupna online, ali samo za Hrvatsku. U BiH nažalost toga još uvijek nema", kazali su. 

Naklada Mate je odnedavno i zastupnik za i qLife - časopis za lidere današnjice.

"Svaki ovaj časopis je zapravo kao jedna knjiga sa posebnom temom. Posljedni ljetni broj je na temu scenarija planiranja. Časopis, a zapravo je knjiga. Kvartalni je i imamo godišnju pretplatu", istakli su.

Osim Naklade Mate na konferenciji su bile i mnoge druge domaće kompanije kao što je Kompanija Galileo, MI Systems, Cad Cam, cargo partner i druge. Nakon ove konferencije ukoliko epidemiološka situacija bude povoljna Targer planira organizovati i centralnu PIT konferenciju.

E.O.

*Pri preuzimanju teksta s portala Akta.ba potrebno je navesti izvor i linkovati tekst.

Dojavi vijest na viber +387 60 3315503 ili na mail urednik@akta.ba.

NAPOMENA: Komentari odražavaju stavove njihovih autora, a ne nužno i stavove internet portala Akta.ba.

Vijesti